• יו"ר: ד"ר יעל בר-זאב
  • חברי ועד (רופאים): ד"ר אריאל רוקח, ד"ר ארנונה אייל, ד"ר יוסף עזורי, ד"ר עבדאללה משעל, ד"ר ענת אנדן יצחקי, ד"ר ראובן בלומנטל
  • חברי ועד (שאינם רופאים): גב' מאיה רודנאי, גב' שוש גן-נוי
  • חברי ועדת הביקורת: ד"ר עומרי אלרואי, מר חיים גבע, גב' איילת שבתאי
חדשות

שר האוצר מסרב להעלות המס על טבק לגלגול ומגלגל ההחלטה לבג"ץ

מנכ"ל משרד האוצר: "כחלון יבצע כל הוראה של בג"ץ אך איננו מתכוון להעלות מסים על דעת עצמו". ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור: "זו השוואת מס שתעזור לעניים לעשן פחות"

שר האוצר, משה כחלון. "מחצית מעלות האשפוז" (צילום: יונתן סינדל / פלאש 90)

מנכ"ל משרד האוצר שי באב"ד אמר אתמול (א') בדיון בוועדת הכנסת למאבק בסמים ואלכוהול, כי שר האוצר משה כחלון מסרב להעלות את המס על טבק לגלגול בשל עמדתו שלא להעלות מסים.

"השר שמע את כל הטיעונים, הבין מה על המדוכה, שמע על המחקרים אבל המדיניות שלו נחרצת: נגד העלאת מסים. עם זאת, אם בג"ץ יחליט אחרת, הוא יפעל בהתאם", אמר באב"ד. הוא הודיע כי עמדת השר בעניין הזה חד משמעית "זה מס הנופל על השכבות החלשות. הוא לא זה שיצר את ההפרדה בין המס על טבק לגלגול לבין המס על סיגריות – הוא רק נכנס לסיטואציה".

מנכ"ל האוצר התייצב לדיון בוועדה כשברקע עתירה שהוגשה לבג"ץ על ידי המיזם למיגור העישון וגופים אחרים. העתירה דורשת להשוות את המס על טבק לגלגול למס החל על סיגריות רגילות. לדברי באב"ד: "לכחלון אין בעיה שבג"ץ יכריע שצריך להשוות את המס".

הוועדה התכנסה לדיון לבקשת ח"כ יהודה גליק (הליכוד), שהזכיר כי באב"ד התחייב לפני שבעה חודשים כי יחזור לוועדה עם תשובות בדבר עמדת המשרד לעניין המס.

בדיווח על הדיון שהופיע ב"דה מרקר" נמסר כי בתגובה להערה על כך שלפני כמה חודשים שר האוצר חתם על הצו המשווה את המס החל על הסיגריה האלקטרונית אייקוס, למס החל על סיגריות רגילות, וזאת בעקבות עתירה קודמת לבג"ץ, השיב מנכ"ל האוצר: "שר האוצר מכבד את החוק וברגע שבג"ץ הכריח אותו, זה כבר לא היה נתון לשיקול דעתו. כחלון יבצע כל הוראה של בג"ץ אך איננו מתכוון להעלות מסים על דעת עצמו".

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג (מרצ), אמרה בדיון: "זו פחדנות ובריחה מאחריות. שר האוצר יודע מה צריך לעשות, אבל הוא לא מעוניין לעמוד בדעת הקהל השלילית ולכן יגלגל את ההחלטה לבג"ץ ועל הדרך יעודד עליהום על השופטים. הוא ראה מה קרה לשר האוצר הקודם לפיד עם הוודקה (העלאת המס על האלכוהול) והחליט שלא להסתבך עם המעשנים".

באב"ד, על פי הדיווח, השיב: "כחלון יתמוך בכל חקיקה שתאסור עישון או תגביל אותו. הוא יתמוך בכל דבר שיעצור את התופעה הזאת אך לא באמצעות מיסוי. למרות כל המחקרים ואף על פי שבכל המדינות זה כך, התנגדותו חד משמעית. זאת התשובה (של השר) בין אם אתם אוהבים אותה או לא".

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, אמר: "זו לא העלאת מס אלא השוואת מס, והיא עוזרת לעניים כיוון שבפועל אנשים יעשנו פחות". באב"ד השיב לו: "אם היה מנגנון השוואה ועדכון אוטומטי של המס, לא היתה בעיה. ואולם, משמעות ההשוואה היא העלאת המס, וכל עוד זה בסמכות השר, הוא מתנגד".

בשבוע שעבר דווח כי פרקליטות המדינה ביקשה מבג"ץ ארכה של 45 יום במתן תגובתה לעתירה. נמסר כי אנשי המקצוע בפרקליטות ובמשרד האוצר מתקשים להגן על עמדת כחלון ולגבש תשובה לעתירה ולכן נתבקשה הארכה.

ח"כ זנדברג הודיע בתום הדיון כי הוועדה תפנה לראש הממשלה ותבקש ממנו להעביר את הסמכות לחתום על הצו להשוואת המס על טבק לגלגול לממשלה, כמו שנעשה במתווה הכותל. "אולי סגן שר הבריאות או שרים אחרים יהיו מוכנים לקחת על עצמם הצלת חיים ויגאלו את כחלון מהפחדנות שלו מדעת הקהל".

נושאים קשורים:  שר האוצר משה כחלון,  שי באב"ד,  המיזם למיגור העישון,  המס על טבק לגלגול,  המאבק בעישון,  מס על מוצרי טבק,  חדשות
תגובות