• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מקרה מוות ראשון מחצבת: פעוטה בת שנה וחצי מתה בירושלים

בני משפחתה של הפעוטה משכונת מאה שערים, שלא חוסנו, אובחנו השבוע כחולים בחצבת. הפעוטה, עם סימני פריחה אופייניים למחלה, פונתה לבית החולים שערי צדק כשהיא ללא דופק ונשימה

אמבולנס בפתח בית החולים שערי צדק. צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, לפאש 90

פעוטה בת שנה וחצי שנדבקה בחצבת מתה היום (ה') בירושלים. זה מקרה המוות הראשון מחצבת השנה מאז התפרצה המחלה בארץ בחודש מרץ. הפעוטה פונתה מוקדם יותר לבית החולים שערי צדק כשהיא ללא דופק ונשימה. בבית החולים נמשכו פעולות ההחייאה אך לבסוף הרופאים קבעו את מותה.

מבדיקה ראשונית עולה כי מדובר בפעוטה שבני משפחתה, שלא חוסנו, אובחנו השבוע כחולים בחצבת. על הפעוטה היו סימני פריחה המאפיינים את המחלה והיא פונתה לבית החולים עם חום גבוה. המשפחה התקשרה לחובש אחרי שהילדה התעלפה והיא פונתה לבית החולים תוך מאמצי החייאה.

ד"ר ספי מנדלוביץ, סמנכ"ל במרכז הרפואי שערי צדק ומומחה ברפואת ילדים, מסר כי "לפני כשעתיים קיבלנו הודעה ממד"א שהם בדרכם אלינו עם תינוקת בת שנה וחצי שנמצאת ללא דופק וללא נשימה ותחת פעולות החייאה מתקדמות. לפני כשעה וחצי קלטנו אותה אצלנו במחלקה לרפואה דחופה ילדים. המשכנו בפעולות החייאה מתקדמות ולצערנו הרב, לפני זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותה. ככל הנראה, על פי ממצאים קליניים, קיים חשד גבוה שהיא סבלה מחצבת. אנחנו משתתפים באופן עמוק בצערה של המשפחה".

במהדורת החדשות בערוץ 12 ו-13 הערב נמסר כי הנתונים העדכניים בידי משרד הבריאות הם שמאז תחילת השנה אובחנו עם חצבת בישראל 1,287 בני אדם, מהם 753 בירושלים והסביבה, רובם מהמגזר החרדי.

הפעוטה שנפטרה היא ממשפחה ממאה שערים, מהפלג הקיצוני של העדה החרדית נטורי קרתא, נולדה בבית, לא חוסנה, לא נבדקה מעולם בטיפת חלב או במרפאה, הוריה לא רשמו אותה במרשם האוכלוסין שבמשרד הפנים. מקור שמעורה בפרטים סיפר לכתב הטלוויזיה: "זו היתה ממש ילדה נעלמת לגמרי. לא היתה שום דרך להגיע אליה מבעוד מועד ואולי אף לאבחן את המחלה אצלה. משפחתה לא משתפת פעולה עם רשויות המדינה ולא מכירה במדינה כגוף מאסדר או מפקח".

כמו כן התברר שלתינוקת במשפחה בת 11 ילדים, אין תעודת זהות וגם כדי שתוכל להיקבר היה צורך ברישום שלה במרשם. הניסיון המרכזי כעת הוא לגרום לכך שגם המשפחה שלה, כל קהילת "נטורי קרתא", לערך 200 איש בשכונת מאה שערים - שלא מכירה בכלל באחריות המדינה לבריאות הילדים – ילכו להיבדק ולהתחסן.

יו"ר האיגוד הישראלי לרפואת ילדים, פרופ' שי אשכנזי, אמר כי "הלב דואב על פטירתה של פעוטה מחצבת, מחלה שכנגדה יש חיסון עם יעילות של כ-97%. המחלה היתה על סף הכחדה, אולם עקב ירידה בהתחסנות חזרה בגדול. גם באירופה, במחצית הראשונה של 2018, היו יותר מ-41,000 מקרי חצבת עם לפחות 37 מקרי תמותה. העובדות מחזקות את הצורך בחקיקה ואכיפה למניעת המשך המגיפה, ואת החובה להעביר את חוק חובת חיסונים. זה בנפשנו".

השבע גם הודיע משרד הבריאות כי בטיסת אל על LY2652, שיצאה מקייב ב-25.10.18 בשעה 12:15 ונחתה בנמל התעופה בן גוריון ב-15:30, היה חולה חצבת. כל נוסעי הטיסה, או מי מהם שיפתח או כבר פיתח מחלת חום ו/או פריחה, נקראו ליידע את הרופא המטפל כי היה במגע עם חולה החצבת. בהתייעצות עם הרופא גם ייקבע אם עליהם להגיע ללשכת הבריאות במחוז ירושלים כדי לקבל חיסון מנע.

התפשטות החצבת מדאיגה את מערכת הבריאות שאיננה מצליחה לבלום את המחלה בעיקר באזור ירושלים. רופא בכיר, מומחה למחלות זיהומיות, אמר ל"הארץ" עוד לפני שבועיים: "לבתי החולים בירושלים מגיעים מדי יום 15 מקרים חדשים של חצבת. הצוותים הרפואיים עושים עבודה סיזיפית ומנסים לאתר כל מי שבא במגע עם חולה אבל אינם מצליחים לעמוד בקצב". הרופא הזהיר כי אם לא ייפתח קמפיין הסברה ארצי הקורא לציבור הלא מחוסן להתחסן, המחלה תתפשט לאזורים נוספים.

נושאים קשורים:  חצבת,  מוות מחצבת,  חיסונים,  מגיפת חצבת,  חדשות
תגובות