• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דיון חירום במשרד הבריאות: סוכמו צעדים לטיפול בהתפרצות מחלת העכברת

ישוקעו מאמצים בהסדרה של נושא הבקר וחזירי הבר החופשיים, שמעבירים את המחלה. עד כה חלו בעכברת 42 איש, פי ארבעה יותר מהממוצע השנתי שעליו דיווח משרד הבריאות עם התפרצות המחלה

דיון חירום במשרד הבריאות בנושא מחלת העכברת. צילום: דוברות משרד הבריאות

הנתונים העדכניים לגבי מימדי התפרצות העכברת כפי שנמסרו אתמול (א') בדיון חירום שקיים משרד הבריאות הם: עד כה נבדקו 242 בני אדם שהציגו תסמינים דמויי שפעת וקושרו לטיולים שערכו בצפון הארץ, בגולן במיוחד, וטבלו במי נחלים. מתוך אלה מספר החולים המאומת נכון לאתמול – 42. כלומר, כבר עתה מדובר בפי ארבעה יותר מאשר הממוצע השנתי שעליו דיווח משרד הבריאות כאשר המחלה התפרצה.

בדיון השתתפו סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, מנכ"ל משרדו משה בר סימן טוב, המשנה למנכ"ל פרופ’ איתמר גרוטו, מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי ונציגי המשרד להגנת הסביבה, רשות הטבע והגנים, מועצות מקומיות, רשות המים וארגון מגדלי הבקר.

בדיון ניתנה סקירה נרחבת על מצב העכברת וסוכם כי המשרדים השונים יפעלו יחדיו ובאופן מתואם על מנת להביא למיגור המחלה.

ואלה הצעדים שעליהם הוחלט: תבוצע הסדרה של מקורות השתייה ושטחי המרעה של הבקר וגידור המעיינות על מנת למנוע גישה של בקר למקורות המים. רשות המים תזרים מי קידוחים למעיינות. הובהר כי רוב המאמצים צריכים להיות מושקעים בהסדרה של נושא הבקר וחזירי הבר החופשיים, שמעבירים את המחלה. כמו כן הוחלט על חיסון עדרים נגועים.

חזיר בר. מעביר את מחלת העכברת

יבוצעו מהלכים לשיפור רמת התברואה באזור. נושא שנמסר לטיפול הרשויות המקומיות. לצד זה, משרד הבריאות ימשיך לעדכן את הציבור באופן שוטף על מצב הנחלים והמעיינות שבהם אסור לטבול.

סגן השר ליצמן אמר בפתח הדיון: "אנו מתמודדים עם תופעת העכברת. 42 נפגעים מאומתים נדרשו לטיפול רפואי ברמות שונות. לגבי האחרים שפנו לבתי החולים, קיים חשד. משרד הבריאות עוקב ובודק את המקומות הללו בעיקר בצפון הארץ. נסגרו לציבור חלק מהם ובחלק אפשר להשתמש. המצב נמצא תחת שליטה. אנו מבקשים מהציבור להישמע להוראות אנשי המקצוע ולהישמר מכניסה למקומות מסוכנים".

מנכ"ל משרד הבריאות בר סימן טוב הוסיף: "העניינים בשליטה. אנו עוקבים באופן יומי גם אחרי מקורות המים ואחרי דפוסי התחלואה. הציבור נקרא להקשיב רק להנחיות שלנו. כי יש הרבה מאוד דיווחים לא מבוססים, אפילו שקריים ומוטים.

"במה שיש לטפל, נדרש שיתוף פעולה של כל הגורמים. נוכל להתמודד עם זה ברמה כזאת כדי שבקיץ הבא לא יהיו כותרות כמו 'העכברת חוזרת', אלא נוכל לומר לציבור שהיא נכחדה ונעלמה".

פרופ' גרוטו הדגיש: "התמונה בנושא הזה כל הזמן מתעדכנת. אפשר לראות באתר שלנו באינטרנט לאילו אתרים בצפון לא מומלץ להגיע. חשוב לנו להדגיש שבכל שאר המקומות, אין מגבלות. המחלה לא עוברת לא באוויר ולא במי בריכות. כל מי שתכנן טיול לצפון ולא הולך לאחד המקומות שנסגרו לציבור יכול להסתובב באופן חופשי. הציבור יכול ללכת לבקר בנחלים אחרים, כל אלה שאפשר עדיין לבקר בהם".

נושאים קשורים:  בקר,  התפרצות עכברת,  המשרד להגנת הסביבה,  רשות הטבע והגנים,  מועצות מקומיות,  רשות המים,  ארגון מגדלי הבקר,  חדשות,  עכברת,  חזירי בר
תגובות