• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

שר האוצר אינו מקבל את הנתון שמדי שנה מתים 8,000 ישראלים מנזקי עישון

השר משה כחלון מתנגד נחרצות להעלאת המס על טבק לגלגול בטענה שהמהלך יפגע בשכבות החלשות: "אין שום הוכחה שעם העלאת המס מפסיקים בני אדם לעשן"

מימין, סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר משה כחלון. חילוקי דעות (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

שר האוצר משה כחלון אמר בשבוע שעבר בראיון ל"רדיו דרום" כי איננו מקבל את הנתון לפיו מדי שנה מתים בישראל 8,000 איש מנזקי עישון. השר כחלון מתנגד נחרצות להעלאת המס על טבק לגלגול בטענה שהמס יפגע בשכבות החלשות. "אין שום הוכחה", אמר, "שעם העלאת המס, מפסיקים בני אדם לעשן".

בנושא הזה חלוק כחלון עם סגן שר הבריאות יעקב ליצמן, לפחות כפי שניתן להבין ממכתב שליצמן העביר לח"כ יהודה גליק ועליו דווח ביום שישי האחרון לראשונה ב"ישראל היום".

סגן שר הבריאות כתב כי הוא מעריך שבאמצעות העלאת המס על טבק לגלגול והשוואתו למס המוטל על הסיגריות הרגילות, ניתן להציל ממוות מדי שנה 421 עד 1,143 בני אדם בישראל. "טווח התמותה בישראל מנזקי עישון נע בין 7,025 ל־9,527 איש מדי שנה, חלקם מעישון כפוי", נאמר במכתבו של ליצמן לח"כ גליק הנאבק להעלאת המיסוי על סיגריות ואף שבת רעב 25 יום במחאה על עיוות המס, מה שמעודד לדבריו את העישון בישראל.

"קשה לכמת במדויק את ההשפעה הצפויה של עליית מחיר הטבק לגלגול", כתב ליצמן, "אך העלאה של 10% במחיר הסיגריות צפויה להביא לירידה של 12%-6% בשיעור המעשנים. השוואת המיסוי תמנע בסבירות גבוהה אלפי מקרי מוות בעשר השנים הבאות", ציטט ליצמן מנתונים שנמסרו לו מאנשי המקצוע במשרדו.

על פי אותם נתונים, המבוססים על מחקרים שנעשו בעולם ומוצגים על ידי גופים רפואיים וציבוריים בישראל המנהלים את המאבק בעישון, העלאת מחירי סיגריות ב-10% מביאה לירידה ב-4% בצריכה ומפחיתה ב-6% בשיעור המעשנים. מהראיון לתכנית הרדיו ניתן להבין ששר האוצר איננו מקבל את הממצאים והוא כיום הגורם הראשי שבולם יוזמות שונות בהקשר למלחמה בעישון.

נושאים קשורים:  המאבק בעישון,  נזקי עישון,  מס על מוצרי טבק,  שר האוצר משה כחולון,  טבק לגלגול,  חדשות
תגובות