• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

איגודי הרופאים קוראים לחברי הכנסת להצביע בעד מיסוי "אייקוס" בדיון בכנסת

בסוף השבוע פנו איגודי הרופאים ישירות לקבוצה גדולה של חברי כנסת בקריאה להתייצב היום (א') ב-10 בבוקר בחדר הישיבות של ועדת הכספים, לדיון על החלת הצו למיסוי סיגריית ה"אייקוס"

הסיגריה האלקטרונית IQOS של חברת "פיליפ מוריס" (צילום: אילוסטרציה)

בצעד חריג פנו בסוף השבוע איגודי הרופאים והגופים הציבוריים האחרים העוסקים במניעת עישון ישירות לקבוצה גדולה של חברי כנסת בקריאה להתייצב היום (א') ב-10 בבוקר בחדר הישיבות של ועדת הכספים, לדיון שאמור לעסוק בהחלת הצו למיסוי סיגריית האייקוס.

הארגונים - איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית, החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, האגודה למלחמה בסרטן, רשת ערים בריאות, העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, המיזם למיגור העישון, עמותת אוויר נקי והמועצה הישראלית למניעת עישון – "הביעו דאגה ואף חשש שבלחץ פעילות הלוביסטים ששכרו חברות הטבק, יטורפד השלב הסופי של יישום הצו".

"כל דחייה נוספת של יישום ההחלטה, ומחשש ש-ח"כים רבים, בהשפעת ה"לובי", עלולים להיעדר מהדיון ומההצבעה על הצו - מהווה סכנה לבריאות הציבור", ציינו הארגונים בפנייתם הישירה לחברי הכנסת.

בהודעה משותפת שפרסמו הארגונים הם מזכירים כי העלאת המחיר והשוואת המס על כל מוצרי הטבק, לרבות טבק לגלגול, הם "צעדים שהוכחו כיעילים ביותר לשם הפחתת שיעורי העישון, מניעת התחלת עישון וצמצום פערים חברתיים ובריאותיים – ובכך יש כאן בפירוש הצלת חיים".

ההודעה מצביעה ישירות על חברי הכנסת הבאים: דוד אמסלם, דוד ביטן, איתן ברושי, אילן גילאון, יצחק הרצוג, יצחק וקנין, מכלוף מיקי זוהר, ג`מאל זחאלקה, אורן אסף חזן, אחמד טיבי, מיקי לוי, בצלאל סמוטריץ', רחל עזריה, רועי פולקמן, עודד פורר, מיקי רוזנטל. וכן לחברי הכנסת, ממלאי המקום בוועדה: מיכל בירן, עמר בר-לב, יוסף ג`בארין, עבד אלחכים חאג` יחיא, מנחם אליעזר מוזס, יעקב מרגי, אברהם נגוסה, ניסן סלומינסקי, איימן עודה, חמד עמאר, טלי פלוסקוב, יואב קיש וסתיו שפיר – והם נקראים להגיע לדיון "כדי לאשר מידית את המיסוי המשווה של סיגריית האייקוס ולא להיכנע ללחץ חברות הטבק".

לפני כחודש הודיעה וועדה מקצועית-מייעצת ל– FDA, שאין ראיות מספקות להכיר בסיגריית האייקוס כמוצר מופחת סיכון. סיגריית האייקוס הוגדרה כמוצר טבק שחלים עליו כל הרגולציות המחייבות. "צו המיסוי שעליו כבר חתם שר האוצר משה כחלון, ממשיך החלטה זו. יש לאשר אותו כפי שנחתם בהתאם להמלצת משרד הבריאות שקבע כי אייקוס הוא מוצר טבק כמו סיגריה רגילה".

פניית כל הגופים הרפואיים והציבוריים לח"כים, הופצה רק ביום חמישי בערב, לאחר שיותר מחודשיים נמנעה וועדת הכספים לאשר את הצו. אלא שביום ה' הודיעה ועדת הכספים במפתיע על קיום הדיון, בדיוק כאשר גופים שונים העוסקים במאבק בעישון מנוטרלים: חלקם משתתף בכנס עולמי למאבק בעישון שמתקיים בדרום אפריקה.

שר האוצר חתם על הצו בתום מאבק ציבורי ממושך ורק לאחר שחויב לכך על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בעקבות עתירה שהגישו המיזם למיגור העישון והעמותה לדמוקרטיה מתקדמת בעניין.

ד"ר חגי לוין, מזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור אמר בהקשר זה: "העיכוב הממושך (ביישום הצו) חשף את יכולת ההשפעה העצומה והמסוכנת של תאגיד הטבק פיליפ מוריס (יצרנית האייקוס) על הממשל בישראל, ומחייב נקיטת פעולות למניעת התערבות תאגידי טבק בעבודת הממשל".

שבי גטניו, מנכ"ל העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, הוסיף: "על כלל חברי הוועדה, יו"ר הוועדה ומזכירות הוועדה, לחשוף את ההתקשרויות והפגישות שלהם עם לוביסטים מ'פיליפ מוריס' ועם נציגי החברה, וזאת בתחילת הדיון ביום א'. מעבר לציון ההתקשרויות והפגישות, עליהם לחשוף גם את עיקרי הדברים שנאמרו והחומרים שהועברו אליהם".

מלשכת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, נמסר ל"דה מרקר": "לא מדובר במחטף, אלא להיפך. משרד האוצר דרש שנקיים דיון בנושא הזה לפני אישור התקציב - ואכן נרתמנו לעניין. הדיון יתקיים ביום ראשון (היום) ונשמע את כל הצדדים. לפי זה נחליט באופן המקצועי ביותר. מיותר לציין שחברי הועדה מודעים לכך שבימים אלו מתקיימים דיוני תקציב אינטנסיביים עם הצבעות והנוכחות של כולם חשובה לכלל הדיונים".

תגובת חברת פיליפ מוריס: "כל פעם מחדש אנו נדהמים מהטענות המופרכות וחסרות הבסיס המיוחסות לפיליפ מוריס בישראל, שכל מטרתן הוא ניסיון של גורמים שונים להשיג לעצמם כותרות חסרות שחר. מוטב היה שבמקום להפריח טענות שכאלה לאוויר, היה איגוד רופאי בריאות הציבור ובראשו ד"ר חגי לוין, משקיע זמנו בבחינת המדע העומד מאחורי המוצר המהווה בחירה טובה יותר על פני המשך עישון".

נושאים קשורים:  חדשות,  "אייקוס",  מיסוי,  טבק,  ועדת הכספים
תגובות