• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דו"ח מפתיע של הרשויות בבריטניה תומך במעבר מעשנים לסיגריות אלקטרוניות

את הדו"ח פירסם גוף בריאות הציבור באנגליה (PHE); ד"ר יעל בר זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון, מסבירה כי על רקע הגישה האמריקאית המחמירה, הבריטים "מדגישים את העובדה שהסיגריה האלקטרונית פחות מזיקה מסיגריות רגילות"

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

עשרה סנטורים קראו בסוף השבוע ל-FDA לדחות את בקשת יצרנית הסיגריות "פיליפ מוריס" לאשר לה לשווק ולמכור את הסיגריה האלקטרונית "אייקוס", בהמשך לממצאי ועדה מייעצת שבחנה את השפעות הסיגריות האלקטרוניות וניסויים שנערכו בה.

במקביל, בבריטניה פורסמו ממצאי מחקר חדש, לפיו עישון סיגריה אלקטרונית המבוססת על שאיפת אדים חמים (Vaping), כמו האייקוס, יש בו כדי להגביר סיכון לדלקת ריאות, אפילו קטלנית, במיוחד למבוגרים וקשישים. ההסבר שסיפקו החוקרים הוא שהאדים הנשאפים בעת חימום "מקלון" הסיגריה האלקטרונית, משמשים להסעת חיידק מזיק בדרכי האוויר – עד לריאות.

לפי הפרסומים, ניסוי שבוצע בבני אדם ובעכברים במעבדת אוניברסיטת "קווין מארי" בלונדון בדק את אפקט הסיגריות המכילות ניקוטין וכאלו שאינן מכילות אותו. הבדיקה התמקדה בבחינת ההשפעה ברמה המולקולרית על תאי דפנות דרכי האוויר באף הקולטן שמסייע בהיצמדות חיידק דלקת הריאות באף, בגרון ובריאות.

מחקר נוסף שאף הוא פורסם בסוף השבוע הציג ממצאים חמורים אף יותר, לפיהם עישון סיגריות אלקטרוניות מעלה סיכון לסרטן ומוביל לנזק ל-DNA, וזאת למרות שסיגריות אלו מכילות פחות חומרים קרצינוגנים מסיגריות טבק רגילות. המחקר פורסם ב"רשומות האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים" (PNAS). הוא בוצע על מודל עכבר ונתגלה בו כי הנזקים נגרמים ללב, לריאות ולשלפוחית השתן.

המחקרים והפניות של הסנטורים נעשו זמן קצר לאחר שפורסמה באנגליה, אף זאת בסוף השבוע שעבר, הודעה מטעם ועדת מומחים של הגוף הממשלתי PHE (בריאות הציבור אנגליה), שהציג ממצאים מעט אחרים בנושא הסיגריות האלקטרוניות – מה שיצר אי-בהירות.

בהודעה של ה-PHE נאמר כי בשאיפת אדי סיגריה אלקטרונית יש פחות, באופן מובהק, סיכון לבריאות בהשוואה לעישון סיגריות רגילות וכי יש אפילו לעודד מעשנים לעבור לסוג הזה של מוצרים, כי יש בהם יתרונות. בהודעה נאמר, כי השימוש בסיגריה אלקטרונית עשוי לסייע, מדי שנה, לכ-20 אלף מעשני סיגריות רגילות באנגליה לחדול מצריכתן, ויתכן שאף יותר.

בהודעה המפתיעה, עליה חתום פרופ' ג'ון ניוטון, מנהל היחידה לשיפור הבריאות ב-PHE, נאמר כי צוות המומחים ביצע סריקה מקיפה של הראיות לגבי סיגריות אלקטרוניות. עוד נאמר כי אין ראיות התומכות בטענה לפיה עישון סיגריות אלקטרוניות מוביל מעשנים צעירים לעבור לצריכת סיגריות רגילות. פרופ' ניוטון צוטט בדיווחי התקשורת בבריטניה כשאמר כי "שאיפת האדים מהסיגריות האלקטרוניות גורמת ל-95% פחות נזק, או לנזק זניח, בהשוואה לעישון סיגריה רגילה". עוד אמר, כי הפחד לגבי בטיחותן של הסיגריות האלקטרוניות מוטעה.

דבריו עומדים בסתירה לדו"ח מקיף שפורסם בחודש שעבר על ידי האקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים, ושצוטט בהרחבה בכלי התקשורת ברחבי העולם, דו"ח זה ציין כי הסיגריות האלקטרוניות אינן חפות מסיכוני בריאות וכן ציין כי ייתכן שיובילו מעשנים צעירים לעבור לסיגריות רגילות. דו"ח זה גם קבע כי הן גורמות פחות נזק מסיגריה רגילה בכך שהן מכילות פחות רמות של רכיבים רעילים, בהשוואה לסיגריה הקונבנציונלית. לפי הדו"ח, נמצאו ראיות משמעותיות לכך שהן מגבירות את סיכון למעבר מאוחר יותר של קבוצת מעשנים זאת לסיגריות הרגילות.

תגובת החברה הישראלית למניעה ולגמילה מעישון

לבקשת "דוקטורס אונלי" מסרה ד"ר יעל בר זאב, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון את התגובה המפורטת הבאה. היא מיועדת "לעשות סדר" בכל הנוגע לעניין הסיגריות האלקטרוניות:

"באחרונה יצאו שני דו"חות גדולים המסכמים את הידוע לגבי סיגריה אלקטרונית – דו"ח אחד מהאקדמיה הלאומית האמריקנית למדעים בארה"ב ודו"ח שני מבריאות הציבור באנגליה. המפתיע הוא, שלמרות ששני הדו"חות סקרו את אותו הנושא ואת אותם מאמרים, הם הגיעו למסקנות מעט שונות. ההבדל נעוץ בגישה לעניין זה: הדו"ח האמריקני שמרני עם דגש על השלילי, ואילו הדו"ח האנגלי ליברלי יותר ונוטה להסתכל על הצד החיובי.

"מה ששני הדו"חות מסכימים עליו, וכמעט כל מומחה בתחום מסכים עמם, הוא שסיגריה אלקטרונית בפני עצמה מזיקה פחות מסיגריה רגילה. מה שהדו"חות לא מסכימים עליו, וגם בישראל הדעות חלוקות, הוא לגבי הגישה המומלצת בעקבות כך.

"הדו"ח האמריקני מדגיש עדיין את הסכנות מהסיגריה האלקטרונית – למרות שהיא פחות מזיקה, היא עדיין מזיקה. אנשים צריכים להבין שהדרך היחידה להגן על בריאותם היא להפסיק לחלוטין חשיפה לכל המוצרים הללו - מוצרי טבק ומוצרים כגון הסיגריה האלקטרונית.

"בנוסף, לא ברור מה מידת הנזק לטווח הארוך ומהי בדיוק הסכנה. עישון טבק נחקר כבר עשרות שנים ועדיין יש מחלות חדשות שרק כיום מתגלה הקשר בינן לבין העישון. הנתונים לגבי סיגריה אלקטרונית כרגע מתרכזים בטווח הקצר וגם הם מראים שיש נזק (אם כי מופחת בהרבה לעומת סיגריה רגילה).

"הדו"ח האנגלי בוחר להדגיש את העובדה שהסיגריה האלקטרונית פחות מזיקה ולכן עדיף לכל מעשן כיום, לעבור להשתמש בסיגריה אלקטרונית.

"ואולם, אחת הבעיות היא שקביעה זו נכונה בתנאי שהמעשנים עוברים להשתמש אך ורק בסיגריה אלקטרונית (כלומר מפסיקים לעשן סיגריות רגילות לחלוטין). בניגוד לזה, הנתונים מראים שחלק נכבד מהמעשנים עובר לשימוש בו בזמן – גם אידוי סיגריה אלקטרונית וגם עישון סיגריה רגילה. במצב שכזה, ברור שהמעשן ממשיך להיחשף לרמות המזיקות מאוד של הסיגריה הרגילה ולא ברור בכלל האם יש תועלת בהפחתה חלקית. מחקרים שנעשו בעבר, רק על הפחתה, הראו שמהלך זה לא מוריד כלל את הסיכון למחלות לב ושבץ מוחי.

"אחד הנושאים הנוספים השנויים במחלוקת הוא האם הסיגריה האלקטרונית 'מפתה' צעירים להתחיל להשתמש בה (כי היא פחות מזיקה) וממנה הם יעברו לעישון סיגריה רגילה.

"כל המחקרים מראים, שבני נוער המתנסים בסיגריה אלקטרונית הם בעלי סיכון גבוה בהרבה לעשן בהמשך סיגריה רגילה. הדו"ח האמריקני מתייחס לזה בחומרה. הדו"ח האנגלי מציין שסביר כי מדובר באותם בני נוער שהיו מתחילים גם כך לעשן אם לא הייתה סיגריה אלקטרונית, ולא ניתן להוכיח במחקר שאכן הסיגריה האלקטרונית היא זאת שהובילה אותם לעשן, ולא הנטיות האישיות הגנטיות והסביבתיות של אותו נער/ה.

"שני הדו"חות צודקים. אין דרך מחקרית להוכיח זאת - ואם זה נכון אז זה אחד החששות הגדולים – שהסיגריה האלקטרונית תוביל עם הזמן דווקא להתמכרות רחבה יותר בקרב בני נוער.

"שני הדו"חות מסכימים שיתכן שהסיגריה האלקטרונית יכולה לעזור למעשנים קיימים להיגמל. הנתונים הם לא חד משמעיים ולכן שוב, עניין הגישה בא לידי ביטוי במסקנות הדו"חות: הדו"ח האמריקני מציין שיתכן שזה עוזר; הדו"ח האנגלי חיובי יותר וקורא למרכזים לגמילה מעישון להציע למעשנים את הסיגריה האלקטרונית, כאמצעי לגמילה.

"בשורה התחתונה: מה שחד-משמעי בשני הדו"חות הוא שמדובר במוצר שחייב להיות תחת רגולציה. כן, הוא פחות מזיק מסיגריה רגילה אבל הוא עדיין מזיק; יתכן שהוא יוביל לעלייה בשיעורי ההתמכרות בקרב בני נוער, אבל לא ברור אם מדובר בכל מקרה בבני נוער שכנראה היו מתמכרים; וייתכן שהוא יכול לעזור למעשנים להיגמל, אבל בינתיים הרבה מהם משתמשים בשני המוצרים בו זמנית ולא ממש נגמלים. בשתי המדינות, דרך אגב, יש רגולציה אדוקה על המוצר – אבל רגולציה שונה בהתאם לגישה.

"המצב בישראל הוא שהמוצר הזה לא נמצא כלל תחת רגולציה. אין שום בקרה עליו, אין מיסוי בכלל (שר האוצר חתם באחרונה על תקנות בנוגע למיסוי זהה למס על סיגריות, מערכת ד.א.), אין שום איסור על פרסום ושיווק (באחרונה עברה הצעת חוק שתגביל את הפרסום, מערכת ד.א.) וגם בני נוער יכולים לקנות אותו באופן חופשי. זה מצב אבסורדי הפוגע בבריאות הציבור ובמאמצים של שנים להפחתת שיעורי העישון בישראל ולמניעת תחלואה ותמותה.

"מדינת ישראל ומשרד הבריאות צריכים לפעול בדחיפות כדי להסדיר את התקנות על מוצרים אלו, כך שנוכל להגן על בריאות הציבור, למנוע בכל מחיר שימוש של בני נוער והתמכרות שלהם לניקוטין, ומצד שני יאפשר למעשנים לעבור מעישון טבק - לשימוש בלעדי רק במוצרים אלו".

נושאים קשורים:  חדשות,  "אייקוס",  חברות סיגריות,  עישון,  "פיליפ מוריס",  ד"ר יעל בן זאב,  סיגריות אלקטרוניות
תגובות