• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
תפקוד מוחי

צריכת אלכוהול מתונה והסיכון לתוצאים מוחיים שליליים והידרדרות קוגניטיבית

צריכת אלכוהול, גם ברמה מתונה, קשורה עם תוצאים מוחיים מבניים שליליים, כולל אטרופיה של ההיפוקמפוס

07.06.2017, 17:48
תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)
תמונת MRI של החומר הלבן במוח (מקור: ויקיפדיה)

(תוקן 08/06/2017) מחקר חדש בדק אם קיים קשר חיובי או שלילי בין צריכת אלכוהול מתונה לבין מבנה ותפקוד מוחי.

המחקר היה מחקר עוקבה תצפיתי שבדק צריכת אלכוהול שבועית ותפקוד מוחי במשך 30 שנה (1985-2015). הדמיית MRI בוצעה בסיום המחקר (2012-2015). המחקר כלל מבוגרים שנכללו במחקר ה-Whitehall II בבריטניה.

במחקר נכללו 550 גברים ונשים בגיל ממוצע 43.0 (סטיית תקן 5.4) בתחילת המחקר, ללא תלות באלכוהול על פי שאלוני CAGE, וכולם יכלו לעבור הדמיית MRI במעקב. 23 הוצאו מהמחקר בגלל חוסר השלמה או איכות נמוכה של הדמייה או אבנורמליות מבנית גדולה (כמו ציסטה מוחית) או נתוני צריכת אלכוהול, נתונים סוציו-דמוגרפיים, בריאותיים או קוגניטיביים חסרים.

מדידות מבנה מוחי כללו אטרופיה של ההיפוקמפוס, צפיפות חומר אפור ומבנה מיקרו של חומר לבן. מדידות תפקודיות כללו ירידה קוגניטיבית במהלך המחקר ותפקוד קוגניטיבי במבדק חתך בזמן ההדמייה.

צריכת אלכוהול גדולה יותר במהלך 30 שנות המעקב הייתה קשורה עם עלייה בסיכון לאטרופיה של ההיפוקמפוס באופן תלוי מינון. בעוד שמשתתפים שצרכו מעל 30 יחידות לשבוע היו בסיכון הגבוה ביותר ביחס לנמנעים (Odds ratio 5.8 ;י95%CI 1.8-18.6 ; p≤0.0001), ואף אלו שצרכו אלכוהול בצורה מתונה (14-21 יחידות לשבוע) היו בעלי פי שלוש סיכון לאטרופיה של ההיפוקמפוס מצד ימין (3.4 ; 1.4-8.1 ; p=0.007).

לא נמצא אפקט מגן לצריכה קלה (1-6 יחידות לשבוע) על פני הימנעות.

צריכת אלכוהול גדולה יותר הייתה קשורה גם עם הבדל במבנה המיקרו של הקורפוס קולוסום וירידה מהירה יותר של ה-lexical fluency. לא נמצא קשר עם תפקוד קוגניטיבי במבדקי חתך או שינויים לאורך זמן בשטף סמנטי או זכירת מילים.

החוקרים סיכמו, כיצריכת אלכוהול, גם ברמה מתונה, קשורה עם תוצאים מוחיים שליליים הכוללים אטרופיה של ההיפוקמפוס. תוצאות אלו תומכות בהורדה בתמיכה באלכוהול המתרחשת לאחרונה בבריטניה ומעלות ספק בהמלצות הקיימות היום בארה"ב.

מקור:
Topiwala Anya, Allan Charlotte L, Valkanova Vyara, Zsoldos Enikő, Filippini Nicola, Sexton Claire et al. Moderate alcohol consumption as risk factor for adverse brain outcomes and cognitive decline: longitudinal cohort study; BMJ 2017; 357 :j2353

נושאים קשורים:  תפקוד מוחי,  תפקוד קוגניטיבי,  מבנה מוחי,  אלכוהול,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
07.06.2017, 19:53

אלכוהול הוא סם לכל דבר. זה שאינו מופיע בפקודת הסמים המסוכנים זה רק מהסיבה שהשימוש בו כל כך נפוץ, שהבינו שאין טעם לנסות לאסור עליו (תקופת היובש בארה"ב). אבל זה לא אומר שהוא פחות מסוכן.
הוא גורם לנזקים בכבד, ומעלה סיכון לסרטן הושט והלוע, וכמובן גם דופק את המוח. ההשפעות המיטיבות של צריכת אלכוהול מתונה על המערכת הקרדיווסקולרית אינן מצדיקות את הצריכה שלו.
משרד הבריאות יכול בשקט להחליף את האזהרה הנמצאת היום על משקאות אלכוהוליים ("מכיל אלכוהול, מומלץ להימנע מצריכה מופרזת") בכיתוב : משרד הבריאות קובע כי צריכת אלכוהול מזיקה לבריאות.

אנונימי/ת
08.06.2017, 06:54

טעויות למכביר בתרגום (550 משתתפים ולא 55, אפקט מגן של 1-6 בהשוואה לצריכה ועוד).
בבקשה תקנו או הסירו את האזכור למאמר.