• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חזרת

האם נגיף החזרת מכה שנית?

עלייה בהיארעות החזרת בארה"ב בשנים האחרונות מוסברת ברובה על ידי החלשות בחיסוניות המוקנית על ידי הנגיף ולא על ידי שינויים באנטיגנים הנגיפיים

לאחר מספר עשורים של ירידה בהיארעות חזרת לאור שיעורי התחסנות גבוהים, נצפתה בארה"ב חזרה של מקרי חזרת מאז שנת 2006. חזרה זו התרחשה בעיקר בקמפוסים של קולג'ים. ההתרחשות של מקרי חזרת באנשים שחוסנו בעבר ובאוכלוסיות עם שיעור התחסנות גבוה הובילה לדאגה לגבי התפקוד של החיסון החי מוחלש (זן Jeryl Lynn) הכלול בחיסון ה-MMR. לא ברור האם חזרת המחלה הינה לאור שינויים אנטיגניים בנגיפים (ממצא אשר ידרוש פיתוח של חיסונים חדשים) או כתוצאה מהחלשות ההגנה המוקנית על ידי החיסון וצורך במנות דחף נוספות.

החוקרים שילבו מידע ממחקרים שבחנו את יעילות החיסון בהיבט החלשות ההגנה שהוא מקנה. בוצע שימוש במודלים מתמטיים על מנת למדוד שינויים בחיסוניות האוכלוסייה מאז תחילת השימוש בחיסון ועל מנת להעריך האם ההעברות העכשוויות של הנגיף תואמות לתאוריית החלשות ההגנה או תאוריית השינויים בנגיף.

החוקרים חישבו כי ההגנה המוקנית על ידי החיסון נמשכת, בממוצע, 29 (רווח בר-סמך 95%: 17-54) שנים לאחר הקבלה של מנת החיסון האחרונה. החלשות זאת מסבירה 66.4% מהשונות הבלתי מוסברת בהערכות של יעילות החיסון במחקרים שנבדקו. שינויים בפגיעות ספציפית לגיל לאור החלשות החיסון וירידה בהעברת הנגיף תואמת לעלייה בהיארעות בקרב מבוגרים צעירים בארה"ב ומסבירה התפרצויות שדווחו בקרב מתבגרים מחוסנים בשנות ה-80. לעומת זאת, שינויים אנטיגניים פחות סבירים לאור התפלגות הגיל של החולים החדשים בנגיף. ככל הנראה, יש צורך במתן מנת דחף למבוגרים על מנת לשמור על ההגנה מפני נגיף החזרת.

מסקנת החוקרים היא כי החזרה של נגיף החזרת מאז שנת 2006 מוסברת על ידי החלשות ההגנה המוקנית על ידי החיסון ומדגישה את הצורך במנת דחף בבגרות. יש צורך במחקרים אשר יעריכו את ההגנה המוקנית על ידי מנת דחף באנשים שחוסנו בעבר עם MMR.

מקור: 

Lewnard, J and Grad, Y.H.  (2017) Open Forum Infectious Diseases. 4(1), S25

נושאים קשורים:  חזרת,  הגנה,  שינויים אנטיגניים,  החלשות חיסון,  מחקרים
תגובות