• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

נתוני משרד הבריאות: 95% ממקרי המלנומה בישראל - באוכלוסייה היהודית

לפי הנתונים, בשנת 2014 אובחנו בישראל 1,580 חולים חדשים במחלה; האגודה למלחמה בסרטן הפיצה את הדו"ח, הקובע כי המודעות לסיכון לסרטן העור הביאה לירידה בשיעור המחלה בחלק מסוגיו, לקראת שבוע המודעות למחלה

שמש, אור (צילום: אילוסטרציה)
שמש, אור (צילום: אילוסטרציה)

האגודה למלחמה בסרטן פירסמה אתמול (ג') נתונים עדכניים על תחלואה במלנומה של העור בישראל, מהם עולה כי 95% מהמקרים מתרחשים באוכלוסייה היהודית. הדו"ח, המבוסס על נתוני משרד הבריאות ל-שנת 2014, מציין כי בשנה זו אובחנו בישראל 1,580 חולים חדשים. באוכלוסייה הערבית שיעורי התחלואה במלנומה נמוכים ביותר.

גורמי הסיכון העיקריים למלנומה של העור - גידול שמקורו בתאי המלנין שברירית העור – הם חשיפה לקרינת על-סגול בעיקר מהשמש, אבל גם ממתקני שיזוף מלאכותיים. כמו כן: היסטוריה של כוויות שמש, בעיקר בגיל הילדות; ריבוי שומות; עור בהיר, עיניים בהירות; היסטוריה משפחתית ואישית של המחלה; מערכת חיסונית מוחלשת ומחלות גנטיות מסוימות.

בהשוואה בינלאומית, הגברים בישראל הם במקום ה-13 מבחינת ההיארעות של המחלה, ובמקום ה-8 מבחינת התמותה

בדו"ח נמסר, כי לשני שלישים מהחולים החדשים, 1,095, היה גידול חודרני; כשליש (485) אובחנו עם גידול ממוקד. הן במלנומה חודרנית והן במלנומה ממוקדת של העור, שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר הם בגיל המבוגר. ביהודים ילידי אירופה-אמריקה וכן בילידי ישראל נצפים שיעורי התחלואה הגבוהים ביותר.

שיעור המלנומה החודרנית היה גבוה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים עד גיל 44. רוב החולים שאובחנו עם מלנומה חודרנית של העור בשנת 2014 היו בני 55 ומעלה בעת האבחנה (76%, גברים; 66% מכלל הנשים). עם זאת, אובחנו גם 9 מקרים מתחת לגיל 20 .שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר נצפו בקבוצת הגיל 75 ומעלה, כך שהגיל הממוצע בעת האבחנה היה קצת מעל 64 בקרב גברים וקצת מעל 61 בקרב נשים.

לגבי מלנומה ממוקדת, השיעור הספציפי לגיל היה גבוה יותר בקרב נשים בהשוואה לגברים עד גיל 49 - ולאחר מכן נמוך יותר. רוב החולים שאובחנו עם מלנומה ממוקדת של העור בשנת 2014 היו בני 55 ומעלה בעת האבחנה. 5 בלבד אובחנו מתחת לגיל 20. שיעורי ההיארעות הגבוהים ביותר נצפו בקבוצת הגיל 75 ומעלה. הגיל הממוצע בעת האבחנה היה קצת מעל 63 שנה בגברים ו-60 בקרב הנשים.

הדו"ח גם מצביע מגמת השינוי שחל בהיקף אוכלוסיית חולי מלנומה של העור בארץ בין השנים 1980 ל-2014. קצב העלייה היה גבוה בין השנים  1994-1980 – 5.4% בשנה - אבל לאחר מכן נרשמה ירידה. במלנומה ממוקדת של העור ביהודים בישראל נראתה עלייה שנתית מובהקת בקרב גברים עד שנת 2007 – ולאחריה מסתמנת יציבות. בקרב נשים נצפתה עלייה מובהקת לאורך כל התקופה, כאשר השינוי השנתי הגבוה ביותר היה עלייה בקצב של 14.2% עד 1997 ואחר כך עלייה של 2.3% בשנה. מגמה זו מרמזת על מודעות למחלה ועל עלייה בשיעור הגילוי המוקדם שלה, בפרט בנשים.

בשנת 2014 נפטרו בישראל 196 אנשים ממלנומה ממאירה של העור. עיקר התמותה נצפתה בגיל המבוגר. בקרב ערבים בישראל, שיעורי התמותה ממלנומה של העור נמוכים מאוד.

בהשוואה בינלאומית, הגברים בישראל הם במקום ה-13 מבחינת ההיארעות של המחלה, ובמקום ה-8 מבחינת התמותה. נשים: במקום ה-20 מבחינת ההיארעות וה-10 (יחד עם בריטניה) בתמותה.

הדו"ח המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  מלנומה,  סרטן עור,  נתונים,  משרד הבריאות
תגובות
אנונימי/ת
07.06.2017, 22:48

זה ברור. הרי רוב האוכלוסיה היהודית (במיוחד נשים) אוהבים להיתפשט באופן "מגעיל" ולשכב שעות תחת קרני השמש. הכל רדיפה אחרי אופנה...