• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר: חיסון שפעת לחולי סוכרת מוריד שיעורי האשפוז בשל בעיות לב ומפחית שיעורי תמותה

מחקר מקיף שנערך באנגליה מצא כי חיסון נגד שפעת היה קשור להפחתה בסיכון חולי סוכרת להתאשפז בשל שבץ, בעיות לב או דלקת ריאות; החוקרים קוראים לוודא כי חולי סוכרת מתחסנים מדי שנה

חיסון נגד שפעת. אילוסטרציה

חיסון נגד שפעת מספק לחולי סוכרת יתרון נוסף - הפחתה בסיכון להתאשפז בעקבות בעיה קרדיווסקולרית או בעיות בנשימה. כך עולה ממחקר חדש שנעשה על ידי צוות המחלקה לבריאות הציבור ב"אימפריאל קולג'" בלונדון. דו"ח המחקר פורסם בשבוע שעבר בכתב העת של ההתאגדות הרפואית הקנדית (CMAJ).

פוטנציאל ההשפעה החיובית של חיסון לשפעת, במטרה להפחית את הסיכון למחלות חמורות ולמוות, מוכיח עד כמה חשובים המאמצים של מערכות הבריאות להבטיח שחולי סוכרת יתחסנו נגד שפעת מדי שנה, הסבירה המחברת הראשית של דו"ח המחקר, ד"ר אסתר ואמוס (Eszter Vamos).

ד"ר ואמוס ועמיתיה ניתחו נתונים לגבי 125 אלף איש חולי סוכרת סוג-2 באנגליה, במהלך שבע שנים. במחקר נמצא, כי החיסון לשפעת הפחית ב-30% את שיעור הפניות לאשפוז בבתי חולים עקב שבץ מוחי, ב-22% את שיעור האשפוז עקב אי ספיקת לב וב-15% את שיעור האשפוז עקב דלקת ריאות.

רוב הסיבוכים החמורים של שפעת הם בקרב אוכלוסיית הקשישים, אך גם בקרב חולי סוכרת הסובלים מהמחלה במשך שנים שנים. זאת לצד פגיעה בחולי לב ואסתמה.

כדי להבין כיצד חיסוני שפעת עשויים להשפיע על שיעורי אשפוז ומוות עבור חולי סוכרת סוג-2, החוקרים ניתחו נתונים שבהם נלקחו בחשבון גיל המטופלים, משקל גוף, עישון, מגדר – וכן נבחנה השאלה אם המטופלים אובחנו או קיבלו מרשמי תרופות למגוון של מצבים רפואיים אחרים. נבדקו תיקים רפואיים של מטופלים שחוסנו לשפעת – בעת עונת השפעת וגם בחודשי הקיץ, כאשר מקרי השפעת פחות שכיחים.

באופן כללי, בקרב אלו שחוסנו נגד שפעת שיעור מקרי המוות היה נמוך ב-24% בהשוואה לכלל גורמי התמותה בתקופת המחקר. במיוחד הרשימה העובדה שבקרב המתחסנים שיעור הפניות לאשפוז עקב התקף לב היה נמוך.

החוקרים הבהירו, עם זאת, כי לא מן הנמנע שהממצא היה מקרי. בין המגבלות שעליהם הצביעו עורכי המחקר: אי יכולתם להעריך אפשרות שחלק מהאנשים היו חולי סוכרת לא מאובחנים.

כמו כן, יש אפשרות שאנשים שחוסנו היו במצב בריאותי טוב יותר מסיבות נוספות בהשוואה לאלו ש"דילגו" ולא חוסנו במסגרת החיסון השנתי.

"למרות מגבלות המחקר, הוא מצביע על היתרונות הרבים שיש לחיסון הניתן מדי שנה. ידוע היטב כי אנשים עם מצבים בריאותיים כרוניים, כולל מחלות קרדיווסקולאריות, נוטים לסבול מסיבוכים קשים במקרה שהם חולים בשפעת. מסיבה זאת ההגנה הטובה ביותר עבור אנשים אלו היא קודם כל למנוע שפעת על-ידי התחסנות", אמרה ד"ר לאורה רוזלה (Laura Rosella), חוקרת מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת טורונטו, שלא היתה בצוות המחקר.

נושאים קשורים:  חדשות,  סוכרת,  שיעורי תמותה,  מחקר,  אנגליה,  חיסון נגד שפעת
תגובות
01.08.2016, 18:48

החוקרים הבהירו, עם זאת, כי לא מן הנמנע שהממצא היה מקרי. המלצה: במחקר רטרוספקטיבי הניסוח הנכון הוא: X קשור בירידה ב-Y ; ולא: X מוריד את Y. נקודה למחשבה: אם משקיעים כ"כ הרבה בעניין, אולי כדאי לבדוק ע"י מחקר פרוספקטיבי כדי לדעת באמת אם החיסון מועיל, מיותר או מזיק לחולי סוכרת?