• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
סוכרת

האינטראקציה בין אנשי מקצוע לבין מטופלים שאובחנו עם סוכרת

מחקר זה בחן את היעילות של הייעוץ הראשוני הניתן למטופלים שאובחנו עם סוכרת סוג 2 והאם ניתן לייעל ולהתאים אותו לצרכי המטופלים

שיחה בין רופא לחולה בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה לבחון בקפידה את האינטראקציה והתקשורת בין נותני הטיפול הרפואי הראשוני לבין מטופלים שאובחנו עם סוכרת חדשה. בנוסף, החוקרים בחנו מהן נקודות המפתח בתהליך בהן עשויים להופיע קצרים בתקשורת.

החוקרים תיעדו ועקבו אחר 32 מטופלים אשר אובחנו לאחרונה עם סוכרת סוג 2 במערכת הבריאות בניו זילנד במשך תקופה של כ-6 חודשים. המידע כלל תיעוד בווידאו של המפגשים בין המטופלים לצוות הרפואי שלקח חלק בטיפול בהם (רופאי משפחה, אחיות ודיאטניות). החוקרים ניתחו את המידע באמצעות ניתוחי אינטראקציה וניתוחים אתנוגרפיים.

החוקרים מצאו כי קיימים אתגרים בניהול תקשורת יעילה במהלך הטיפול בסוכרת. אף על פי שהרופאים הראו רמות גבוהות של ידע ושל יכולות תקשורת כלליות, פעמים רבות הייעוץ הראשוני התמקד בהסברים רפואיים המנותקים מחווייתו של המטופל.

החוקרים מצאו כי הייתה תפיסה כי ישנו לחץ בזמן, אך הרופאים בילו זמן רב בחזרה על מידע שככל הנראה לא היה רלוונטי לצרכי המטופלים. בנוסף, הרופאים ידעו מעט מאוד על התפקיד של יתר אנשי המקצוע שלוקחים חלק בטיפול ועל האופן בו הם יכולים לתרום למטופלים באופן שונה.

החוקרים הסיקו שלמרות שלאנשי המקצוע היו מיומנויות גבוהות, ניתן לשפר את היעילות של התקשורת ושל הייעוץ במסגרת של טיפול בסוכרת. קיים צורך בהסכמה בין אנשי המקצוע המעורבים בטיפול בנוגע למשך הייעוץ ובקשר למטרתו העיקרית.

מקור: 

Dowell, A. et al. (2018) Annals of Family Medicine 16.

נושאים קשורים:  סוכרת,  טיפול ראשוני,  ניהול מחלה,  חינוך המטופל,  תקשורת,  מחקרים
תגובות