חדשות

"שערי צדק": ישראלי שחזר מניגריה חלה באבעבועות הקוף

אבעבועות הקוף עלולה להיות מחלה קטלנית בבני אדם. תת הסוג הגרוע ביותר, המצוי באגן קונגו, גורם למותם של כ-10% מן הנדבקים

אבעבועות הקוף בילדה ניגרית. צילום: ויקיפדיה

המרכז הרפואי שערי צדק דיווח למשרד הבריאות על טיפול שניתן לאזרח ישראלי המתגורר ועובד בדרום ניגריה ואובחן כחולה באבעבועות הקוף (Monkeypox). נדיר שבני אדם ייחלו במחלה, הגם שמוכרת תחלואה המועברת מבעלי חיים נגועים. את האבחון והאישור סיפקה מעבדת המכון הביולוגי. משרד הבריאות נוקט בפעולות הנדרשות לשם מעקב וטיפול.

בדיווח נמסר כי סימני המחלה הופיעו כשבוע לאחר שהגיע לישראל מאפריקה. החולה נמצא עתה בבידוד בביתו, מצבו מוגדר טוב ובמגמת שיפור.

אבעבועות הקוף שייכת לקבוצת מחלות האבעבועות היכולה להופיע במינים שונים של בעלי חיים. זו מחלה ויראלית המאופיינת בחום גבוה, כאבי ראש ושרירים וכן בעייפות, עם פריחה אופיינית המופיעה בימים הראשונים למחלה. משך המחלה לרוב בין שבועיים עד ארבעה שבועות. היא חולפת מעצמה ללא טיפול.

המחלה מועברת בין בעלי חיים וכאמור, נדיר מאוד שהיא מועברת בין בני אדם. עם זאת, אבעבועות הקופים עשויות להיות קטלניות למדי בבני אדם. תת-הסוג הגרוע ביותר, המצוי באגן קונגו, גורם למותם של כ-10% מן הנדבקים. הגירסה האחרת, ששכיחה במערב אפריקה, כמעט שאיננה גורמת למוות.

לא ידוע בתיעוד על המספר המדויק של בני האדם שחלו באבעבועות הקופים. היא שכיחה יותר באזורים נידחים ורחוקים ממרכזים רפואיים. בסקרים שנערכו ב-45 השנים האחרונות עלה שהמחלה נפוצה יותר מכפי שסברו עד כה. ב-2003 דווח בארה"ב על 19 אנשים שחלו במחלה בשש ממדינות ארה"ב. ייתכן שמקור הנגיף בבשר חיות בר נגועות. על מקור ההדבקה בארה"ב צוין כי היה ממכרסמים שיובאו מגאנה והעבירו את הנגיף לחיות מחמד שגידלו בני אדם.

נושאים קשורים:  אבעבועות הקוף,  שערי צדק,  חדשות
תגובות