חדשות

יתרונות הטיפול האנטי ויראלי החדש: שילוב של גלקפרוויר ופיברנטסוויר

פרופ' רפי ברוק מהמכון למחלות דרכי העיכול והכבד ב"איכילוב": "אלו תרופות אנטי-ויראליות ישירות ופאן-גנוטיפיות ראשונות עם משך טיפול כה קצר, המשיג ריפוי ברוב המוחלט של המטופלים"

HCV, הפטיטיס C, הפטיטיס סי (צילום: אילוסטרציה)

טיפול חד-יומי בתרופה האנטי-נגיפית החדישה המשלבת גלקפרוויר ופיברנטסוויר במשך 8 או 12 שבועות, השיג שיעור גבוה מאוד של SVR12 (Sustained Virologic Response ) בקרב אנשים עם HCV מגנוטיפ 1 או 3, ללא שחמת. זו המסקנה מעבודה המסכמת את תוצאות שני מחקרי פאזה-3  שבחנו בתווית פתוחה ובאקראיות את היעילות והבטיחות של התרופה, תוך השוואה עם פרוטוקולי ENDURANCE י 1  ו-3. דו"ח בנושא הזה פורסם בתחילת השנה ב-NEJM.

בצוות החוקרים הבינלאומי הגדול שבחן את הנושא היה גם פרופ' רפי ברוק,  מהמכון למחלות דרכי העיכול והכבד במרכז הרפואי תל אביב-איכילוב. בשיחה ל"דוקטורס אונלי" אמר פרופ' ברוק: "תוצאות המחקר המסכם הן בהחלט מצוינות. הן מראות שיעור הצלחה של עד 99% בסילוק הנגיף בטיפול הנמשך 8 שבועות בלבד, בחולים ללא שחמת עם גנוטיפ 1 ושל כ-95% בחולי הפטיטיס  C עם גנוטיפ 3, הקשה יותר לטיפול. שיעור הצלחה דומה הושג גם בחולים עם זיהום צולב בנגיף ההפטיטיס C וה-HIV.

פרופ' ברוק מסביר: "אלו תרופות  אנטי-ויראליות ישירות (direct acting anti-viral-DAA) ופאן-גנוטיפיות ראשונות עם משך טיפול כה קצר, המשיג ריפוי ברוב המוחלט של המטופלים, ללא קשר לרמת העומס הנגיפי אצל המטופל או להיותו נשא של נגיף נוסף כמו HIV או לכישלון של טיפול קודם נגד הפטיטיס  C שהתבסס על Sofosbuvur  או אינטרפרון. יתר על כן, הטיפול התרופתי הזה, בנוסף להיותו קצר, הוא גם נטול תופעות לוואי משמעותיות. עם זאת יש לציין שאצל חולים עם שחמת צריך יהיה לטפל במשך 12 שבועות".

לדברי פרופ' ברוק: "קיצור הטיפול הוא יתרון לכל המטופלים, לאו דווקא לנאיביים. קיצור הטיפול משפר את ההיענות שלהם, מפחית את הצורך במעקבים ובבדיקות דם, ותיאורטית גם מפחית סיכון לתופעות לוואי, לכן זו תרופה מצוינת כשמדובר בסל התרופות שלנו".

גלקפרוויר ופיברנטסוויר הן תרופות אנטי-ויראליות ישירות (direct acting anti-viral-DAA) עם יעילות פאן-גנוטיפית וחסינות גבוהה בפני עמידות. החוקרים בחנו את היעילות והבטיחות של פרוטוקול טיפולי הנמשך כאמור 8 או 12 שבועות עם גלקפרוויר במינון 300 מ"ג ושל פיברנטסוויר במינון 120 מ"ג הניתן לחולי HCV ללא שחמת  מגנוטיפ 1 או 3. יש להדגיש ששתי התרופות עברו קופורמולציה ליצירת טבליה אחת.

החולים עם גנוטיפ 1 חולקו באופן אקראי ביחס של 1:1 כדי לקבל גלקפרוויר ופיברנטסוויר פעם אחת ביום, כאמור במשך 8 או 12 שבועות. חולים עם גנוטיפ 3 חולקו ביחס של 2:1 כדי לקבל את הטיפול במשך 12 שבועות, וזאת בהשוואה לטיפול עם סופוסבוויר ודקלטסוויר. חולים נוספים עם HCV מגנוטיפ 3 הוכללו במחקר בהמשך וחלקם טופלו למשך 8 שבועות בלבד.

בסך הכל, בשני המחקרים שסוכמו, השתתפו 1,208 חולים. שיעור ה-SVR12 בקרב חולים עם גנוטיפ 1 היה 99.1% (רווח בר-סמך 95%, 98-100%) בקבוצה שקיבלה טיפול במשך שמונה שבועות ו-99.7% (99-100%) ובקבוצה שטופלה במשך 12 שבועות.

חולים עם גנוטיפ 3 שטופלו במשך 12 שבועות השיגו שיעור SVR12 של 95% (93-98%) עם גלקפרוויר ופיברנטסוויר ו-97% (93-99.9%) עם סופוסבוויר ודקלטסוויר (91-98%). 95% מן החולים עם גנוטיפ 3 שטופלו במשך 8 שבועות השיגו SVR12. תופעות לוואי שגרמו להפסקת הטיפול היו אצל פחות מ-1% מהחולים בכל הקבוצות.

נושאים קשורים:  תרופה אנטי נגיפית,  HIV,  הפטיטיס C,  גלקפרוויר,  פיברנטסוויר,  מחקרים
תגובות