• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

"סורוקה": 95% מחולי הסרטן שהשתמשו בקביעות בקנאביס דיווחו על שיפור בהרגשה

המחקר בוצע בשיתוף חברת "תיקון עולם", המספקת קנאביס רפואי לבעלי מרשמים בישראל; כ-20% מהנבדקים הפסיקו את השימוש, 25% נפטרו, ורוב מכריע של היתר דיווחו לאחר חצי שנה על הרגשת שיפור במצבם הכללי

קנאביס רפואי בישראל (צילום: הדס פרוש / "פלאש 90")

מחקר תצפיתי שביצעו חוקרים מהמרכז הרפואי האוניברסיטאי "סורוקה" ואוניברסיטת בן-גוריון בבאר שבע, בשיתוף עם חברת "תיקון עולם" המספקת קנאביס רפואי לחולים, מצא כי 95.5% מחולי סרטן שהשתמשו בקנאביס דיווחו על הרגשת שיפור במצבם הכללי.

דו"ח על ממצאי המחקר פורסם בכתב העת "European Journal of Internal Medicine". הוא נועד לאפיין את חולי הסרטן המקבלים טיפול בקנביס רפואי ולתאר את הבטיחות והיעילות של הטיפול הזה.

פרופ' ויקטור נובק (צילום: "סורוקה")

פרופ' ויקטור נובק, מנהל המרכז למחקרים קליניים בסורוקה, מסר: "מצאנו, שיותר מ-90% מהמטופלים שהחלו בטיפול בקנביס רפואי דיווחו כי מצבם הכללי השתפר וראינו ירידה מובהקת ברמת הכאב".

במחקר, שביצעה הדוקטורנטית ליהי בר לב שליידר, עקבו החוקרים אחר 2,970 מטופלים בני 16.3 עד גיל 59.5 מתחילת 2015 ועד לשנת 2017. כחצי שנה לאחר הטיפול, כ-18.8% מהמשתתפים במחקר הפסיקו את הטיפול בקנביס רפואי ו-24.9% נפטרו במהלכו.

המטופלים שנותרו במעקב דיווחו לאחר חצי שנת טיפול על שיפור במצבם ועל הפחתה ברמת הכאב שהם חשים, מרמה חציונית של 8 לרמה חציונית של 4 בסולם המדרג את מידת הכאב מאפס עד עשר.

לפני הטיפול דיווחו המשתתפים על איכות חיים רעה או רעה מאוד. הסימפטומים העיקריים שמהם סבלו היו: בעיות שינה (78.4%), כאב (77.7%, חציון עוצמת כאב 10/8), חולשה (72.7%), בחילות (64.6%) וחוסר תיאבון (48.9%).

מתוך 1,211 המטופלים שנותרו במחקר, 95.9% דיווחו על שיפור במצבם. 45 חולים (3.7%) דיווחו שאין שינוי וארבעה מטופלים (0.3%) דיווחו על הידרדרות במצבם הרפואי.

46% מהמטופלים דיווחו כי הפחיתו או הפסיקו לחלוטין שימוש בתרופות אופיאטיות לשיכוך כאבים.

פרופ' נובק: "55.2% מהמטופלים שהחלו בטיפול בקנביס רפואי המשיכו בו אחרי חצי שנה. הם דיווחו בשאלונים שמילאו כי הטיפול היטיב לא רק עם מידת הכאב אלא גם עם תופעות מזיקות אחרות. היו מטופלים שהפחיתו בנטילת תרופות אופיאטיות בעלות תופעות לוואי קשות מאד".

טיפול פליאטיבי הוא חלק בלתי נפרד מהטיפול בחולה סרטן וניתן במטרה להקל ולמנוע סימפטומים שונים כמו כאב ובחילות. בשנת 2007, החל משרד הבריאות בישראל להנפיק רישיונות לקנביס רפואי לצורך התמודדות עם סימפטומים הנלווים לסרטן.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  פרופ' ויקטור נובק,  כאב,  טיפול פליאטיבי,  המרכז הרפואי "סורוקה"