• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שר התיירות יריב לוין: "חוק תיירות המרפא יתרום לענף התיירות כולו"

בשנים האחרונות מגיעים לישראל כ-30,000 תיירים רפואיים בכל שנה. סגן שר הבריאות: "נוודא כי תיירות המרפא לא תבוא על חשבון המטופל הישראלי"

שר התיירות יריב לוין. "באירלנד המצב בבתי החולים גרוע מזה של ישראל". צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

משרד הבריאות פרסם אמש (ד') את תגובתו לחוק תיירות המרפא שאושר בכנסת ומיועד להסדיר את הענף. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן לא התייחס בדבריו לביקורת שנמתחה בתקשורת על כמה נושאים שלא היתה בהם התייחסות בחוק. גם שר התיירות יריב לוין הצטרף לברכה על אישור החוק.

"אני מברך על אישור הצעת החוק", אמר סגן השר ליצמן, "הוא יעשה סדר בתחום תיירות המרפא ויתרום הן למערכת הבריאות והן לתיירות בישראל. בזכות החוק, נוכל לקיים תיירות מרפא תוך הבטחת טיפול ראוי ומקצועי בתיירים, ומצד שני נוודא כי תיירות המרפא לא תבוא על חשבון המטופל הישראלי וכי ההכנסות מתיירי המרפא יופנו לחיזוק המערכת הציבורית".

שר התיירות יריב לוין בירך על העברת החוק במליאת הכנסת. "עשינו צעד חשוב להסדרת התחום בישראל", אמר. "העיסוק בתחום התיירות הרפואית לישראל הפך בשנים האחרונות לתעשיה ענפה המכניסה למדינה מטבע חוץ רב ומהווה מקור משמעותי למסים, תעסוקה, וכן אפיק גיוס משאבים מהותי למערכת הבריאות. הסדרה חוקית נכונה של התחום הזה יש בה כדי לתרום לענף התיירות כולו, הן בהגדלת מספר התיירים הנכנסים לישראל והן בשיפור תדמיתה של ישראל והצגת פניה היפות והמתקדמות בעולם".

בבסיס הצעת החוק עומדים מספר עקרונות הדגישה הודעת משרד הבריאות:

  • שמירה על המטופל הישראלי: הצעת החוק נועדה למנוע פגיעה בטיפול המוענק לחולה הישראלי ואף לשפרו במידת האפשר.
  • הגדלת ההכנסות למשק הישראלי מפעילות תיירות רפואית.
  • הבטחת טיפול מקצועי ואתי לתייר הרפואי. נקבעו כללים שיבטיחו לתייר קבלת טיפול מקצועי, אתי והגון, ויסייעו להתפתחותו של הענף לאורך זמן.

החוק מסדיר את עיסוקם של סוכני התיירות הרפואית – הקמת מרשם לסוכני תיירות רפואית וקביעת תנאי הסף למבקשים להירשם בו. נקבעו בחוק  נורמות אתיות לפעילותם של סוכני תיירות רפואית.

סוכני התיירות רפואית מופקדים על שמירת האינטרסים של תיירי המרפא. הם גם הגורם שמייצג עבור תייר המרפא את פניה של מערכת הרפואה בישראל, טרם הגעתו ארצה. יש להביא בחשבון כי סוכני תיירות רפואית באים במגע עם מטופלים שהם אזרחים זרים שאינם מתמצאים במערכת הרפואה בישראל ובאפשרויות העומדות בפניהם לקבלת טיפול.

בנוסף לכך, במקרים רבים התיירים המגיעים סובלים ממחלות קשות ומגיעים לישראל כמוצא רפואי אחרון ולאחר שטיפולים אחרים נכשלו. במקרים מסוג זה החולה יהיה מוכן לשלם כמעט כל מחיר עבור הסיכוי להחלים. מצב זה של חוסר איזון ביחסי הכוחות בין הסוכן לתייר מעלה חשש לפעילות שאינה עולה בקנה אחד עם האינטרסים של התייר הרפואי, שעלולה להביא לפגיעה כלכלית ואף בריאותית בחולה. לפיכך, קיימת חשיבות רבה בקביעת נורמות אתיות לפעילותם של הסוכנים.

החוק קובע את חובות המוסד הרפואי. בתי החולים יידרשו לעמוד בכללים הנוגעים לאופן ביצוע פעילות התיירות הרפואית. כללים אלה נועדו להשיג מספר מטרות: מניעת פגיעה של התיירות הרפואית באיכות הטיפול הרפואי הניתן לחולה הישראלי.

החוק מתייחס להעשרת הקופה של מערכת הבריאות הציבורית לטובת החולה הישראלי, על ידי הפניה אליה של ההכנסות שמקורן בפעילות זו. לשם כך יינקטו צעדים שיגבירו את שקיפות הפעילות הכלכלית בבית החולים, שמקורה בתיירות רפואית וכך יתאפשר מעקב אחרי הכנסות ביה"ח מפעילות זו ואופן השימוש בהן.

משרד הבריאות ציין כי בעשורים האחרונים גדל באופן ניכר מספר הבוחרים באפשרות של תיירות רפואית, ופעילות זו הפכה לתופעה כלל עולמית. על אף הצעדים החלקיים שנעשו עד כה בתחום הסדרת הפעילות, טרם גובשה מדיניות ממשלתית ברורה בתחום זה בישראל. על פי נתוני משרד התיירות, בשנים האחרונות מגיעים לישראל כ-30,000 תיירים רפואיים בכל שנה, כאשר רובם מגיעים מרוסיה, אוקראינה, מדינות מזרח אירופה, קפריסין וממדינות שכנות.

בפועל, התחום התפתח בהתאם ליוזמות של בתי חולים וגורמים עסקיים שונים. לפיכך, מצבו של ענף התיירות הרפואית כיום והשפעותיו על מערכת הבריאות והחולה הישראלי אינם מיטביים מנקודת ראות כלל מערכתית. רוח היזמות שמביאים הסוכנים לענף תורמת לפיתוחו ולהבטחת המשך פעילות התיירות הרפואית בישראל.

לכן פיתוח התיירות הרפואית בישראל יביא לתרומה משמעותית לכלכלה הישראלית ויסייע בפיתוח הרפואה הציבורית.

נושאים קשורים:  סגן שר הבריאות יעקב ליצמן,  חוק הסדרת תיירות מרפא,  סוכני תיירות רפואית,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
20.07.2018, 12:50

פשיסט אנטי דמוקרט מהסוג ששרץ באירופה בין המלחמות ועכשו מרים ראש שוב

אנונימי/ת
22.07.2018, 00:54

במערכת בריאות בקריסה שאינה מסוגלת לתת מענה לאזרחי המדינה, תיירות המרפא גוזלת אמצעים תשתיות וכ״א חיוני. אולי לתיירות זה יעזור אבל לחולים בוודאי שלא. הטענה שיהיה פיקוח מצחיקה ומעליבה. הר״י משרד הבריאות לא מסוגל לפקח על כלום הוא חסר משאבים וכח. ההסתדרות הרפואית תדאג לסרס את משרד הבריאות לטובת רווחים לרופאים.

27.07.2018, 07:31

עוד דוגמה לצרות המוח והטמטום בקבלת החלטות הנוגעות ברפואה על ידי פקידונים. מה הקשר בין תיירות מרפא ובין פגיעה במטופלים ישראליים?
אומר לכם - טיפול בתיירים בין כותלי בתי החולים הציבוריים הוא שורש הבעייה. בהחלטה פשוטה ביותר ניתן היה לפתור את ניגוד העניינים - תיירים מטופלים במערכת הרפואה הפרטית ובבתי חולים פרטיים ומטופלים ישראליים במערכת הבריאות הציבורית.
זה קל, זה פשוט...
שמעה של הרפואה הישראלית יצא למרחוק והיא מהווה אבן שואבת ומשאב כלכלי משמעותי.
לא ניתן למצוא אפילו טיעון יחיד רציונלי נגד הפרדה זאת הפותרת את בעיות כל הצדדים - הרופאים הפרטיים מתפרנסים, התיירים אינם מוגבלים והמטופלים הישראליים, שכל מערכת הבריאות הציבורית מוקדשת להם, לא נפגעים.

27.07.2018, 07:31

עוד דוגמה לצרות המוח והטמטום בקבלת החלטות הנוגעות ברפואה על ידי פקידונים. מה הקשר בין תיירות מרפא ובין פגיעה במטופלים ישראליים?
אומר לכם - טיפול בתיירים בין כותלי בתי החולים הציבוריים הוא שורש הבעייה. בהחלטה פשוטה ביותר ניתן היה לפתור את ניגוד העניינים - תיירים מטופלים במערכת הרפואה הפרטית ובבתי חולים פרטיים ומטופלים ישראליים במערכת הבריאות הציבורית.
זה קל, זה פשוט...
שמעה של הרפואה הישראלית יצא למרחוק והיא מהווה אבן שואבת ומשאב כלכלי משמעותי.
לא ניתן למצוא אפילו טיעון יחיד רציונלי נגד הפרדה זאת הפותרת את בעיות כל הצדדים - הרופאים הפרטיים מתפרנסים, התיירים אינם מוגבלים והמטופלים הישראליים, שכל מערכת הבריאות הציבורית מוקדשת להם, לא נפגעים.

אנונימי/ת
27.07.2018, 10:03

יש לאסור לחלוטין בחוק מיוחד , כל אופציה של תיירות מרפא בישראל.
במצב הרפואה החמור בישראל , מערכת בריאות בקריסה
כל התופעה של תיירות מרפא בלתי אפשרית ומזיקה מאוד מאוד למטופלים תושבי ישראל.
יש לחסל את הנגע הזה .

אנונימי/ת
29.07.2018, 06:14

מה לגבי טיפול בתושבי הרשות הפלסטינאית? ואני לא מדבר דווקא על מקרים הומינטירים בודדים ומיוחדים. יש לך מושג כמה נכסים? מדובר על גלגול של מאות מליוני שקלים בשנה (והם מקבלים הנחות משמעותיות ולא משלמים כתיירים).

28.07.2018, 16:02

כמות הלהג בגנות תיירות מרפא מדהים אותי. לאסור תיירות מרפא...נו באמת...זה נשמע כמו הגיגים ממקומות וזמנים אחרים.
קראו את הכתבה הבאה בגלובס http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=1001247589
זוהי דוגמה קלאסית איך ניהול נכון בידי אנשי רפואה (נטו אנשי רפואה) יכול להביא להצלחה ורווחיות ברפואה.
במקום ללמוד מזה איך לשפר את מערכת הבריאות הציבורית מנסים לייצר אווירת ״שיוויון״ על ידי הנמכת האיכותי תחת השבחת הלקוי.
כפי שכתבתי לפני יומיים - רק הפרדה מוחלטת של הטיפולים הפרטיים מהציבוריים ימנע פגיעה במטופלים הישראליים במערכת הציבורית.
ניתוק מוחלט!
תיירות המרפא היא משאב חשוב מהרבה היבטים למדינה ולרופאים הפרטיים שבחרו לעסוק ברפואה פרטית וויתרו על מנעמי וכספי הרפואה הציבורית.
כרופא פרטי, אני מחליט מה ברצוני לעשות, מתי, למי להעניק שירות ובאיזה מחיר.
כל אותם מתקנאים, צרי-עיניים וחסרי האומץ לעשות כמותי מוזמנים להסתכן כמוני וכמו אחרים ולבחור במקום ללטוש עיניים לצלחות לא להם.
הניחו לרפואה הפרטית, הניחו לתיירות מרפא והחזירו את הרפואה לרופאים.