• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רק 50 נשים ישראליות תורמות מדי שנה ביציות והתור לקבלה מעל לשנתיים

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת: "במקום לייבא אלפי ביציות מחו"ל, יש לאפשר לנשים שעוברות טיפולי הפריה לתרום מהביציות שלהן"

הפריה חוץ-גופית, IVF (צילום: אילוסטרציה)
הפריה חוץ-גופית, IVF (צילום: אילוסטרציה)

רק 50 נשים תורמות מדי שנה ביציות בישראל. ביציות רבות מגיעות מתורמות במזרח אירופה שכנראה אינן עוברות בדיקות רפואיות מספיקות. תור ההמתנה לתרומת ביצית מגיע לשנתיים ויותר. כך נמסר אתמול (ב') בדיון שקיימה ועדת הכנסת לקידום מעמד האישה. כבר בדיון קודם בוועדה טענו כמה חברות כנסת כי תורמות הביציות המגיעות מחו"ל אינן עוברות לעתים את כל הבדיקות הרפואיות הנדרשות, בכלל זה רקע פסיכיאטרי, ומשרד הבריאות מסתפק לשם מתן האישור בשאלון רפואי שהתורמת ממלאת.

על פי חוק תרומת הביציות שעבר בכנסת ב-2010, תורמת הביציות יכולה להיות אישה המצויה בעצמה בטיפולי הפריה או מתנדבת לתרום ביציות, בגילאי 35-21.

את הנתון לגבי מספר הנשים התורמות בישראל מדי שנה מסרה ד"ר אתי סממה, ראש האגף למדיניות טכנולוגית במשרד הבריאות, שאמרה בדיון: "אין כוונה לשדל נשים לתרום ביציות. אנחנו מייחלים שיהיו תורמות אבל אין כוונה לפתות אותן. התחלנו בעקבות החוק עם 16 תורמות בשנה, עכשיו יש 50. חוזר מינהל רפואה מפרט את כל הבדיקות שצריך לעשות מבחינת בטיחות. ניתן להפנות נשים גם לבדיקת סקר גנטי. נושא זה צריך להיות בשיקול דעתו של רופא".

ד"ר יורם לוטן ממשרד הבריאות הוסיף: "כל תורמת תקבל 20 אלף שקל על התרומה. אולם במצב הקיים כיום, אם התורמת משקרת בהקשר למצבה הנפשי, זה לא יתגלה בבדיקה. תהליך הבירור והקבלה של תורמות כולל ראיון עם כמה אנשי צוות רפואי. פסיכולוג מראיין כל תורמת. ההליך כולל  גם בדיקה גינקולוגית בידי רופא. למשרד הבריאות לא דווח עד כה על מקרים של בחירת מועמדת למתן תרומה שאיננה מתאימה. אין לנו מנגנון שיכול לבדוק נושא כמו רקע פסיכיאטרי או שימוש בסמים".

ד"ר טל עימבר, מנהל השירות לשימור פוריות ב"הדסה": "מבחינתנו, בטיחות הנתרמת או היילוד היא הנושא הראשון במעלה. אנחנו עושים את המקסימום, בודקים שהתורמת איננה נשאית של מחלות מידבקות. עד כה לא היו הדבקות בארץ. התורמת לא חותמת על ויתור סודיות אלא על הסכמה לתרום ביציות. אנחנו מסתמכים על רצונה לתרום. לא יכולים לראות אם צרכה סמים".

ד"ר טל שרביט, מנהל היחידה להפריה חוץ גופית בבית החולים אסותא: "תורמות רבות נפסלות בשל בעיות נפשיות. בארץ לא עושים פחות בדיקות לעומת חו"ל. ב'הלל יפה' פסלו לא אישה אחת ולא שתיים על רקע פסיכיאטרי. הוועדה בארץ מאוד מסודרת, ביחידה שלנו אנחנו עושים מאות מחזורי תרומות מקייב, אוקראינה, שם הבדיקות זהות. אלא שהמצב כיום מוריד עוד יותר את כמות התרומות בישראל".

ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני) אמרה בדיון: "מסתפקים בתצהיר התורמת על כך שאין לה מחלת נפש או מחלה רצינית אחרת. לא מתקיימת בדיקה שהפרטים שהתורמת מוסרת נכונים, הליך כזה עלול לגרום למומים קשים בתינוקות שייוולדו מביציות אלו".

ח"כ עליזה לביא ציינה כי חוק הביציות בא לתקן אבל בפועל גרם לכך שכמעט אין תרומות בישראל ונשים הנזקקות לתרומה נאלצות לנסוע לחו"ל או לרכוש תרומה מחו"ל. שוק תרומות הביציות פרוץ. לא נעשות בדיקות מספקות. מצב זה עלול להיגמר בטרגדיה. המציאות משקפת את אוזלת היד וקלות הדעת של המדינה, מצב החושף את הילודים לסכנות בריאותיות מהותיות ולפגמים גנטיים".

ח"כ מוסי רז, שניהל את הדיון, אמר: "מתוך כלל הביציות שנתרמות בארץ, רק מיעוט קטן נעשה מתורמות ישראליות. לפיכך לא התרשמתי שמדובר במחדל. אולם, על משרד הבריאות מוטלת האחריות להסדיר את הנושא". ח"כ רחל עזריה הוסיפה: "מהדיון הנוכחי ומקודמו עולה שוב שאין הסדרה. צריך לעשות סדר במצב הקיים ובמה שקורה בפועל. רוב התרומות לא מישראל. אני מצפה שדברים בנושא הזה יהיו מסודרים".

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה, ח"כ עאידה תומא-סלימאן (הרשימה המשותפת): "לא נעשה שימוש בביציות רבות שנותרות במעבדה. הן יוכלו לשמש נשים הממתינות לתרומה. במקום להביא אלפי ביציות מחו"ל, צריך לאפשר לנשים שעוברות טיפולי הפריה ומעוניינות בכך, לתרום חלק מהביציות שלהן. כך יוכלו לחסוך בעלויות ההקפאה היקרות. תהליך זה יוכל להביא לגידול של מאות אחוזים בתרומות ביציות מנשים בישראל".

בסיום הדיון מסרו נציגי משרד הבריאות כי יתקיימו דיונים ותיבדק אפשרות להרחיב את הבדיקות הרפואיות שיידרשו מתורמות הביציות.

נושאים קשורים:  תרומת ביציות,  טיפולי הפריה,  חדשות,  תרומת ביצית,  חוק תרומת הביציות
תגובות
אנונימי/ת
13.11.2018, 09:03

שאלה יהיו הבעיות שלנו.
יש מספיק ילודה בישראל, וגם מספיק (אם לא יותר מדי) טיפולי הפרייה.