• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

פאנל מומחים בארה"ב: עישון סיגריות אלקטרוניות יכול להוביל להתמכרות לסיגריות

הדו"ח המקיף ביותר שפורסם עד כה בנושא סיגריות אלקטרוניות מצא, כי בעוד שבמעשנים מבוגרים הן יכולות לסייע בגמילה מעישון סיגריות רגילות, במתבגרים הן עלולות להוביל לעישון סיגריות רגילות ולהתמכרות ארוכת-שנים; הדו"ח סקר כ-800 מחקרים שפורסמו בנושא בעולם

סיגריה אלקטרונית (צילום: אילוסטרציה)

צוות של רופאים המומחים בבריאות הציבור בארה"ב קובע כי הסיגריות האלקטרוניות (e-cigarettes) הפועלות על עקרון האידוי ומכילות ניקוטין נוזלי עשויות להיות ממכרות, ובני-עשרה שמשתמשים בסוג זה של סיגריות נמצאים בסיכון גבוה יותר לעישון.

הדו"ח, שנחשב למקיף ולמעמיק ביותר שפורסם עד היום בנושא, פורסם אתמול (ד') על-ידי ארגון "האקדמיות הלאומיות של ארה"ב למדעים, הנדסה ורפואה" (National Academies of Sciences, Engineering and Medicine). פאנל המומחים מטעם הארגון מונה על פי הנחייה של הקונגרס בואשינגטון.

סוגיית השימוש בסיגריות אלקטרוניות על-ידי בני עשרה והשלכותיו מעסיקה בשנים האחרונות מומחים רבים בתחומי הרפואה בארה"ב וגם בישראל.

בעוד שתעשיית הסיגריות טוענת כי השימוש בסיגריות הפועלות על עקרון האידוי איננו מהווה נקודת-זינוק לקראת מעבר המשתמשים הבגירים לצריכה שוטפת של סיגריות רגילות, מומחים טענו כי כל סיגריות המבוססות על ניקוטין הן ממכרות.

פאנל המומחים קבע, כי סיגריות אלקטרוניות יכולות להיחשב בטוחות יותר מסיגריות רגילות לחלק מהאוכלוסייה, ואולי אף מסייעות למעשנים מבוגרים להיגמל מעישון רגיל, שהוא מזיק יותר. עם זאת, הפאנל הבהיר כי לא ניתן לקבוע שסיגריות אלקטרוניות בטוחות לשימוש, בשל מיעוט המחקרים על ההשפעות הארוכות טווח שלהן, ועל השפעתן על הלב, הריאות מערכת הרבייה והפוריות בנשים ובגברים.

לעומת זאת, פאנל המומחים הגיע למסקנה, לאחר שסקר וניתח 800 מחקרים שונים, כי מכשירי העישון באידוי עשויים להניע ואף לשדל ולפתות בני עשרה או בוגרים צעירים לנסות סיגריות קונבנציונליות באורח שוטף – ובכך ליצור התמכרות מזיקה.

לא עלה בידי הפאנל לקבוע, לפי שעה, אם צעירים אלה רק מנסים סיגריות רגילות לאחר שהשתמשו תקופת-מה בסיגריות האלקטרוניות, או שהעישון נעשה אצלם להרגל קבוע.

"כדי לספק את התשובות לשאלות הללו לגבי ההשלכות וההשפעות על הבריאות, עלינו עדיין ללמוד הרבה מאד", אמר ראש צוות המומחים, ד"ר דיויד איטון מאוניברסיטת וושינגטון. "אי אפשר לסווג סיגריות אלקטרוניות באופן פשטני כמוצרים שיש בהם יתרונות, או לחילופין כמוצרים הגורמים נזק".

פאנל המומחים החל בעבודתו ב-2016, לאחר שה-FDA קיבל סמכות לפקח על מוצרי הטבק. לפני כן נושא זה לא היה בסמכותו על פי חוק. עתה ה-FDA גם מפקח על כלל המוצרים, בכלל זה סיגרים וסיגריות אלקטרוניות.

הדו"ח מדגיש את העובדה שרוב הבוגרים המשתמשים במוצרי האידוי עדיין מעשנים גם סיגריות רגילות ומוצרי טבק אחרים.

לפי ה-CDC, שיעור המעשנים בארה"ב ירד. ב-2015 – השנה האחרונה שבה יש נתונים מוסמכים בנושא הזה – 15% מהבגירים עישנו סיגריות. מדובר בירידה של כמעט 21% לעומת 2005 וב-42% לעומת 1965.

פרופ' אדם לבנטל, מומחה לרפואה מונעת באוניברסיטת דרום קליפורניה, שחיבר את הדו"ח שסיכם את עבודת הפאנל, אמר אתמול כי הצוות סקר באופן המקיף והממצה ביותר את כל ספרות המחקר הקיימת לגבי עישון בקרב צעירים וכן לגבי שימוש ב-e-cigarettes ברחבי תבל.

עשרה מחקרים, ציין, הביאו ראיות חזקות דיין כדי להצביע שאי אפשר לומר שהסיגריות האלקטרוניות בקרב בני עשרה גורמות להם לעבור לטבק, אלא רק שיש קשר ביניהן לבין עישון סיגריות רגילות מאוחר יותר. על פי הדו"ח, יותר מ-11% מתלמידי התיכוניים בארה"ב דיווחו שהם השתמשו בסיגריות אלקטרוניות בחודש שקדם לריאיונות עמם, ובסך הכול מדובר ב-1.7 מיליון צעירים.

כל הגורמים המבקרים את הסיגריות האלקטרוניות ציינו שחומרי הטעם הנוזליים שהן מכילות פועלים כחומרי פיתוי ושידול של המתבגרים להתמיד בהרגל העישון שסיגלו לעצמם – וזאת כאשר הניקוטין הוא כשלעצמו חומר רעיל ומסוכן להתפתחות המוח של הצעירים. בין חומרי הטעם שנוספו לניקוטין הנוזלי שבסיגריות האלקטרוניות, נמצאו עד היום גם כאלו שמזכירים למשתמש גלידת תות, תפוח עץ, אפרסק, פטל ועוגיות.

הדו"ח גם ציין, כי נמצאו ראיות מוצקות לכך ששימוש בסיגריות אלקטרוניות מעלה את ריכוז החלקיקים המזהמים שבאוויר ובמיוחד כשמדובר בשימוש בהן בחללים סגורים. עם זאת, רמות הניקוטין וכימיקלים אחרים, כולל מתכות, משתנות בהתאם למותגים השונים.

מחברי הדו"ח גם ציינו כי בלא מעט מחקרים בנושא הזה (במיוחד אלה המצביעים על התועלת שבסיגריות אלקטרוניות) יש פגמים, בין היתר משום שמומנו בידי חברות הסיגריות.

ההערכה בעקבות הדו"ח המקיף היא שממצאיו - למרות חוסר הבהירות העולה מהם - ימלאו תפקיד קריטי בכל הנוגע להידוק הפיקוח והרגולציה של ה-FDA על מוצרים מסוג זה.

נושאים קשורים:  חדשות,  סיגריות אלקטרוניות,  E-Cigarettes,  דו"ח,  פאנל מומחים,  ארה"ב,  התמכרות,  עישון,  סיגריות
תגובות
26.01.2018, 10:13

ואני לתומי חשבתי שחברות הטבק מייצרות את זה כדי לגמול את כל המעשנים. חברות טבק = חברות רשע!

אנונימי/ת
27.01.2018, 08:46

אז אתה באמת תמים (ובאופן מדאיג).
אם חברות הטבק היו רוצות שמעשנים יפסיקו לעשן, הן לא היו מוציאות כסף על פרסום.
כמובן שאם ישאלו את מנהלי החברות עבור מי מיועדות הפרסומות, הם יאמרו לך שהמטרה היא לא לגרום לאנשים לעשן, אלא לגרום לכאלה שכבר מעשנים סיגריות של חברות מתחרות לעבור ולעשן את הסיגריות שלהם.

28.01.2018, 14:43

מכיוון שראיתי כותרות סותרות בקשר לדו״ח הזה, הלכתי למקור, ולהלן עיקרי המסקנות, כפי שמופיעות בסיכום הדו״ח:
1. סיגריות אלקטרוניות מכילות פחות רעלנים מסיגריות רגילות.
2. מידת החשיפה לניקוטין תלויה במשתמש ובמכשיר.
3. מתוצאות של בדיקות מעבדה טוקסיקולוגיות עולה, שסביר שסיגריות אלקטרוניות הרבה פחות מזיקות מסיגריות רגילות, אבל לא ניתן לעת-עתה לקבוע את השיעור האבסולוטי של הסיכון.
4. ההשפעה הבריאותית לגבי צעירים המתמכרים לסיגריות האלקטרוניות אינו ברור.
5. למרות שיתכן שצעירים עלולים לעבור משימושבסיגריות אלקטרוניות לסיגריות רגילות, הן עשויות לגרום למעשנים מבוגרים לזנוח את הסיגריות הרגילות. מידת ההשפעה נטו על בריאות הציבור, אינה ברורה לפי שעה.

אני מסכים שרצוי להימנע כליל מעישון, אבל בסה״כ, הרושם מהדו״ח עצמו הוא, שסיגריות אלקטרוניות, כל עוד אינן מובילות לעישון סיגריות רגילות, הן ככל הנראה תחליף (הרבה) פחות מסוכן, בעיקר עבור מעשנים שמתקשים להיגמל מסיגריות רגילות.

אנונימי/ת
28.01.2018, 17:56

אין לי שום דבר נגד סיגריות אלקטרוניות ובלבד שיחילו עליהם את כל ההגבלות החלות על סיגריות רגילות (כולל הטלת מס ואיסור עישון במקומות ציבוריים).