חדשות

נגיף ה"זיקה" הוסף לרשימת החומרים הביולוגיים הנמצאים בפיקוח

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אישרה בהליך מזורז להכניס את הנגיף לרשימה, מכיוון שכבר נעשים בארץ מחקרים רפואיים עליו

יתושה מזן aedes aegypti, המעבירה את נגיף הזיקה (צילום: אילוסטרציה)

ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת אישרה שלשום (יום ב') הוספת כמה חומרים ביולוגיים לרשימת החומרים הדורשים פיקוח במסגרת מחקרים רפואיים הנעשים בישראל. הגבלות מחקריות שונות חלות על החומרים ברשימה, מאחר שהם עלולים לשמש כנשק ולסכן חיי אדם בשימוש לא מבוקר.

בין החומרים שנוספו עתה לרשימה בהליך מזורז - נגיף הזיקה, לאחר שהתברר לחברי הוועדה שכמה מעבדות בישראל מבצעות כבר מחקרים בנגיף הזה.

בדיון מסרה פרופ' ברכה רגר, יו"ר המועצה להסדרת מחקרים במחוללי מחלות ביולוגיים, כי ועדה מטעם המועצה החליטה על 14 חיידקים ונגיפים חדשים שיוכנסו לרשימה העדכנית.

נציגת משרד הבריאות, לאה ולינסקי, אמרה בדיון כי תהליך הוספת חומר חדש נמשך כ-3 שנים "והוא תהליך ארוך ומייגע". בהתייעצות עם היועצים המשפטיים של משרד הבריאות יש כוונה לקבוע קריטריונים ברורים יותר לשם הכללת חומרים חדשים ברשימה, אולם הדבר יהיה כרוך בהכנסת שינויים בתהליך האישורים.

בהקשר לנגיף ה"זיקה" הסבירה פרופסור רגר, כי עד כה הוא לא נכלל ברשימה הגם שכבר ידוע עתה שהוא גורם לנזקים מוחיים בעוברים. היא הודיעה כי כמה מעבדות בארץ עושות מחקרים על זיקה – "וזה נושא חשוב כדי לפתח בסיס ידע נרחב על הנגיף. אם חלילה יופיע בארץ יהיו כבר אנשים שיידעו איך לעבוד אתו ואילו השלכות יהיו במקרים של הדבקה - למשל אצל אמהות אחרי שילדו".

בדיון נרשמה הסכמה פה אחד להוסיף את הנגיף - וחומרים אחרים - לרשימה. ח"כ אורי מקלב אמר: "במהלך הדיון זיהינו את הסכנה שעלולה להיווצר מניסויים הנעשים בנגיף הזיקה. חובה לחקור את הנושא אך יש לעשות זאת תחת ביקורת. לכן באופן חריג ועל מנת לקצר הליכים ולמנוע סכנה לציבור החלטנו להכליל את החומר הזה ברשימה החדשה".

במקביל, הוועדה החליטה להוציא את החלבון פריון (Prion) – מחולל ספגת המוח ("מחלת קרויצפלד יעקב", Bovine spongiform encephalopathy) מהרשימה. הסרת החומר מהרשימה נעשתה בהמלצת משרד הבריאות ובנימוק ש"נדרש זמן רב בשנים (מהשימוש בחומר ועד לגרימת המחלה, מערכת דוקטורס אונלי) ולכן אין זה סביר שהוא עלול לשמש נשק לטרור ביולוגי".

רשימת החומרים ודברי הסבר של משרד הבריאות

נושאים קשורים:  חדשות,  הכנסת,  ועדת המדע של הכנסת,  נגיף ה"זיקה",  חומרים ביולוגיים,  משרד הבריאות,  פריון,  מחלת קרויצפלד-יעקב
תגובות