• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
אספירין

שימוש באספירין אינו מפחית סיכון לדמנציה או משפר תפקוד קוגניטיבי

עבודת מטה-אנליזה זו הדגימה כי שימוש באספירין במינון נמוך אינו מגן מפני התדרדרות קוגניטיבית או דמנציה

אספירין (צילום: אילוסטרציה)
אספירין (צילום: אילוסטרציה)

החוקרים ביקשו לבדוק האם אספירין במינון נמוך (קטן מ-300 מ"ג) יכול להשפיע על התפתחותה של פגיעה קוגניטיבית או דמנציה במחקרים תצפיתיים ולשפר ציונים במבחנים קוגניטיביים במחקרים קליניים אקראיים באנשים ללא דמנציה.

העבודה בוצעה בתבנית מטה-אנליזה וסקירה שיטתית. החוקרים כללו במטה-אנליזה מחקרים תצפיתיים והתערבותיים שנעשו באנשים ללא דמנציה או פגיעה קוגניטיבית בתחילת המחקר.

בוצע שימוש ביחסי סיכונים ורווחי סמך של 95%, המתוקננים למספר המרבי של גורמים מבלבלים מכל מחקר על מנת לסכם את הנתונים על ההיארעות של דמנציה ופגיעה קוגניטיבית במחקרים תצפיתיים. בוצע שימוש בהבדלים ממוצעים מתוקננים עבור מבחנים קוגניטיביים במחקרים קליניים אקראיים.
מתוך 2,431 עבודות אפשריות, החוקרים כללו שמונה מחקרים בהשתתפות 36,196 אנשים ללא דמנציה או פגיעה קוגניטיבית בתחילת המחקר (גיל ממוצע 66, 63% נשים). לאחר תקנון למספר חציוני של שלושה גורמים מבלבלים לאורך זמן מעקב חציוני של 6 שנים, שימוש כרוני באספירין במינון נמוך לא נמצא כקשור בהופעתה של דמנציה או פגיעה קוגניטיבית (חמישה מחקרים, n=26,159 ; יחס סיכויים= 0.82, רווח בר-סמך 95% 0.55-1.22, p=0.33, I²=67%).

בשלושה מחקרים קליניים אקראיים (n=10,037; זמן מעקב חציוני של חמש שנים), השימוש באספירין במינון נמוך לא נמצא כקשור באופן מובהק סטטיסטית עם תפקוד קוגניטיבי גלובלי טוב יותר (הבדל ממוצע מתוקנן - 0.005, רווח בר-סמך 95%= -0.04-0.05, p=0.84, I²=0%) באנשים ללא דמנציה. היענות הייתה נמוכה יותר באנשים שנוטלים אספירין לעומת מקרי ביקורת וההיארעות של תופעות לוואי הייתה גבוהה יותר.

סקירה זו לא מצאה עדות לכך ששימוש באספירין במינון נמוך מגן מפני התדרדרות קוגניטיבית או דמנציה או משפר ציונים במבחנים קוגניטיביים.

מקור:

Veronese, N. et al. (2017) Journal of The American Geriatrics Society. 65(8), 1763.

נושאים קשורים:  אספירין,  דמנציה,  פגיעה קוגניטיבית,  מחקרים
תגובות