• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מספר הבקשות להפלות באמריקה הלטינית זינק בעקבות התפרצות ה"זיקה"

כך מעלים נתוני אתר המנסה לסייע לנשים באמריקה הלטינית, שבה ברוב המדינות הפסקת הריון אינה חוקית, לבצע הפלה; בברזיל קפץ מספר הפניות בנושא פי שניים

כפר בצפון-מזרח ברזיל, מוקד התפרצות מחלת ה"זיקה" (צילום: אילוסטרציה)

החששות מפני פגיעה בעוברים בעקבות הידבקות בנגיף ה"זיקה" (zika) הביאו לעלייה דרמטית במספר הנשים במדינות אמריקה הלטינית שמבקשות לעבור הפלות; כך דווח באחרונה בכתב העת NEJM.

ההערכה היא, כי בברזיל מדובר על עלייה של לפחות פי שניים ובמדינות אחרות בדרום אמריקה ובאמריקה התיכונה שבהן קיימת פעילות זיקה – מדובר בעלייה של לפחות 30%.

ממשלות רבות באזור יעצו לנשים שלא להיכנס להריון בתקופה הקרובה, בשל הקשר בין הידבקות בנגיף לבין סיכון מוגבר ללידת תינוקות עם מיקרוצפליה. עד כה, כ-60 מדינות דיווחו על מקרים של הידבקות בנגיף, המועבר באמצעות יתושים. יותר מ-1,500 תינוקות, בעיקר בברזיל, נולדו עם מיקרוצפליה.

במדינות אמריקה הלטינית הפסקת הריון איננה חוקית, אבל נשים רבות פונות לבצע זאת בידי ספקי שירות לא רשמיים, הפועלים כארגונים אזרחיים. ייעוץ בהקשר לכך ניתן באתרי אינטרנט, שגם דואג לספק לנשים גלולות להפסקת הריון מיידית.

בדיווח לכתב העת הרפואי נמסרו נתונים שנלקחו מאותו אתר - Women on Web - המעניק ייעוץ לאלפי נשים באזור. הנתונים כוללים הערכות ומספר בקשות מהמועד שבו ה-Pan American Health Organization פירסם את האזהרה הראשונה בנוגע ל"זיקה" (17 נובמבר 2015) ועד ל-1 במארס השנה.

ניתוח הנתונים העלה, כי בברזיל ובאקוודור מדובר לכן בעלייה של פי שניים (108%), לעומת שנים קודמות. בוונצואלה מדובר על עלייה של 93%, בהונדורס מדובר על עלייה של 76% ובמדינות האחרות השיעורים נעו בין 36% ל-39%.

ד"ר קתרין אייקן, מאוניברסיטת קיימברידג' הבריטית, אחת ממחברות הדיווח ל-NEJM, מתחה ביקורת חריפה על ממשלות המדינות באמריקה הלטינית. בראיון ל-BBC אמרה, כי ההנחיה לדחות הריונות "עוררה פחד, חרדה ופניקה", אך לא הציעה פתרון של ממש.

נושאים קשורים:  חדשות,  נגיף ה"זיקה",  הפלה,  הפסקת הריון,  מיקרוצפליה,  NEJM
תגובות