• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בקרוב בישראל: מוצר קנאביס רפואי בעל מינון מדויק שישווק על ידי חברת "רפא"

החברה מסרה כי בעוד כחודשיים צפוי להגיע לבתי המרקחת המוצר, שלדבריה, קיבל את ברכת הדרך משורת רופאים בכירים וממשרד הבריאות; בעוד כחצי שנה: נרות וטבליות של קנאביס רפואי

שמן קנאבידיול, CBS (צילום: אילוסטרציה)

חברת התרופות "רפא" הודיעה אתמול (א') כי תחל בקרוב בשיווק "אקסיבן" -  מוצר רפואי המבוסס על מיצוי החומרים הפעילים של צמח הקנאביס במינון מדויק, אותו מטופלי קנאביס רפואי יוכלו לרכוש בבתי מרקחת. "זו הפעם הראשונה שריכוז החומרים THC ו-CBD יקבלו תעודת אחריות", מסרה החברה.

בהודעת החברה נמסר, כי "המינונים המדויקים יביאו לשינוי בגישת הרופאים שנמנעו עד כה להמליץ על המוצר בשל חוסר העקביות שבריכוז החומרים הפעילים בקנאביס". השם "אקסיבן" הוא שיכול-אותיות של המילה "קנאביס" בעברית.

את המוצרים מייצרת עבור "רפא" חברת פנאקסיה הישראלית, שקיבלה רישיון משרד הבריאות לייצר מוצרי קנאביס תרופתיים בתנאי ייצור העומדים בתקן GMPי(Good Manufacturing Practice). מוצריה נמכרים גם בכמה ממדינות ארה"ב.

בהודעת החברה צוטט פרופ' פסח שוורצמן, יו"ר האיגוד לרפואה פליאטיבית בישראל, שאמר לפי ההודעה: "מדובר בחידוש משמעותי לרופאים ולמטופלים. לנו כרופאים חשוב לדעת בדיוק את מינון הטיפול עליו אנו ממליצים למטופלים. כשיהיה מגוון מינונים נוכל להתאים מינון לכל מטופל בצורה מסודרת. לקנאביס רפואי פוטנציאל רפואי רב, ומתכונת כזו תתרום לשיפור ההבנה בטיפול".

המוצר עצמו יסופק בטיפות, טבליות מסיסות תת-לשוניות, טבליות בליעה וגם נרות תת-לשוניים - ולא כחומר לעישון.

ד"ר מיקי דור, היועץ הרפואי הראשי של היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות, אמר לפי הודעת החברה: "אני שמח שחברת תרופות ישראלית היא מחברות התרופות הראשונות בעולם המיישמת את החזון שלנו – להפוך קנאביס למוצר רפואי בדומה לתרופה".

"אנחנו משוועים לכך כבר זמן רב", ציין פרופ' אליעד דוידסון מבית החולים "הדסה" עין כרם המכהן כיו"ר האגודה הישראלית לכאב. "כעת נוכל להתייחס לקנאביס רפואי כתרופה לכל דבר. נדע איזה טיפול אנו נותנים, ואיזה טיפול המטופל מקבל".

משרד הבריאות בישראל הוא הראשון במשרדי הבריאות בעולם המערבי שהעניק אישור תו תקן לייצור מוצרי קנאביס רפואי ומכירתם בבתי המרקחת. המוצר אמור לשפר את איכות חייהם של אלפי חולים במגוון מחלות שאושרו לטיפול בקנאביס רפואי, ביניהם חולי סרטן, חולים הסובלים מכאב נוירופטי, חולי קרוהן, קוליטיס, פרקינסון, טרשת נפוצה ומחלות נוספות.

ירון זקהיים, מנכ"ל "רפא", אמר: "על מנת להגיע לייצור עקבי ומדויק של מינוני החומרים הפעילים, פותחו שיטות מעולם התרופות. שיטת המיצוי שפיתחנו מבטיחה שהתוצר יהיה מדויק ועקבי בהרכבו. משרד הבריאות בחן את הנושא והגיע למסקנה שהוא עומד בדרישות ונתן לו את אישור ה-GMP". זקהיים הביע את הערכתו, שהשמנים ישווקו בבתי המרקחת בתוך כחודשיים. בתוך כחצי שנה ישווקו המוצרים ששיטת הצריכה שלהם דומה לאלו המקובלות בתרופות אחרות.

זקהיים אמר, כי לפני שלב המיצוי של החומרים הפעילים מהצמח קנאביס מזוהים ההבדלים שבין זני הצמחים והרכב כל צמח. ההבדלים מצטמצמים משמעותית אחרי הליך המיצוי, ציין. "יחידת היק"ר של משרד הבריאות קבעה מהם הריכוזים והמינונים המדויקים להתוויות הרפואיות השונות. נצמדנו להנחיות הללו", אמר.

בהודעת "רפא" פורטו ממצאי סקר שערך "מכון ברנדמן" בקרב רופאים, בחודשים אוקטובר-נובמבר 2017. מסקר זה עלה ש-81% מהרופאים שבמדגם אמרו כי אם יהיה ייצור מדוד, עקבי ומדויק, הדבר "ישפיע במידה רבה או רבה מאוד על נכונותם להמליץ על טיפול בקנאביס רפואי". במדגם הארצי המייצג השתתפו 120 מומחים באונקולוגיה, גסטרו, כאב, נוירולוגיה, ראומטולוגיה, גריאטריה ורפואה פליאטיבית.

נושאים קשורים:  חדשות,  חברת "רפא",  קנאביס רפואי,  חברת פנאקסיה,  רפורמה,  מינון,  ייצור תרופות