• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

כ- 5000 תלמידי כיתות א' אינם מחוסנים - בשל סירוב הוריהם

כמו כן יש סירובי הורים לחיסונים של תלמידים בכתות ב' וח' וגם נגד נגיף הפפילומה. דו"ח משרד הבריאות המסכם את שירותי הבריאות לתלמיד שניתנים בבתי הספר מצביע על פערים משמעותיים בין דרום הארץ לשאר האזורים בכל הנוגע לחינוך לבריאות

ילד מקבל חיסון (אילוסטרציה)
ילד מקבל חיסון (אילוסטרציה)

הוריהם של כ-17 אלף ילדים בישראל, במצטבר תלמידי שלוש שכבות גיל בבתי הספר היסודיים - מסרבים לחסנם. מקרב תלמידי כתות א' המתחסנים ל-MMRV (נגד חצבת, חזרת, אדמת ואבעבועות רוח) 4,919 ילדים לא חוסנו בשנת הלימודים שעברה עקב סירוב הוריהם. בקרב תלמידי כתות ב' המתחסנים בתכנית המשרד בחיסון dTap IPV (נגד דיפתריה, טטנוס, שעלת ופוליו) 6,145 ילדים לא חוסנו עקב סירוב ההורים ובקרב תלמידי כתות ח' שאז ניתן חיסון Tdap (נגד דיפתריה, טטנוס ושעלת) 6,168 ילדים לא חוסנו עקב סירובי ההורים – כך עולה מתוך דו"ח חדש של משרד הבריאות שפורסם בסוף השבוע שעבר ועניינו שירותי בריאות התלמיד שהעניק המשרד בשנת הלימודים הקודמת.

הדו"ח מצביע עם זאת על כך ששיעורי הכיסוי של החיסונים עולים משנה לשנה: בשנת 2012 היו רק 93% מהתלמידים מחוסנים, ב- 2013 עלה שיעורם ל- 94.7%, בשנה שעברה 96.8% והשנה - כבר 96.9%. הכיסוי הארצי לחיסוני התלמידים בכתות א' ו-ב' ל-MMRV, Tdap IPV ו-Tdap עמד בשנת הלימודים שעברה על 97%-95%.

בשנת הלימודים החולפת ניתנו שירותי בריאות לתלמיד ניתנו לכ-1.3 מיליון תלמידים בכיתות א'-ט'. באמצעות שלושה ספקים: חברת נטלי במחוזות ירושלים, חיפה וצפון; חברת פמי בתל אביב והמרכז ומשרד הבריאות באמצעות לשכות הבריאות במחוז דרום ואשקלון.
במסגרת זאת ניתנים לתלמידים חיסונים שהם המשך לתכנית החיסונים השגרתית הניתנת בגיל הינקות בטיפות חלב.
הדו"ח גם מצביע על כך שבנושא החיסון נגד נגיף הפפילומה ההיענות הנמוכה ביותר להתחסנות היא במחוז ירושלים. חיסון זה ניתן לתלמידי כיתות ח'. משנת הלימודים 2014 הוא לבנות בלבד אלום משנת הלימודים 2016 החיסון ניתן כבר בשתי מנות, לבנים ולבנות. לקראת הכנסת החיסון הוכנו עלוני מידע להורים, מצגות הסבר לצוותים החינוכיים, סרט הסברה.

את המנה הראשונה של החיסון קיבלו רק 65.9% מהתלמידים בישראל ואת המנה השנייה אפילו פחות- רק 59.3% בלבד מהתלמידים בכל הארץ. במחוז ירושלים ההיענות לחיסון זה היא הנמוכה ביותר - רק 27.7% קיבלו את המנה הראשונה ו-23.8% את המנה השנייה. במחוז צפון הייתה ההיענות הגבוהה ביותר: 87.2% למנה הראשונה ו-82.5% למנה השנייה.

בנוסף בשנת הלימודים הנוכחית נעשתה השלמה של החיסון לכ-1120 תלמידי כיתה ט' שלא קיבלו את החיסון בכיתה ח', בשל מחסור ארצי בתרכיב.
הדו"ח גם מפרט שיעורי כיסוי בבדיקות גדילה, ראייה ושמיעה הנערכות לתלמידים בהתאם לשכבת הגיל.

בנוסף הדו"ח גם מצביע על כך שבחינוך לבריאות נמצאו פערים משמעותיים בין השירותים הניתנים על ידי הספקים החיצוניים, פמי ונטלי, לבין השירותים הניתנים בידי לשכות הבריאות. הנושאים לחינוך לבריאות נבחרים ומתבצעים בשיתוף עם הצוות החינוכי בבית הספר וניתנים בהתאם לגיל התלמידים, "במטרה לקדם אורח חיים בריא ולמנוע התנהגויות מסכנות בריאות. בין השאר ניתנים הדרכות לצוות ההוראה, שיעורים בחינוך מיני, בריאות ותזונה".
במחוז הדרום רק 0.4% מהתלמידים קיבלו חינוך לבריאות על ידי שירותי המדינה לעומת 94.2% מתלמידי המרכז על ידי חברת פמי ו-94.4% מתלמידי ירושלים על ידי חברת נטלי.

בכיתות ו' רק 6.6% מתלמידי הדרום ו-37.95% מתלמידי אשקלון קיבלו חינוך לבריאות על ידי המדינה לעומת 90.7% במחוז חיפה על ידי נטלי ו-92.45% ממחוז תל אביב על ידי פמי.
גם בכיתות ט' יש הבדלים עצומים -0.8% מתלמידי הדרום קיבלו חינוך לבריאות על ידי המדינה, לעומת 78.5% מתלמידי אזור המרכז על ידי פמי ו-79.1% במחוז ירושלים על ידי נטלי.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  דו"ח משרד הבריאות,  חיסונים,  התנגדות לחיסונים,  חיסונים לילדים
תגובות

בקנדה זכותך לא לחסן את הילד. אבל אז אינך רשאי להכניס את הילד למסגרת חינוכית. ובתי הספר בודקים את פנקסי החיסונים שלך בהרשמה.
מתי אצלנו?

אנונימי/ת
19.10.2016, 11:28

ברוב המדינות בהם מתנים את הכניסה לבתי ספר ציבוריים (לגבי מוסדות פרטיים אין הגבלה כזאת) , מאפשרים "פטור" גם מסיבות אידיאולוגיות / דתיות ולא רק מסיבות רפואיות. כך שזה מרוקן את ההחלטה מתוכן.
במסגרת חוק חינוך חובה חינם לא ניתן לבצע התניה כזאת בישראל (אלא אם החוק ישונה).
בישראל ככלל שיעור כיסוי החיסונים גבוה. הכיסוי הנמוך הוא רק לגבי חיסון הפפילומה, ועקב דרך ההדבקה אין שום הצדקה מוסרית למנוע כניסה לבתי ספר עקב הימנעות מחיסון.
איומים בסנקציות על מנת לכפות חיסונים מביאה לתוצאה הפוכה. גם ביצוע דמוניזציה או הבעת זלזול במתנגדי חיסונים (כדוגמת סרטון ה"בחייאת רבאק " ) לא מסייעת.

אנונימי/ת
20.10.2016, 17:51

איני מסכים. יש לעודד בכל דרך אפשרית את חיסון הילדים. זכותם של הורים לא לחסן את ילדיהם, אך אין זכותם לסכן במקביל את ילדי המחסנים בשל אי-חיסון ילדיהם.
אין צורך לבצע דמוניזציה, אך בעת קבלת ההחלטה לא לחסן, תתקבל בעצם החלטה של ההורים שלא להכניס את ילדיהם למסגרות הרגילות.
בכך לא נשיג כמובן את חיסון ילדי הלא-מחסנים האידאולוגים, אך יחוסנו מן הסתם הפוסחים על שתי הסעיפים, שכעת אינם מחסנים מטעמי "חשש" לא מוסבר או נוחות.

קליפורניה ביטלה את הזכות לסרב מטעמי דת לשם הגעה לבי"ס.

אנונימי/ת
20.10.2016, 20:33

קליפורניה היא אחת מ 2 מדינות מתוך 50 שמאפשרות רק פטור מטעמים רפואיים, אבל שאר מדינות ארצות הברית, יחד עם רוב מדינות העולם, לא מטילות סנקציות. זה לא יקרה בישראל.