• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ירידה דרמטית בפוריות גברים במדינות מערביות בארבעה העשורים האחרונים

מחקר שהתבסס על נתוני 7,500 מחקרים, ושהובל על ידי ד"ר חגי לוין מהאוניברסיטה העברית, מצא ירידה של 52% בריכוז הזרע ושל 59% בספירת הזרע בין השנים 1973 ל-2011

תאי זרע (הדמיית אילוסטרציה)

מחקר שנערך בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית בשיתוף בית החולים "הדסה" ובית הספר לרפואה Mount Sinai בניו-יורק מצא, כי בארבעה העשורים האחרונים נרשמה מגמת ירידה בריכוז ובספירת הזרע בקרב גברים, במיוחד במדינות המערביות.

המחקר מצא ירידה כוללת של 52.4% בריכוז הזרע וירידה של 59.3% בספירת הזרע הכוללת בין השנים 1973 ל-2011. הנתונים נלקחו מסקירת 7,500 פרסומים בכתבי עת רפואיים.

ד"ר לוין: "מחקר זה מהווה 'קריאת השכמה בהולה' גם לרשויות הבריאות בעולם ובישראל - שיש לחקור את הסיבות לירידה החדה והמתמשכת"

עורכי המחקר ציינו עם זאת, כי במדינות דרום אמריקה, אסיה ואפריקה לא נמצאה ירידה משמעותית בספירת ובריכוז הזרע – אבל הממצאים שם סויגו בכך שבאותן מדינות נערכים פחות מחקרים על פריון הגבר בהשוואה למדינות מערביות. דו"ח המחקר פורסם בכתב העת Human Reproduction Update.

ד"ר חגי לוין, ראש מסלול בריאות וסביבה בבית הספר לבריאות הציבור של האוניברסיטה העברית ו"הדסה" ומזכיר איגוד רופאי בריאות הציבור בהר"י, הוא המחבר הראשון של דו"ח המחקר.

החוקרים ציינו, כי ספירת זרע היא נתון העשוי להעיד על בריאותו של הגבר: ספירת זרע נמוכה עשויה לנבא עלייה בתמותה ובתחלואה. לא נבדקו הסיבות לירידה בספירת הזרע. החוקרים גם ציינו, שבמחקרים קודמים נטען שספירות זרע נמוכות קשורות בנתונים סביבתיים ובאורח החיים המודרני הכולל חשיפה לחומרים כימיים בטרם הלידה, חשיפה לחומרי הדברה, עישון, סטרס והשמנה.

ד"ר לוין אמר: "בשל החשיבות הרבה של ספירת הזרע לפוריות הגבר ולבריאות האדם, מחקר זה מהווה 'קריאת השכמה בהולה' גם לרשויות הבריאות בעולם ובישראל - שיש לחקור את הסיבות לירידה החדה והמתמשכת, במטרה למנוע את הגורמים לה".

בתחילת החודש התפרסם מחקר חדש של אוניברסיטת הרווארד בו נטען, שסיכויי ההצלחה בהפריה פוחתים משמעותית לאחר שהגבר חצה את גיל 40. במחקר נבדקו 8,000 זוגות שעברו 19 אלף מחזורי טיפול בפוריות. אצל נשים עד גיל 30 וגברים בגילאי 40 עד 42 התברר, ששיעור ההפריות המוצלחות שהביאו ללידה עמד על 46%. אצל גברים בגיל 35-30 שיעור ההצלחה הגיע ל-73%.

נושאים קשורים:  חדשות,  פוריות,  ספירת זרע,  ריכוז זרע,  ד"ר חגי לוין,  מחקר,  האוניברסיטה העברית,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות