• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות: סל ההטבות לנשים בהריון יקוצץ החל מ-1 בינואר

בין השאר, לא תהיה עוד אפשרות לקבל החזר על אביזרי הריון שונים ויינתן החזר של עד 700 שקל בלבד עבור ייעוץ בהריון אצל רופא מומחה, למרות שרוב הרופאים גובים סכומים גבוהים הרבה יותר

בדיקת אולטרה-סאונד בהריון (צילום: אילוסטרציה)

החל מ-1 בינואר יקוצץ סל ההטבות שמקבלות יולדות מכל קופות החולים. הקיצוץ הוא על פי הנחיה של משרד הבריאות. כיום נשים בהריון זכאיות להטבות בסך 8,000 שקל למימון שירותים רפואיים שונים הקשורים בהריונן. בעקבות הקיצוץ, רבות מהן ייאלצו לשלם בעצמן בעד שירותים אלה. על הקיצוץ דווח לראשונה במהדורת החדשות של ערוצים 12 ו-13.

עד כה נשים בהריון יכלו לקבל מימון עבור מגוון שירותים וטיפולים רפואיים לפי בחירתן: בדיקות שאינן בסל ההריון כמו סקירת מערכות פרטית ובדיקות גנטיות מתקדמות; התייעצות עם רופא מומחה לנושא הריון ולידה; מימון שירותי דולה - תומכת לידה, שימור דם טבורי ורכישת אביזרים כגון משאבות וחזיות הנקה, מכשיר ביתי לזיהוי דופק העובר, אביזרים לחיזוק רצפת האגן ומאזניים אלקטרוניים.

משרד הבריאות החליט להפסיק להעניק את רוב ההטבות: לא תהיה עוד אפשרות לרכוש את האביזרים הנ"ל ולקבל החזר כספי מקופת החולים אך תהיה אפשרות לרכוש אותם בהנחה רק בבתי המרקחת של הקופות. תהיה אפשרות לקבל החזר של עד 700 שקל בלבד עבור ייעוץ אצל רופא מומחה, למרות שרוב הרופאים גובים סכומים גבוהים הרבה יותר, וניתן יהיה לקבל החזר של עד 1,500 שקל בלבד עבור שירותי דולה.

החל מ-1 באפריל תחול מגבלה נוספת: לא יהיה ניתן לנצל את ההטבות בסך 8,000 שקל עבור הריון אחד, אלא ניצול ההטבות יוגבל למקסימום 2,000 שקל. המגבלה משמעותית כי מחירי שירותים רבים גבוהים מ-2,000 שקל כמו חלק מבדיקות ההריון, ביניהן בדיקות גנטיות מתקדמות או סקירת מערכות פרטית שהנשים נדרשות לשלם בעדן כמעט 4,000 שקל.

בדיווח הובאה תגובת משרד הבריאות: "המהלך נועד להגן על ציבור המבוטחות ולשפר את התנאים והמחירים בשוק. למשרד הבריאות הגיעו תלונות רבות על ספקים המנצלים את 'צ׳ק ההריון' של היולדות ומעלים את מחירי הבדיקות והציוד הנדרש ליולדת. יולדות רבות התלוננו שהן ממצות את מלוא סכום הזכאות כבר בילד הראשון ונתקלות בקשיים פיננסיים כאשר מדובר בילדים הנוספים. לכן ביצע המשרד כמה צעדים משלימים כדי להגן על היולדות ואלה הם: הוגבלו סכומי ההחזר ומנגנוני הרכש – כדי להביא להפחתת המחירים ללא פגיעה ביולדות; הגבלת ההטבות להריון הבודד לכדי 2,000 שקל מבלי לפגוע בזכאות הכוללת של 8,000 שקל; רכישת הציוד הנדרש ליולדות תתקיים בבתי מרקחת של הקופות וכאלה שבהסדר עם הקופות, וזאת כדי להבטיח מחירים מוזלים ובקרה מצד הגורמים הרפואיים הרלוונטיים.

"משרד הבריאות יחד עם קופות החולים, פועל לגבש מהלכים נוספים לטובת היולדות. המשרד ימשיך להגן על ציבור היולדות כדי להבטיח זכאות למקסימום השירותים במחיר מינימלי".

נושאים קשורים:  הטבות ליולדות,  הריון,  ייעוץ בהריון,  דולה,  משאבת הנקה,  חזיית הנקה,  חדשות
תגובות