• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות מעריך: קנאביס רפואי בבתי מרקחת כבר בחודשים הקרובים

בתי מרקחת פרטיים כבר הגישו בקשות לאספקת קנאביס רפואי למטופלים בעלי מרשמים, והם יחליפו בהדרגה את החנויות שהקימו מגדלי הקנאביס

קנאביס רפואי בישראל (צילום: אילוסטרציה)

בתי מרקחת פרטיים נמצאים בהליכים מתקדמים לקבלת האישורים הנדרשים למכירת קנאביס רפואי; כך דיווח "הארץ" בסוף השבוע. לפי הדיווח, ההערכה במשרד הבריאות היא כי מטופלים יוכלו לרכוש קנאביס רפואי כבר ברבעון הראשון של 2018.

לפי הדיווח, במשרד הבריאות עומדת להסתיים עבודת מטה לחלוקת האישורים, במטרה להתחיל לספק את הקנאביס הרפואי למטופלים באמצעות בתי מרקחת, כחלק מרפורמה שיזם המשרד בנוגע לשימוש בקנאביס רפואי. מספר בתי המרקחת שיורשו לספקו לא יוגבל. בתי מרקחת נדרשים להגיש למשרד בקשה לקבלת הרישיון, לעמוד בנוהלי אחסון ואבטחה מחמירים ולהכשיר רוקחים לחלוקת המוצרים.

העיתון מסר שכיום, עלות הטיפול עומדת על כ-370 שקלים בחודש למטופל. טרם הובהר אם הוספת חוליות נוספת בשרשרת האספקה של קנאביס, החל מהיצרן דרך המשווק ועד בתי המרקחת, תגרום לעליית המחיר לצרכן .

למשרד הבריאות הוגשו בקשות מבתי מרקחת פרטיים, ובכלל זה גם כאלו הפועלים ברשת סופר־פארם. בתי המרקחת של קופות החולים לא הביעו עד כה נכונות לקחת חלק במהלך.

כיום, מגדלי קנאביס הם גם שמספקים אותו למטופלים, באמצעות כמה תחנות חלוקה או במשלוחים לבית הלקוח. ארגון הרוקחות טוען שבתי מרקחת הם המקום הנכון לנפק קנביס, בדומה לתרופות נרקוטיות אחרות.

מכירת קנאביס בבתי המרקחת היא במסגרת תכנית כוללת של משרד הבריאות לארגון מחדש של הנושא. במשרד מקדמים בשנים האחרונות את חזון המדיקליזציה של הקנביס, הכולל קביעת אמות מידה אחידות להליך גידולו וחלוקתו של הצמח, במטרה לקרב אותו ככל שניתן לעולם התרופות. זאת, על אף שהוא עצמו אינו תרופה מאושרת.

במסגרת זאת, בשבוע שעבר נמסר, כי אגף הרוקחות במשרד הבריאות העניק אישור תנאי ייצור נאותים (GMP) – מקביל לתו תקן - ראשון לחברה ישראלית. הוא מאפשר לה מכירת מוצרי קנביס תרופתי בבתי המרקחת. האישור נוגע לאופן הייצור והאריזה של מוצרי הקנאביס.

"הארץ" מסר כי בנושא זה הדגש הוא על אחידות הרכב החומר, מינון, אריזה וגם מידע לחולה על האפקט שלו בכל פעם שהוא נצרך. האישור ניתן לחברת "פנאקסיה" המייצרת שמנים מקנאביס ומספק תפרחות. בסיום הליך הרגולציה מסרה, כי תייצר גם טבליות ופתילות.

ד"ר דדי סגל, מנכ"ל פנאקסיה, מסר: "החברה שהוקמה ב-2009 כחלק מקבוצת חברות פארמה המייצרות בישראל תרופות ללא מרשם, מכשור רפואי וחומרים להצערת העור. יש לקבוצה ניסיון של יותר מ-40 שנה בתעשיית התרופות והיא משקיעה רבות במחקר ובפיתוח. בשמונה השנים האחרונות נכנסנו גם לתחום הקנאביס הרפואי מתוך הבנה שיש צורך בפיתוח מוצרי קנאביס תרופתי שיהיו דומים לצורות המקובלות בעולם הרפואה, בעיקר כדי לאפשר שימוש בהם על ידי מבוגרים, קשישים וכן ילדים חולים, שאינם יכולים לצרוך קנאביס בעישון. המוצרים שנציע לשוק בישראל מבוססים על מחקרים מדעיים ומגובים בנתונים קליניים".

ד"ר סגל הוסיף: "הליך הייצור מתבצע על-פי פרוטוקולים מוקפדים ברמות הבטחת איכות, ובטכנולוגיה מתקדמת, המאפיינים את ענף הפארמה. כל התכשירים מכילים כמות מדודה וידועה של מינון החומרים הפעילים ממיצוי צמח הקנאביס. הם מיועדים למגוון התוויות רפואיות המאושרות על ידי משרד הבריאות".

חברות ישראליות נוספות ובהן גם אלו שמגדלות את הקנאביס נמצאות בשלבים שונים של הליך קבלת ה–GMP.

התוויות משרד הבריאות לשימוש בקנאביס רפואי נוגעות למטופלים בתחומי האונקולוגיה, גסטרואנטרולוגיה, כאב, מחלות זיהומיות, נוירולוגיה, טיפול פליאטיבי (תומך) ופסיכיאטריה.

לפי תחזיות שהוצגו בעבר, במערכת הבריאות העריכו שב–2018 יגיע מספר הרישיונות לצריכת החומר לכ-40 אלף. כיום מדובר בכ-30 אלף. בשנתיים האחרונות חלה האטה בקצב גידול אוכלוסיית המטופלים ובין היתר היא מוסברת בחסך במרשמים וברישיונות הנובע ממחסור ברופאים שמורשים לאשר רישיונות. כן קיימת התנגדות של חלק מהרופאים והמרפאות לשימוש בקנאביס.

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  רפורמה,  משרד הבריאות,  טיפול,  בית מרקחת,  GMP,  חברת פנאקסיה
תגובות
אנונימי/ת
11.12.2017, 22:36

הליך מבורך אבל. מריח כמו ניסיון למונופול נוסף. זה לא ילך משום שאי אפשר להפוך צמח לתרופה. במיוחד לא צמח מורכב כמו קנאביס שכולל עשרות זנים שונים עם הרכבי קנבואידים שונים שרובם בכלל לא נחקרו. בקיצור הניסיון המטופש הזה לא יכול להצליח. יש סתירה מובנית בין המושג "תרופה" על פי אמות מידה מדעיות כפי שהוגדרו על ידי הרגולטורים לבין קנאביס ולא ניתן ליישבה כל עוד הגדרות אלו נשארות כפי שהן . קנאביס הוא קודם כל צמח מרפא מורכב בעל סגולות רבות וצריך להישאר בקטגוריה שלו. עולם הפארמה צריך לנסות לייצר תרופות ומיצויים שיטיבו עם אנשים מקנאביס. ומי שמתעניין בקנאביס צריך קודם כל להפסיק לפחד מקנאביס, ואחרכך להיפרד מאמונות תפלות שתוחזקו שנים על ידי בעלי עניין ולבסוף ללמוד את סגולותיו הרבות, שלמזלנו עקב שינויי גישה במדינות רבות, נחקרו לא מעט בשנים האחרונות. ערב טוב