• יו"ר: פרופ' דרור דיקר
  • מזכירת החברה: ד"ר גבי ליברמן
  • גזברית: ד"ר בתיה קורנבוים
  • חברת ועד: פרופ' יעל לבנטל
  • חברת ועד: ד"ר עידית דותן
  • חברת ועד: ד"ר רקפת בכרך
  • חבר ועד: ד"ר דן אויירו
  • מזכירה: גב' חגית יוחננוף
סוכרת

ההשפעה של עלייה במשקל על תוצאים קרדיווסקולריים בחולי סוכרת סוג 1

מחקר זה השווה את ההשפעה של טיפול אינטנסיבי לעומת טיפול קונבנציונלי על אירועים קרדיווסקולריים בחולי סוכרת סוג 1 על פני מעל 20 שנים

13.12.2017, 17:54
משקל (צילום: אילוסטרציה)

טיפול אינטנסיבי (INT) בסוכרת סוג 1 מפחית את ההיארעות של אירועי מחלה קרדיווסקולרית לעומת טיפול קונבנציונלי (CONV) אך גם גורם לעליית משקל רבה יותר. מטרת מחקר זה הייתה לבחון האם עליית משקל עודפת כתוצאה משימוש ב-INT בסוכרת סוג 1 קשור בהיארעות מחלה קרדיווסקולרית.

לטובת העבודה, רבעונים של עלייה במשקל (Q) ב-1,213 משתתפים בגילאי 18 שנים ומעלה בעת ההרשמה למחקר ה-DCCTי(Diabetes Control and Complications Trial) נקבעו בתוך קבוצות טיפול אקראיות (INT לעומת CONV). קביעת הרבעונים בוצעה באמצעות שינויים מ-BMI בסיס ל-BMI בסוף ה-DCCT. ההשפעה של עליית משקל זו על אירועים קרדיווסקולריים ותוצאים נקבעה במהלך 20 שנים נוספות של מעקב.

בקבוצת ה-Q4 (הקבוצה עם עליית המשקל הרבה ביותר) שקיבלה טיפול אינטנסיבי נצפתה עליית משקל משמעותית יותר (שינוי חציוני ב-BMI, י6.08 ק"ג/מטר²), עלייה בגורמי סיכון קרדיווסקולריים וצורך בתרופות ליתר לחץ דם וליפידים לעומת Q1-3 בזרוע ה-INT בקבוצות המקבילות בזרוע ה-CONV. במהלך זמן מעקב ממוצע של 26 שנים, המספר של אירועים קרדיווסקולריים כלליים ומשמעותיים לא היה שונה בקבוצת ה-Q4 לעומת Q1-3 בזרוע ה-INT וה-CONV. עם זאת, לאחר 14 שנים העקומה של היארעות מחלה קרדיווסקולרית נהייתה גבוהה יותר באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת ה-Q4 INT לעומת קבוצות ה-Q1-3 INTי(p=0.024) והייתה דומה לזו שבזרוע ה-CONV.

מסקנת החוקרים היא כי במהלך 13 השנים הראשונות לאחר תחילת מחקר ה-DCCT,יINT בסוכרת סוג 1 הפחית אירועים מאקרו-ווסקולריים לעומת CONV, גם כאשר התרחשה עליית משקל משמעותית. לאחר תקופה זו, היארעות האירועים הקרדיווסקולריים גברה באופן מובהק סטטיסטית בקבוצת ה-Q4 INT ונהייתה דומה לזו שבזרוע ה-CONV. יש צורך בזמן מעקב ארוך יותר על מנת לקבוע האם מגמה זו ממשיכה ומובילה ליותר אירועים קרדיווסקולריים.

מקור: 

Purnell, J.Q. et al. (2017) Diabetes Care.  40(12)

נושאים קשורים:  סוכרת,  מחלה קרדיווסקולרית,  תמותה,  סוכרת סוג 1,  DCCT,  טיפול אינטנסיבי,  עלייה במשקל,  מחקרים
תגובות