• יו"ר: ד"ר אורי סגול
  • מזכירה: ד"ר פביאנה בנימינוב
  • חברי ועד: ד"ר אמאני בשארה, ד"ר גיל בן יעקב, ד"ר דוד ירדני, ד"ר דורון בולטין, פרופ' מחמוד מחמיד
ניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי והסיכון לפגיעה בראייה

מחקר שנערך בשבדיה על חולי סוכרת שעברו ניתוח מעקף קיבה גילה כי ברוב החולים לא נצפתה לאחר הניתוח התדרדרות בראייה על רקע רטינופתיה סוכרתית

25.09.2017, 18:26
בדיקת ראייה (צילום: אילוסטרציה)

במסגרת מחקר זה, ביקשו החוקרים לבדוק את ההיארעות והחומרה של רטינופתיה סוכרתית לפני ואחרי ניתוח בריאטרי מתוכנן ולבחון את גורמי הסיכון האפשריים להתדרדרות של מצב הרטינופתיה.

החוקרים ערכו חיפוש במאגר הכירורגיה והשמנת היתר הסקנדינבי אחר חולי סוכרת שעברו ניתוח מעקף קיבה בשלושה מרכזים רפואיים בשבדיה בשנים 2008-2010. במחקר הוכללו מטופלים שעברו בדיקות סקר לגילוי רטינופתיה לפני ואחרי הניתוח.

המחקר כלל 117 מטופלים – גיל ממוצע: 50 (סטיית תקן: 10), מדד מסת גוף (BMI):י43 (סטיית תקן: 8) ק"ג/מ2, ערך HbA1C:י64 (סטיית תקן: 18) מילימול/מול לפני הניתוח. שנה לאחר הניתוח, ערך ה-BMI ירד ל-31 (סטיית תקן: 6) ק"ג/מ2, ערך HbA1C ירד ל-43 (סטיית תקן: 10) מילימול/מול ואצל 77 מתוך 117 המטופלים (66%) הטיפול בסוכרת הופסק.

מבחינת היארעות של רטינופתיה סוכרתית לפני הניתוח, 62% מהמטופלים לא סבלו מרטינופתיה, אצל 26% מהמטופלים הרטינופתיה הייתה קלה, אצל 10% מהמטופלים הרטינופתיה הייתה בינונית, אצל 0% מהמטופלים הרטינופתיה הייתה קשה, ואצל 2% מהמטופלים הרטינופתיה הייתה משגשגת (proliferative). לא נצפו שינויים משמעותיים בהיארעות רטינופתיה לאחר הניתוח – 12 מטופלים (16%) פיתחו רטינופתיה קלה, אצל 7 מטופלים עם רטינופתיה קודמת הובחנה התדרדרות ושניים מהם נזקקו לטיפול עקב רטינופתיה שסיכנה את ראייתם. לא נמצא קשר בין ערכי ה-BMI ו-HbA1C (כולל ירידה בערך HbA1C) לבין החמרה במצב הרטינופתיה.

החוקרים סיכמו כי אצל רוב המטופלים לא נצפתה הדרדרות במצב הרטינופתיה הסוכרתית לאחר ניתוח מעקף קיבה. בדיקות סקר לגילוי רטינופתיה לפני ניתוח מתוכנן מומלצות לכל המטופלים הסוכרתיים שצפויים לעבור ניתוח בריאטרי על מנת לזהות רטינופתיה קיימת.

מקור:

Morén Å, Sundbom M, Ottosson J, Granstam E. Gastric bypass surgery does not increase the risk for sight-threatening diabetic retinopathy. Acta Ophthalmol. 2017

נושאים קשורים:  ניתוח בריאטרי,  ניתוח מעקף קיבה,  רטינופתיה סוכרתית,  HbA1c,  BMI מדד מסת הגוף,  מחקרים
תגובות