• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

נתונים: רק 10-20 אסירים מקבלים הטיפול הנכלל בסל הבריאות נגד הפטיטיס C

כך עולה מנתונים שהוצגו בכנסת, לרגל יום המודעות הבינ"ל להפטיטיס C שיצויין מחר (שישי); לפי הערכות, מספר נשאי הנגיף בקרב האסירים עומד על כ-3,000 בני אדם

אסיר בכלא (צילום: אילוסטרציה)
אסיר בכלא (צילום: אילוסטרציה)

עשרה עד עשרים אסירים בלבד מקבלים משירות בתי הסוהר את הטיפול האנטי-ויראלי נגד מחלת הפטיטיס C, למרות שלפי ההערכות ישנם אלפים רבים החולים במחלה, על שלביה השונים. כך מסר מנכ"ל עמותת חץ, חוליו בורמן, בדיון שהתקיים השבוע בוועדה למאבק בסמים.

לפי הערכות שציין בורמן, מספר האסירים נשאי הנגיף בישראל עומד על כ-3,000, בין השאר משום שששיעור הנשאים בקרב המכורים לסמים קשים מוערך ב-67%, לעומת 2% באוכלוסייה הכללית. כיום, מאובחנים כנשאי הנגיף 384 אסירים.

ד"ר אמיליה אניס, מנהלת האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, אמרה בדיון: "בעבר הטיפול במחלה היה כרוך בהרבה תופעות לוואי קשות. ההצלחה עמדה על 50%. כיום תודות לטיפול חדשני שנמשך 12 שבועות בלבד, שיעור ההצלחה להחלמה עומד על 95% וכמעט אין תופעות לוואי. הטיפול כלול בסל הבריאות מאז 2015. עלות הטיפול 10,000-8,000 שקל לאדם, אבל ההיענות לטיפול נמוכה".

בדיון נמסר, כי אחד החסמים המונע מנשאים רבים לקבל טיפול הוא שנדרשת השתתפות עצמית בסך 900 שקל מכל מטופל, מה שמהווה בעיה לאסירים ולדיירי רחוב. "הם פוחדים לפנות לרופא מומחה בתחום מחלות כבד והם גם צריכים להגיע לפחות 4 פעמים לרופא משפחה – והם לא יעשו זאת", נאמר בדיון.

אחות מבית חולים "כרמל" סיפרה בוועדה: "שלחתי מכתבים ל-800 רופאים על נבדקים אצלנו שנמצאו נשאים. אבל רק 450 מהם השיבו, ורק 40% מהחולים טופלו. רופאים בקהילה לא מפנים משום-מה מטופלים".

יו"ר הוועדה, ח"כ תמר זנדברג, קראה בסיום לשב"ס לראות לפניו משימה לאתר את הנשאים ולהעבירם לטיפול במערכת הבריאות להערכת צרכיהם. "הוועדה קוראת למשרדי הבריאות והרווחה לבחון איזו קרן או כספי חילוט, או רזרבת שר, יוכלו לממן השתתפות עצמית של נשאים בטיפול, על פי קריטריון סוציאלי. עלינו לעשות מאמץ אקטיבי כדי להציל את חייהם וגם למנוע הידבקות של אנשים נוספים".

נושאים קשורים:  חדשות,  HCV,  הפטיטיס C,  אסירים,  בדיקות סקר,  ועדה למאבק בסמים,  כנסת
תגובות