הכניסה של אמזון לעולם הבריאות עושה צמרמורת בתעשיית הבריאות מזה זמן. כל הדלפה, כל שמועה על כניסה לתחום כלשהו בעולם הבריאות מייצרת רעש חסר תקדים. כעת נחשפו מסמכים פנימיים של החברה ברשת NBC המבשרים על כך שהחברה יצרה צוות לקידום יכולות הבריאות של אלקסה, העוזרת הקולית הפופולרית של אמזון.
עוד בעניין דומה
לפי הרשת: אמזון נכנסת לכל תחום בבריאות
בגדול, אמזון לקחה את הזמן שלה בעניין כניסה לעולמות הבריאות, רק ב-2017 החלה להסתכל על עולם הבריאות באופן משמעותי, כאשר הוסיפה לשירותי הענן המצליחים שלה יכולות של פרטיות המאפשרות לשמור שם מידע בריאות באופן שעומד בתקנות ה-HIPAA האמריקאיות. לאחר מכן יצרה שותפות עם ענקית המידע הרפואי Cerner, בהמשך השיקה מותג פרטי לתרופות ללא מרשם, מה שנתן לה דריסת רגל בשיווק של מוצרי בריאות.
במקביל, אמזון מפיצה גם ציוד רפואי שאינו דורש הובלה ואחסנה מורכבות, ומוכרת אותו בפלטפורמת ה-B2B שלה.
השמועות שגרמו לתזוזה המרכזית בשוק היתה המחשבה שאמזון תיכנס לעולם תרופות המרשם ותחל למכור ולספק מרשמים. השמועות החלו לאחר שאמזון החלה בשיחות עם בתי חולים לבדוק את האפשרות להפוך לספק התרופות שלהם, וכן ביקשה להפוך למפיץ תרופות מורשה.
רק המחשבה הזו, יחד עם ההבנה כי אמזון שמה את עולם הבריאות על הכוונת יצרו מספר מיזוגים ורכישות ענק בשוק האמריקאי שהיה נראה כי הרקע שלהם הוא אמזון. רשת בתי המרקחת CVS נרכשה על ידי חברת הביטוח Aetna וחברת ניהול השירותים הרפואיים Express Scripts נרכשה על ידי חברת הביטוח Cigna. המיזוגים הללו מהווים אינטגרציה ורטיקלית המייצרת גופים שגם מבטחים וגם מספקים את מרבית המרשמים בארצות הברית.
The CEO search is on for Amazon's big health venture with Berkshire and JPMorgan from CNBC.
יש מגוון סיבות למיזוגי הענק הללו, אך ברור שגם אמזון והצל שהיא מטילה על התעשיה הזו גרמו לקידום המיזוגים הללו.
לאחרונה הופרכו שמועות אלו כאשר החברה ככל הנראה זנחה את המחשבה להפיץ תרופות. הסיבה שעליה מצביעים היא הרגולציה המגבילה בתחום וקיום של מפיצים רבים וחזקים בשוק. השאלה היא רק מתי תחזור אמזון לתחום ובאיזו צורה.
הצעד המרכזי הבא של אמזון היה השותפות שהכריזה יחד עם שתי ענקיות אחרות – חברת האחזקות ברקשייר האת'ווי של וורן באפט ובנק ההשקעות JP מורגן – ובו הן שמו את עלויות הבריאות על הכוונת. בשוק האמריקאי, כאשר המעביד נושא במרבית עלויות ביטוח הבריאות של העובד, יש למעסיקים אינטרס מובהק לנהל את בריאות עובדיהם באופן יעיל וזול יותר, ונראה כי זו הכוונה של שלוש הענקיות.
אלקסה ככוח חלוץ?
כעת החשיפה של NBC, הרשת שחושפת לא מעט מהפעילות של אמזון בתחום הבריאות, מעלה את התהייה האם "אלקסה" תהיה אבן הפינה להוזלת עלויות הבריאות. ב-2017 נערכה תחרות פיתוח של יכולות לניהול סוכרת ל"אלקסה" ולאחרונה נעשתה אינטגרציה של יכולות ומידע מאתר הבריאות הגדול בעולם webMD לתוך "אלקסה". אלה פתחו והרחיבו את היכולת של העוזרת הקולית לעזור למטופל עם מידע רפואי.
על פי המסמכים שנחשפו, הוקם באמזון צוות ייעודי לפיתוח יכולות ל"אלקסה" לספק שירות ומידע רפואי ישירות בבית המטופל, שנראה כצעד לצורך הורדת עלויות והורדת הצורך בפנייה לרופא. כניסה זו של אמזון לתחום ששורץ בסטארטאפים רפואיים היא כניסה משמעותית ואני צופה שאם אכן כך, נתחיל לראות גם רכישות של הענקית על מנת להקנות לה יכולות באמצעות סטארטאפים בתחום.
השימוש ביכולות שיחתיות לצורך ניהול הבריאות מרחפות באוויר כבר זמן מה, ויש מגוון חברות שמפתחות יכולות מעניינות. בנוסף, גם הענקיות האחרות כמו גוגל ואפל רואות בעוזרות הקוליות שלהן כלי בריאותי.
מה זה אומר?
לטעמי, זוהי התפתחות משמעותית שעשויה בקרוב מאוד לשנות את הדרך שבה מטופלים מסתייעים בטכנולוגיה לניהול הבריאות שלהם, שכן השימוש בקול מוריד הרבה מאוד חסמים הקשורים לפחד מטכנולוגיה, תפעול, בעיות מוטוריות ועוד, המקשים לפעמים על שימוש בטכנולוגיות קיימות.
שנית, האינטואיטיביות של שיחה קולית והיכולות המתקדמות שמתחילות להצטרף למגוון היכולות של העוזרות הקוליות יכולות לסייע במקומות שבהם אפליקציות התקשו בשל סרבול.
נקווה שיחד עם הקידום של תחום זה ישתפרו יכולות הניתוח של שפה טבעית בעברית וגם אנחנו נזכה לעוזרות קוליות רציניות. בינתיים, מעניין יהיה לעקוב אחרי החוויות החדשות שרפואה בשיחה בבית תיתן לאנשים.
(הכתבה התפרסמה בבלוג אי-פוכנדר, הבלוג של אורי גורן על חדשנות דיגיטלית בבריאות)