• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

רבים מחברי הכנסת תומכים בחוק נגד פרסום מוצרי טבק

חברי ועדת הכלכלה בכנסת מתחו ביקורת על הכוונה להחריג מהחוק את העיתונות המודפסת: "העיתונים צריכים לעבור תהליך גמילה מהכסף של התעשיה"

ח"כ חיים כבל. מאבק בעישון וביטחון תזונתי. צילום: פלאש 90

בדיון שהתקיים אתמול (ב') בוועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ איתן כבל הביעו רבים מהח"כים שנטלו חלק בדיון תמיכה בחוק נגד פרסום של מוצרי טבק ובין ההתבטאויות שהושמעו בנושא זה גם "הפרסום הוא חלק מתעשיית המוות". רבים מחברי הוועדה מתחו ביקורת על הכוונה להחריג מהחוק את העיתונות המודפסת. ח"כ כבל הודיע כי בדעתו לקיים סבב מהיר של דיונים ולהעביר את החוק עוד במושב הקיץ של הכנסת. כמו כן נשמע בדיון איום כי אם תהיה החרגה, תוגש על כך עתירה לבג"צ.

הצעת החוק שלקראת הדיון, שבו הוגש נייר עמדה מפורט מצד ארגוני רופאים וגופים אחרים העוסקים במניעת עישון, כוללת איסור גורף על פרסום מוצרי טבק באינטרנט, בפרסום סמוי (כתוכן שיווקי), באירועי קידום מכירות, בתחרויות ספורט, במשחקים ובאירועי בידור. עם זאת יש כוונה להחריג מהחוק את העיתונות המודפסת ולקבוע כי כנגד כל מודעה של חברות הטבק שתפורסם בעיתון תהיה חובה לפרסם מודעה נגדית של משרד הבריאות על נזקי העישון.

הצעת החוק מרחיבה את הגדרת מוצרי הטבק וכוללת גם את כל התצורות החדשות של עישון:  סיגריה אלקטרונית, אייקוס ונרגילות. הצעת החוק אוסרת להציג באופן בולט סיגריות בנקודות מכירה וקובעת שיש להחזיק בהן בצורה מוסתרת.

בדיווח על כך ב"דה מרקר" הובאו כמה מהתבטאויות הח"כים בדיון. "לכל מלה שתיאמר בוועדה יש משמעות של כסף מול בריאות", אמר ח"כ כבל.

ח"כ יעל גרמן (יש עתיד), שניסתה בתקופת כהונתה כשרת הבריאות להעביר הצעת חוק שאוסרת פרסום טבק באופן גורף, אמרה: "הבאתי הצעת חוק ממשלתית (בנושא זה) וסגן שר הבריאות היום, יעקב ליצמן, יצר קואליציה של חברי כנסת ולוביסטים נגד חוק טוב המדבר על איסור פרסום. והנה מביאים עתה הצעת חוק שהיא באופן כללי טובה, אבל מחריגה את העיתונות. עולה חשש שסגן השר קשור לעיתון מסוים ("המודיע" החרדי) שבו מפרסמים סיגריות. ההחרגה נגועה באינטרס שאינני יכולה להבין אותו".

"החרגת העיתונות המודפסת מהחוק נובעת מהניסיון של ליצמן להגן על האינטרס הכלכלי של 'המודיע'", ציין ח"כ מיקי רוזנטל.

תגובת ליצמן: "אלו טענות ממוחזרות ושקריות. אין להן כל בסיס. הטענות על ניגוד עניינים כביכול בין סגן שר הבריאות לעיתון 'המודיע' נבדקו על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונדחו על ידו בעבר. הוא קבע שלא נמצא ניגוד עניינים או זיקה אישית בין סגן השר לעיתון".

עו"ד עמוס האוזנר, יו"ר המועצה הישראלית למניעת עישון, אמר: "העיתונים צריכים להפסיק מרצון לפרסם מוצרי טבק. כמו שעשה ה'ניו יורק טיימס' ובעקבותיו עיתונים בולטים נוספים. הם עברו תהליך גמילה מהכסף של התעשיה". אביטל פאטו בן ארי מהאגודה למלחמה בסרטן הוסיפה: "איסור פרסום מוחלט בכל אמצעי התקשורת עשוי להפחית את השימוש בטבק ב–7% בממוצע" .

נושאים קשורים:  חוק נגד פרסום מוצרי טבק,  חדשות,  מניעת עישון,  פרסומות לסיגריות
תגובות