• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות: שישה מקרים של קדחת מערב הנילוס עד כה השנה

לדברי המשרד, בשלושה החודשים הקרובים צפוי שיא הפעילות של הנגיף, המועבר על ידי עקיצות יתושות; בדרך כלל נרשמים בישראל כ-66 מקרים בשנה

יתוש הנמר האסייתי (צילום: אילוסטרציה)
יתוש הנמר האסייתי (צילום: אילוסטרציה)

משרד הבריאות פירסם אתמול (ד') אזהרה לפיה בחודשים הקרובים צפויה פעילות של נגיף קדחת מערב הנילוס בארץ. נכון לחודש שעבר מצויים בידי גורמי הבריאות נתונים על שישה מקרי תחלואה בישראל, אם כי חמישה מתוכם הם משוערים בלבד.

נגיף קדחת מערב הנילוס מועבר על ידי יתושים. המקומות הנגועים בהם אותרו מקרים עד כה הם אזור חיפה, קריית אתא, בשמת-טבעון, עפולה, נתניה וכן בערבה (פארן). מניסיון העבר ניתן לציין כי תקופת השיא של פעילות המחלה היא ביולי-ספטמבר.

קדחת מערב הנילוס (West Nile Fever) נגרמת על ידי נגיף ומועברת לבני אדם ובעלי חיים במהלך ארוחת דם של נקבות יתושים שניזונו קודם לכן מעופות נגועים. המחלה אנדמית בישראל.

שיעורי התחלואה השנתיים המדווחים נעים בדרך כלל בין 0.5 ל-1.2 מקרים לכל 100,000 איש (66 חולים בממוצע). למעט תחלואה נמוכה במיוחד שנצפתה בשנת 2004 (12 חולים), התרחשו בארץ בעבר כמה התפרצויות: בשנת 2000 זוהו מעל 400 חולים ובשנים 2007 ו-2015 156 ו-149 חולים, בהתאמה. מספר החולים בשנת 2016 נמצא בטווח התחלואה "הרגיל" (88 מקרים).

התקופה החולפת מרגע העקיצה ועד להתפתחות סימני המחלה היא 7 עד 14 ימים. בדרך כלל מדובר במחלה קלה, דמוית שפעת, החולפת מאליה. סימניה: חום, כאבי ראש, חולשה, כאבי פרקים ושרירים, דלקת בלחמית העין, פריחה ולעיתים גם בחילות ושלשולים. כ-1% מהחולים סובלים ממחלה קשה, עם סימנים נוירולוגיים המתאימים לדלקת עצבה או דלקת מוח חדה.

נושאים קשורים:  חדשות,  קדחת מערב הנילוס,  יתושים,  תחלואה,  משרד הבריאות,  קיץ
תגובות