• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

סקר מצא קשר בין שימוש בסיגריות אלקטרוניות בבני נוער למעבר לעישון סיגריות

הסיכוי של בני נוער בקליפורניה שניסו סיגריות אלקטרוניות לעבור לעשן סיגריות רגילות היה גבוה פי שישה לעומת מי שלא ניסו סיגריות אלקטרוניות; רופא התומך בהן: "הם רק התנסו לפרק זמן קצר... אילו התנסו יותר - לא היו עוברים"

עישון סיגריות אלקטרוניות על ידי בני נוער (צילום: אילוסטרציה)

סיכוייהם של בני נוער בגילאים 18-17 המתנסים בעישון סיגריות אלקטרוניות לעבור לעשן באופן קבוע סיגריות רגילות גדול פי ששה לעומת סיכוייהם של אלו שלא ניסו זאת. הזמן הממוצע שבו עוברים בני נוער מעישון סיגריות אלקטרוניות לעישון סיגריות רגילות עומד על שנתיים.

פרטים אלה עולים במחקר חדש, שפורסם בשבוע שעבר בכתב העת Pediatrics. "אנחנו מודאגים מכך ששאיפת החומר מה-e-cigarettes מוביל לשימוש בסיגריות הרגילות שהן הרבה יותר מסוכנות לבריאות", אמרה עורכת המחקר, ד"ר ג'סיקה ברינגטון-טימיס, מאוניברסיטת דרום קליפורניה.

המחקר התבסס על סקרים שנעשו בקליפורניה בשנים 2015-2014 בקרב תלמידי כתות י"א וי"ב בבתי הספר התיכוניים. בסקר הראשון (מדגם מייצג של 300 תלמידים) דיווחו מחצית מהנשאלים כי ניסו סיגריות אלקטרוניות וכעבור שנה התברר כי 40% מהם עברו מסיגריה אלקטרונית לסיגריה רגילה. 11% מהנשאלים מסרו כי לא ניסו לפני הסקר סיגריה אלקטרונית.

בני הנוער בסקר הראשון שנשאלו אם בכוונתם לעשן סיגריות רגילות שהשיבו בשלילה נשאלו שנית, והתברר כי הסיכוי של אלו לעבור בתוך זמן קצר יותר מהתנסות בסיגריה אלקטרונית לסיגריה רגילה גדול פי 10 לעומת אלו שכלל לא התנסו בסיגריה אלקטרונית.

האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים המליצה ב-2015 שיש להטיל פיקוח רגולטורי על סיגריות אלקטרוניות ולהגדירן כמוצרי טבק רגילים עקב הסכנות הבריאותיות שיש בשימוש בהן. זאת, בין השאר משום שחשיפה לניקוטין שמכילות האלקטרוניות פוגעת בהתפתחות המוח, במיוחד בקרב בני נוער.

בחודש שעבר ה-FDA הטיל איסור למכור סיגריות אלקטרוניות לכל מי שהוא מתחת לגיל 18, בניסיון לצמצם את היקפה של התופעה.

פרופ’ מייקל סיגל (Siegel) מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בוסטון, שנחשב לתומך עקבי בשימוש בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי להעביר אליהן משתמשי סיגריות רגילות, מתח ביקורת על המחקר. הוא אמר, כי אלו שרק התנסו לפרק זמן קצר בסיגריה אלקטרונית אבל לא נעשו משתמשים קבועים שלהן נטו לעבור לסיגריה רגילה. "אילו התנסו יותר - לא היו עוברים", ציין בראיון לסוכנות "רויטרס".

נושאים קשורים:  חדשות,  סקר,  ארה"ב,  סיגריות אלקטרוניות,  סיגריות,  קליפורניה,  גמילה
תגובות
15.06.2016, 12:15

האם צריכים מחקר להגיד שאלה שלא יתנסו במוצר מופחת סיכון פחות עלולים להתנסות במוצר עתיר בסיכונים? טוב שמומחי עישון באנגליה מגיבים למחקר הזה כמו שצריך.
http://www.sciencemediacentre.org/expert-reaction-to-study-on-e-cigarettes-and-future-cigarette-use/