חדשות

שירות ביקורי הבית של רופאי המשפחה זוכה לעדנה מחודשת בארה"ב

שירותי הבריאות הציבוריים "מדיקר" ו"מדיקייד" מוצאים יתרונות רפואיים ותקציביים גדולים בביקורי הבית, שמונעים מקשישים את הצורך להתנייד לסביבה לא מוכרת או לחכות במיון, וחוסכים עלויות אשפוז

ביקור בית של רופא (צילום: אילוסטרציה)

ביקורי בית של רופאי משפחה אצל חולים זוכים בימים אלה לעדנה מחודשת בארה"ב, בעקבות השיפור שהם מעניקים בשירות הרפואי והפחתת העלויות לביטוחים הרפואיים; כך דיווח ה"ניו יורק טיימס" בשבוע שעבר.

לפי הדיווח, עד 1950 כמעט מחצית הפגישות של מטופלים עם רופאי המשפחה שלהם נעשו במסגרת ביקורי בית, אבל אז החלו בארה"ב לבנות בתי חולים גדולים ומרפאות פאר – והרופאים רכשו ציוד מתוחכם שלא נכנס לתיקים הקטנים שנשאו אתם. מאוחר יותר, שירותי הבריאות הציבוריים "מדיקר" ו"מדיקאייד" החליטו, שחלק מביקורי הבית הם למעשה מיותרים.

אך בימים אלה, מדווח העיתון, הרעיון שרופאים יקיימו ביקורי בית תופס תאוצה ומתיישב עם מצב מערכת הבריאות האמריקאית.

בכתבה מובא סיפורה של רופאת משפחה ד"ר סורה גרומט, שהיתה לה עד לא מכבר מרפאה ברובע ברונקס שבניו-יורק. בימים אלה עברה ד"ר גרומט לגור בפרבר של העיר ראלי שבצפון קרולינה ומתפרנסת אך ורק מביקורי בית. היא מסרה, שעתה שכרה במשרה מלאה גבוה יותר ב-70 אלף דולר לעומת השכר הקודם שלה. הרופאה עובדת במסגרת ארגון רופאים בשם Doctors Making House Calls.

"מדיקר" דיווחה, כי בשנה הראשונה של הפעלת תכנית ניסויית לביקורי בית היא חסכה 25 מיליון דולר ובשנה השניים - 10 מיליון דולר נוספים

באופן טבעי, רוב המטופלים של רופאי ביקורי הבית הם בני 70 ואף מבוגרים יותר. "מדיקר" דיווחה בשנה שעברה כי הוצאותיה על טיפול בקבוצת הגיל הזאת ובחולים הכרוניים מתוכה הגיעה לכדי שליש מתקציבה. ההוצאה העיקרית היא על אשפוז בבתי חולים – בממוצע 12 אלף דולר לאדם בכל אשפוז, נמסר בדיווח.

לכן, כל מאמץ המושקע בהרחקת חולים מבוגרים אלו מבתי החולים תביא לחסכון בהוצאות מערכת הבריאות, לצד שיפור משמעותי באיכות החיים של אותם אנשים.

בכתבה מתואר תרחיש מוכר ואופייני: כמעט כל חולה קשיש, שמצבו הבריאותי רעוע, יודע כי ביקור אצל רופא המשפחה שלו פירושו צורך בכך שקרוב משפחתו יתלווה אליו, ולא אחת מדובר בהיעדרות של חצי יום עבודה. לרוב, יש צורך להזמין אמבולנס ולשלם בעד הנסיעה או להביא את החולה הקשיש בכיסא גלגלים. לעתים קרובות, קשישים מובלים באופן אוטומטי לחדרי המיון.

ביקור בית של רופא, שבא במקום שהחולה יגיע למרפאת הרופא, נמצא כעדיף מבחינה כלכלית ותקציבית. העיתון מצטט מחקר שנעשה ב-2014, לפיו ביקורי בית חסכו ל"מדיקר" 4,200 דולר לכל מטופל בשנה.

כמה ארגוני מבוטחים, כמו הארגון לשירותי רווחה ובריאות עבר גמלאי הצבא (Veterans Affairs service), הנהיגו ביקורי בית ורשמו עלייה משמעותית בשביעות הרצון של חבריהם. בזכות ביקורי הבית גם נרשם חסכון בכלל ההוצאות בסך 12% לכל אדם והפחתה משמעותית - כ-25% - באשפוזים בבתי החולים.

בדיווח נמסר, כי תכנית ניסויית בשם Independence at Home המתנהלת ב"מדיקר" וב"מדיקאייד" עומדת בפני הרחבה. במסגרת התכנית, רופאים המעדיפים ביקורי בית והשגחה רצופה ושגרתית על המטופלים נהנים מחלק מההוצאות שנחסכות על-ידי בתי החולים. 15 מרפאות רופאים כבר עובדות בשיטה הזאת. "מדיקר" דיווחה, כי בשנה הראשונה של הפעלת התכנית היא חסכה 25 מיליון דולר ובשנה השניים - 10 מיליון דולר נוספים.

ההערכה כיום היא, שביקור בית פירושו גם רפואה טובה יותר לחולים במקרים רבים. בזכותם, כך מדווח, פוחתת הסכנה מנפילות של הקשישים. במקביל, חולים הנשארים בסביבת מגוריהם המוכרת – במקום להעבירם לאשפוז – הם נינוחים ורגועים יותר.

העיתון מצטט מחקר שנעשה במרכז הרפואי "מאונט סיני", לפיו ביקורי בית הפחיתו אצל מטופלים מבוגרים וקשישים כאב, חרדה, דיכאון ותשישות. רופאי ביקורי הבית גם יכולים להקדיש יותר זמן לכל מטופל ולא להיצמד לדרישה שבשעה אחת, במרפאתה, ייראו ארבעה או חמישה מטופלים.

העיתון גם מציין, כי שכלולים בציוד רפואי מאפשרים כבר לרופאי ביקורי הבית להביא עמם אפילו מכשירי רנטגן או אולטרה-סאונד ניידים, וכל הנדרש לביצוע טיפולים שונים.

נושאים קשורים:  חדשות,  ביקורי בית,  ארה"ב,  אשפוז,  קשישים,  טרנד
תגובות

ברוך אתה ה'.. אם המצב אכן כך אז בקרוב זה יועתק גם לארץ.
פרופ' אסתר יאקוביץ מרצה בכירה בבאר שבע ובבר אילן.. כתבה ספר בעל ערך רב על יחידות טיפולי הבית של הקופות וביקורי הבית בישראל.
חובת קריאה החלה על מקבלי ההחלטות! מנכ"לי קופות החולים, אחיות ארציות ומפקחות הסיעוד בכול חלקת אלוהים! התובנות, המסקנות, והתכניות הכווול כך פשוטות שעלו מהספר מלמדים כמה קל לחסוך עלויות ענק לקופה הציבורית במידה והוענק לאוכלוסיה החולה בבית מענה מקצועי ואנושי.
ביקורי בית וטיפולי הבית הן נישה שצריכה להיות מנוהלת ברמה ארצית. לאמץ מודל אחד שניים ליצירת סטנדרטיזציה ברמה ארצית.
בעיניי נושא מרתק!
סאאידה סדיק