• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

פנייה לקופות החולים לשקול סבסוד תרופת ה-PreP למניעת הידבקות ב-HIV

עלות התרופה כיום היא כ-2,000 שקלים בחודש, וחברי הכנסת מירב בן-ארי ואלי אלאלוף מ"כולנו" שיגרו מכתב המבקש לסבסד טיפול זה לקופות החולים

תרופת PrEP, המיועדת kטיפול מונע להידבקות ב-HIV (צילום: אילוסטרציה)

קופות החולים התבקשו לשקול סיבסוד התרופה למניעת איידס (PrEP) שעלותה כיום כ-2,000 שקלים בחודש. את הפנייה לקופות יזמו חברי הכנסת מירב בן־ארי ואלי אלאלוף מכולנו, ששלחו מכתב בעניין הזה למנכ"לי ארבע הקופות; על הפנייה דיווח אתמול (ד') "ידיעות אחרונות".

הפנייה נעשתה על רקע הוראת משרד הבריאות לרופאי משפחה להרחיב את התווית התרופה למי שנמצאים בקבוצות סיכון להידבקות במחלה, ועל רקע אישור ה-FDA לגרסה גנרית של התרופה, שצפוי להוזיל אותה משמעותית בעתיד.

PrEP משמשת למניעת הידבקות נרחבת בנגיף, והוכחה כמפחיתה ב-90% את הסיכון להידבקות. בדיווח נמסר, כי בישראל מתנהל שוק שחור למסחר בתרופה, וכי עקב המחיר הגבוה יש מי שקונים אותה מהודו. השימוש בתרופה, לפי הדיווח, גורם לתופעות לוואי החולפות לרוב בתוך כמה ימים: בחילות, הקאות, כאבי בטן וסחרחורות. כיום ניתן לקבל את התרופה רק עם מרשם רופא ולפני נטילתה יש לבצע בדיקת נשאות ל-HIV .

בדיווח נמסר, כי במכתב הפנייה למנהלי הקופות כתבו שני הח"כים: "לצערנו התרופה יקרה מאוד ומחירה עומד על כ־2,000 שקלים לחודש. לכן אנו פונים אליכם כדי שתשקלו השתתפות כספית במימונה, כפי שאתם נוהגים בתרופות אחרות. מדובר בתרופה ייחודית המונעת הידבקות במחלת האיידס, מאפשרת לחולים פוטנציאליים ליטול אותה ולהימנע מלהידבק".

ח"כ בן ארי אמרה לעיתון: "מדובר בתרופה מצילת חיים שתמנע הידבקות במחלה ואף מוות. שנים שאוכלוסיות בסיכון למחלה קנו אותה במחיר מופקע, או ממקורות מפוקפקים. התרופה הגנרית כבר בארץ. אני קוראת לקופות החולים לאפשר למטופלים לרכוש את התרופה במחיר סביר והוגן".

ח"כ אלאלוף הוסיף: "אנו מאמינים שעזרה במימון התרופה הזאת תמנע הידבקות מיותרת באיידס ותחסוך טיפולים ועוגמת נפש מכ־400 חולים מדי שנה. כך גם נחסוך במשאבים למערכת הבריאות".

לפי הדיווח, מאחת הקופות נתקבלה תשובה לא רשמית: "נבחן את הבקשה בכובד ראש. במדינות מפותחות רבות התרופות (לעניין הזה) ניתנות במחירים מוזלים. המחקרים מצאו שבאותן מדינות אכן יש ירידה משמעותית בנשאים".

נושאים קשורים:  חדשות,  PrEP,  איידס,  HIV,  סבסוד,  קופות החולים
תגובות
אנונימי/ת
28.07.2017, 14:33

לא יותר זול ואפקטיבי לסבסד קונדום?
שישמרו את הכסף לחולים אמתיים שלנו ולא לכאלה ש״קונדום הורס להם את הכיף״