• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ועדת הכספים: אושר מיסוי הסיגריות האלקטרוניות IQOS כמו סיגריות רגילות

בתום חודשים ארוכים של לחץ על משרדי הבריאות והאוצר, החליטה אתמול ועדת הכספים להשוות מיסוי הסיגריה האלקטרונית של חברת "פיליפ מוריס" לזה של סיגריות רגילות, מה שעשוי להכפיל את מחירה

הסיגריה האלקטרונית IQOS של חברת "פיליפ מוריס" (צילום: אילוסטרציה)

ועדת הכספים של הכנסת החליטה אתמול (א') להשוות את המיסוי המוטל על הסיגריות האלקטרוניות "אייקוס" לזה החל בישראל על סיגריות רגילות. ההחלטה מחייבת את שר האוצר לפרסם בהקדם צו על כך.

על הדרישה להשוואת המיסוי החל על אייקוס לשיעור המוטל על סיגריות רגילות נאבקים בתקופה האחרונה גופים שונים, ביניהם איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, האגודה למלחמה בסרטן, המיזם הציבורי למיגור העישון, המועצה הישראלית למניעת עישון ונוספים.

בתום הדיון המכריע אתמול פרסמו הגופים הללו הודעה שבה בירכו את ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני על ההחלטה. "מדובר במוצר טבק ממכר ששווק עד כה בארץ באגרסיביות - ללא מיסוי. אנו מקווים כי בעתיד הקרוב מאוד, יושווה גם שיעור המסו החל על טבק לגלגול.

"עצם קיומו של טבק לגלגול כמוצר מופחת מס בישראל של שנת 2018, מסכן באופן חמור את בריאות הציבור, גורם לצעירים להתחיל לעשן ומעודד את המעשנים, במקום להיגמל - לעבור מרכישת קופסאות סיגריות, לרכישת טבק לגלגול עצמי, שהוא מסוכן וממכר באותה המידה.

"על משרד האוצר והממשלה לטפל מידית בהשוואת המיסוי על כל מוצרי הטבק לסוגיהם, כולל טבק לגלגול ונרגילה. הוכח באופן חד משמעי, ככל שהמס גבוה יותר, מספר המשתמשים נמוך יותר. השוואת המס על כל מוצרי הטבק מה שמביא להתייקרותם, הם צעדים שהוכחו כיעילים בהפחתת שיעורי העישון על מנת להציל חיים, וכן למניעת התחלת העישון בקרב צעירים, ולצמצום פערים חברתיים ובריאותיים".

בעקבות ההחלטה מחיר ה"אייקוס" יוכפל למעשה, אלא אם כן תחליט היצרנית, חברת "פיליפ מוריס", לספוג את ההתייקרות, או את חלקה.

משרד יחסי הציבור של נציגות החברה בישראל הפיץ את התגובה הבאה: "פרט לישראל, אין אף מדינה אחרת בעולם שממסה את סיגריית האייקוס בדיוק כמו סיגריות רגילות. לצערי, אנשי בריאות הציבור בישראל רואים עצמם כמי שחייבים להתעמת עם התעשייה יותר מאשר להציל חיים. בניגוד להרבה מדינות אחרות בעולם, שיעור המעשנים בישראל בעליה - אז כנראה שאתם עושים משהו לא נכון".

בדיווח על החלטת ועדת הכספים שהתפרסם ב"דה מרקר" נמתחה ביקורת על "התנהלות המדינה בכל הקשור למוצר החדש שהייתה פארסה איומה. סגן שר הבריאות יעקב ליצמן ושר האוצר כחלון, עשו כל שלאל ידם כדי להבטיח כניסה חלומית של המוצר הזה לשוק, ללא רגולציה וללא מיסוי. הדבר היחיד שעצר בעדם היו ארגונים קטנים, אך נחושים, מהמגזר השלישי שעתרו לבג"ץ".

במהלך ישיבת ועדת הכספים אתמול, איים ח"כ יהודה גליק (ליכוד): "כל עוד הממשלה לא נוקטת צעדים נגד תופעת העישון - בכוונתי להצביע נגד תקציב המדינה. זו ממשלה אימפוטנטית עם דם על הידיים".

הצעת החוק של הח"כים איתן כבל (המחנה הציוני) ויהודה גליק (ליכוד) לאיסור פרסום של מוצרי טבק - שמשרד הבריאות והקואליציה התחייבו לתמוך בה - תקועה שבועות ארוכים. היא אושרה בוועדת השרים לחקיקה ועברה בקריאה טרומית. היא עוכבה בוועדת הכנסת שבועות ועדיין לא נקבע מועד לדיון בה בוועדת הכלכלה.

נושאים קשורים:  חדשות,  "אייקוס",  IQOS,  מיסוי,  עישון,  ועדת הכספים,  משרד האוצר,  משרד הבריאות
תגובות

הידד
ככה נצליח להחזיר כמה מעשנים סוררים למסלול המקוצר למותם!
היה עדיף לעשות בדיקה רחבה וחשיבה עמוקה לפני שמשחררים המלצות אוטומטיות.

12.03.2018, 21:38

מר ורגרפט, על איזה מחקר מסתמכת קביעתך ? ומה לגבי הסיכון לעידוד מעשנים חדשים ? (ואם אין מחקר - יתכבד משרד הבריאות וידרוש זאת)

ועל איזה מחקר אתה מתבסס?
מישהו הדגים עידוד מעשנים חדשים?
מישהו הדגים סיכונים בריאותיים בהשוואה לעישון סיגריות?
כן הוכיחו חשיפה נמוכה ב 80-90% מהחומרים המזיקים מעישון סיגריות (כולל עישון פסיבי), אז כל עוד אין מחקר משמעותי, ניתן להניח שיש סיכוי סביר לירידה בסיכונים הבריאותיים.
גם אם תהיה ירידה בתמותה בעישון של 10% (ולא 80%), זה עדיין 500 איש בישראל- זה לא משמעותי?
ד"ר וורגפט

אנונימי/ת
13.03.2018, 09:52

בבקשה יצחק
https://doctorsonly.co.il/2018/01/134084/
לגבי שאלתך על מעבר לסיגריות.

https://doctorsonly.co.il/2018/02/136505/

לגבי סיכונים מסיגריות אלקטרוניות

ומי שלא עומד בנטל הכלכלי של סיגריה אלקטרונית מוזמן לא לעשן כלל.