חדשות

"מרכז למיצוי זכויות מטופלים" שיזם משרד הבריאות ייפתח היום ב"איכילוב"

המרכז הוא חלק מ-30 מרכזים שצפויים להיפתח בשנים הקרובות בכל בתי החולים בישראל, במסגרת רפורמה שיזם משרד הבריאות שמטרה להקל על הביורוקרטיה ולשפר את הטיפול

מנחת בית החולים איכילוב. (מקור: ויקיפדיה)

היום (ה') ייחנך במרכז הרפואי תל-אביב "איכילוב" הראשון מ-30 "מרכזים למיצוי זכויות מטופלים" שיפעלו בתוך שנתיים, על פי התחייבות משרד הבריאות, ב-30 בתי חולים ציבוריים כלליים ופסיכיאטריים. במיזם שותפים משרד הבריאות והמשרד לשוויון חברתי.

השירות החדש, שיינתן במסגרת המרכז למיצוי זכויות, כולל סיוע במימוש זכויות הנובעות משינוי במצב בריאותי עוד בזמן האשפוז, כמו עקב החרפת מצב רפואי, מעבר לשיקום, סיוע בקבלת עובד זר וגם פתרונות סוציאליים.

במקביל, יסייע המרכז החדש למטופלים בקבלת טופס 17 לניתוח באיכילוב מול כל קופות החולים, במתן מידע למאושפזים ולבני משפחותיהם, מתן חניה מוזלת לזכאים, סיוע בהתמצאות ברחבי המרכז הרפואי באמצעות מערכת ניווט תוך מבנית, הנפקת סיסמה לקבלת תוצאות בדיקות במייל והשאלה מהירה של כסאות גלגלים.

המרכז ממוקם בלובי של מגדל האשפוז ע"ש אריסון. יהיה בו 9 עמדות שירות לנושאים השונים. הוא יפעל מ-7 בבוקר עד 11 בלילה מידי יום.

השירות למיצוי זכויות נועד לסייע גם לאוכלוסיות ייעודיות שונות - באבחנות ספציפיות לקבלת מענה מהמוסד לביטוח לאומי והפנייה לטיפול גריאטרי תומך למאושפזים, כחלק מהטיפול השגרתי בבית החולים.

משרד הבריאות הודיע שיש כוונה לפתוח עד סוף 2019 עוד מרכזים כאלו ברמב"ם בחיפה, זיו בצפת ובכפר שאול בירושלים ובתוך שנתיים תושלם הפריסה הארצית ומרכזים דומים יפעלו בבתי חולים נוספים.

היוזמה להקמת מערך מרכזים זה נולדה לאחר שבמשרד בריאות הגיעו למסקנה שמטופלים רבים חווים קושי ביורוקרטי במיצוי הזכויות המגיעות להם על פי החוק. דו"ח מבקר המדינה מ-2015 קבע כי משאבים רבים הנמצאים בידי הממשלה לא מועברים לציבור, או שאיננו מכיר אותם או שאיננו יודע כיצד וממי לתבוע את זכויותיו. במרכזים שיופעלו בבתי החולים השונים יינתנו העזרה והשירות בידי אנשי מקצוע ובסיוע מתנדבים.

ראש מינהל איכות ושירות במשרד הבריאות, ד"ר ענת עקה זוהר, אמרה: "עמלנו רבות כדי ליישם את התכנית להקמת מערך של מרכזי זכויות עבור כלל המטופלים בישראל. מהיום הסבל הרב שנגרם למטופלים ומנע מהם לממש את זכויותיהם, ייפסק. כל המידע והסיוע ינתנו תחת קורת גג אחת, בכל אחד מהמרכזים שיופעלו במסגרת המערך החדש. מרכזי הזכויות של משרד הבריאות ייקחו אחריות מלאה למימוש מלא של זכויות המטופלים תוך פניה יזומה למטופלים וקידום כל נושא, גם מול משרדי ממשלה אחרים והרשויות הרלוונטיות".

פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל איכילוב, אמר: "אני מתחייב לכך שבאיכילוב נאפשר ברוב הניתוחים את התורים הקצרים בישראל ובאיכות הגבוהה ביותר. סוגית השירות ושיפור חווית המטופל ברפואה הציבורית, עוברת כיום מהפכה. מצופה מאתנו להעניק שירות הדומה בסטנדרטים שלו לאלו שמעניקים גופים עסקיים מובילים. מרכז השירות החדש מהווה כתובת אחת בכל נושא הנוגע למידע או סיוע אחר, מבלי הצורך להתרוצץ מול מספר גופים שונים".

מבתי החולים של "הדסה" בירושלים ומבית החולים "מאיר" נמסר, שבהם כבר פועל מרכז מידע דומה לחולים ומאושפזים, המופעל בידי מתנדבים. ב"הדסה הוא פועל מזה כעשר שנים וב"מאיר" מזה כארבע שנים. המודל הזה אמור להיות מורחב עתה.

נושאים קשורים:  חדשות,  "מרכז למיצוי זכויות מטופלים",  ביורוקרטיה,  המשרד לשוויון חברתי,  משרד הבריאות,  המרכז הרפואי איכילוב-תל אביב
תגובות
אנונימי/ת
23.03.2018, 22:18

יוזמה מבורכת, כן ירבו. ראיתי לאחרונה אחד ממפורסמי "ממשים זכויות רפואיים) לוקחים ממטופל שלי 30,000 ש"ח תמורת שירות שהסתכם בלבקש סיכום טיפול (שאני כתבתי, לא היתה לי שום כוונה להחסיר מידע מהמטופל) וסימולציה של בדיקה בועדה של ביטוח לאומי. לא לוו אותו, לא נסחו מחדש, כלום. סתם מסחטת כספים.
חוצפה וחרפה.

אנונימי/ת
24.03.2018, 21:28

נכון, נקווה שהיוזמה יחסל את השוק הפרטי של "חברות למימוש זכויות רפואיים" שיותר לוקחים מאשר נותנים, לצערנו...