• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
דעות

ניסיון לגלות את מהות הקשר שבין סוכרת לסוגי סרטן שונים

נשאלת השאלה אם הקשר בין סוכרת לסרטן הוא סיבתי, או שהוא נובע מגורמים משותפים; ביוני פירסמנו מחקר שבדק אם סוכרת מעלה את הסיכון לסרטן לסוגיו, ואנו בוחנים את המנגנונים מאחורי הקשר שנמצא

לסוכרת מסוג 2 ולסרטן, שתי מחלות כרוניות ששכיחותן גוברת, יש גורמי סיכון משותפים כגון השמנה, תזונה לקויה, גיל מבוגר, חוסר פעילות גופנית ועישון. לפיכך, לא מפתיע שמחקרים מצאו היארעות עודפת של סרטן בקרב חולי סוכרת, וניתן לומר שקיים קשר בין שתי המחלות.

אך נשאלת השאלה אם קשר זה הוא סיבתי, כלומר אם הסוכרת גורמת לעודף תחלואה בסרטן, או שהקשר ביניהם נובע מהגורמים המשותפים.

בשנים האחרונות התפרסמו מחקרים שניסו לענות על שאלה זאת. ביוני פירסמנו, חוקרים ממכון גרטנר במרכז הרפואי תל השומר וממכון המחקר של שירותי בריאות כללית, בשיתוף הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, מחקר שבדק אם סוכרת מעלה את הסיכון לסרטן לסוגיו.

המחקר, שהתפרסם בכתב העת American Journal of Epidemiologyי(1), עקב אחר 2.3 מיליון ישראלים בני 21-89 במשך 11 שנה (2002-2012) - כ-700,000 חולי סוכרת ו-1.6 מיליון ללא סוכרת. מצאנו, כי לחולי הסוכרת היה סיכון גבוה ב-30%-40% לחלות בסרטן.

הקשר החזק ביותר היה בין סוכרת לסרטן הכבד והלבלב, שקשורים לחילוף חומרים של הגלוקוז בגוף (בערך פי שלושה מסוגי סרטן אחרים). סוגי סרטן אחרים, כגון סרטן המעי הגס וסרטן הריאות, נמצאו בקשר חיובי מובהק לסוכרת (ראו תרשים המציג את חוזק הקשר בין סוכרת לסרטנים השונים בגברים ובנשים).

הקשר בין סוכרת לבין הסיכון להארעות סרטנים ספציפיים על פי מין: Hazard Ratio and 95%CI

1 111
בדקנו, אם ניתן להסביר את הקשר שנמצא בין סוכרת לסרטן באופן כללי ברמת הגלוקוז (סוכר) בדם. שכן, אחת הסברות היא שרמה גבוהה של גלוקוז עלולה לתרום לחלוקת תאים מוגברת וחסרת בקרה שמובילה לסרטן במנגנון שטיבו עדיין אינו ידוע דיו; כיוון שגלוקוז הוא התרכובת המרכזית המשמשת בתהליך הפקת האנרגיה של תאי הגוף וחלוקתם – ייתכן כי עודף שלו עלול לגרום לחלוקה תאית לא מבוקרת וכך להוביל לסרטן. אך הסקנו כי לא כאן נעוץ ההסבר לקשר בין שתי המחלות.

בימים אלו אנו בודקים אם הקשר בין שתי המחלות עשוי להיות מוסבר גם בתרופות לטיפול בסוכרת.

במחקרנו מצאנו גם קשר מגן בין סוכרת לסרטן הערמונית אצל גברים - ממצא שכבר דווח בעבר. כדי להבין לעומק את הממצא הזה ערכנו מחקר נוסף, שפורסם באוגוסט בכתב העת Diabetologiaי(2) ובחן כמיליון גברים מהמחקר הקודם. נמצא בו, כי ערכי ה-PSA (חלבון שמייצרת בלוטת הערמונית המשמש לגילוי מוקדם של הסרטן ולמעקב) של הסוכרתיים נמוכים יותר מאלה של הלא סוכרתיים, וששיעור הבדיקה החיובית אצלם (המניבה ערך PSA גבוה מ-4 ננוגרם למיליליטר) נמוך בכ-20%. מאחר שערך הסף הזה של ה-PSA שמכוון להמשך בירור הוא אחיד בכלל הגברים, הרי שגברים סוכרתיים פחות יישלחו לבירור, ומכאן שיימצאו אצלם פחות גידולי סרטן הערמונית.

בנוסף נמצא, כי גברים סוכרתיים מבצעים כ-10% יותר בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן הערמונית ביחס ללא סוכרתיים וכי הקשר המגן קיים רק בגידולים בעלי דרגת ממאירות נמוכה (2-6 בדירוג גליסון - מדד להערכת ממאירות סרטן הערמונית שמתקבל לאחר ביופסיה), שהסיכון לתמותה מהם הוא פחות מאחוז. לכן, אנו סבורים כי מקורו של הקשר המגן בין שתי המחלות הוא הבדיקות הרבות יותר לגילוי הסרטן שמבצעים הגברים הסוכרתיים ואינו פיזיולוגי.

* המאמר פורסם לראשונה בעיתון "הארץ"

  1. Dankner R, et al. Time-Dependent Risk of Cancer After a Diabetes Diagnosis in a Cohort of 2.3 Million Adults. Am J Epidemiol. 2016 Jun 15;183(12):1098-106.
  2. Dankner R, et al. Diabetes, prostate cancer screening and risk of low- and high-grade prostate cancer: an 11 year historical population follow-up study of more than 1 million men. Diabetologia. 2016 Aug;59(8):1683-91.
נושאים קשורים:  דעות,  סרטן,  סוכרת,  מחקר,  קשר,  מכון גרטנר
תגובות