• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר מקיף: שיעור הסובלים מהשמנת-יתר הוכפל בעשורים האחרונים ברחבי העולם

מחקר מקיף שפורסם ב-NEJM הגדיר את השמנת היתר כבעיית הבריאות המרכזית של העולם כיום, וקרא לרשויות ולאוכלוסייה לפעול להפחית את המשקל

פעילות גופנית להורדת משקל בסין (צילום: אילסוטרציה)
פעילות גופנית להורדת משקל בסין (צילום: אילסוטרציה)

(תוקן 08:19) בריאותם של 30% מכלל תושבי תבל – 2.2 מיליארד בגירים וילדים - מושפעת לרעה מעודף משקל; כך נקבע במחקר נרחב במיוחד שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת NEJM. המחקר מבוסס על איסוף נתונים מ-195 מדינות וטריטוריות במשך 35 שנה -  מ-1980 ועד 2015 - וניתוח 1,800 דו"חות שונים. "הממצאים מדגישים את ממדי משבר הבריאות העולמי", כתבו מחברי דו"ח המחקר.

לפי המחקר קרוב ל-108 מיליון ילדים ויותר מ-604 מיליון בגירים מוגדרים רפואית כבעלי השמנת-יתר, עם BMI גבוה מ-30. עם זאת, המחקר הדגיש כי מבין 4 מיליון אנשים שמתו ב-2015 ושמותם נקשר לעודף משקל, 40% בכלל לא נחשבו מבחינה קלינית כסובלים מהשמנת-יתר. הבעיות הרפואיות שנחשבות כמושפעות מעודף משקל הן סוכרת סוג 2, מחלות לב, כלייה וסוגים שונים של סרטן. BMI מתחת ל-30 נחשב ל"נקודת זינוק" לקראת השמנת יתר.

לפי המחקר, בריאותם של 30% מכלל תושבי העולם - 2.2 מיליון בגירים וילדים - מושפעת לרעה מעודף משקל

מחבר דו"ח המחקר, ד"ר כריסטופר מארי (Christopher Murray), מנהל המכון הלאומי למדדי בריאות (Health Metrics) באוניברסיטת וושינגטון, אמר כי "הפחתת המשקל העודף צריכה להיות פעילות-חובה אצל כל בני האדם, לאורך כל השנה, כדי למנוע מחלות ועלייה חוזרת במשקל".

בדו"ח נמסר, כי מאז 1980 שיעור הסובלים מהשמנת היתר בעולם הוכפל ביותר מ-70 מדינות. 12.5% מאוכלוסיית הילדים בארה"ב הם על פי כל המדדים עם השמנת-יתר, רבים מהם במצב של השמנת יתר חולנית – לעומת 5% בשנת 1980. יחד עם בגירים מדובר ב-26.5% מכלל האוכלוסייה, קפיצה של 16% מאז 1980, יותר מאשר בכל מדינה אחרת. מצרים היא שיאנית העולם בקרב הבגירים – 35% מהאוכלוסייה סובלת מהשמנת יתר.

עוד נמצא במחקר, כי קצב העלייה בהשמנת היתר הוא כיום מהיר יותר בקרב ילדים מאשר בקרב בגירים. סין, עם 15.3 מיליון, והודו, עם 14.4 מיליון, נמצאות בצמרת מדינות העולם בשיעור השמנת היתר אצל ילדים. "אין מדובר רק כפונקציה של הכנסה או מצב הבריאות באותן מדינות, אלא העלייה שחלה בהן באפשרויות הגישה, המהירה ובמחיר שווה לכל נפש למוצרי מזון עתירי אנרגיה לצד פעילות שיווקית אינטנסיבית שנעשית בכל העולם מצד יצרני מזון ומשווקים" נכתב בדו"ח. השיעור הנמוך ביותר של השמנת יתר בעולם - 1% מהאוכלוסייה בלבד - נמצא בוייטנאם ובבנגלדש.

הדו"ח גם מצביע על כך שבארה"ב, שיעור התמותה הקשורה בהשמנת יתר ירד מ-63 ל-100 אלף מקרים ב-1990 ל-61, והדבר משקף את תרומת התרופות שרופאים רושמים לאנשים עם השמנת יתר כדי להוריד את יתר לחץ הדם.

נושאים קשורים:  חדשות,  השמנת יתר,  השמנת יתר חולנית,  תזונה,  בריאות הציבור,  NEJM,  הפחתת משקל
תגובות
20.06.2017, 08:07

מיליארד. לא מיליון. אבל בקטנה..