• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

אזל מלאי החיסונים נגד שפעת בקופות; מש' הבריאות: יגיעו נוספים בעוד שבועיים

משרד הבריאות דיווח כי השנה נרכשו 1.83 מיליון מנות, והחיסונים למעשה אזלו מקופות החולים בשבוע האחרון; גורם במערכת הבריאות ל"ידיעות אחרונות": על המדינה להיות אחראית לרכישת החיסונים, כפי שאירע במשבר הפוליו לפני כשנתיים

אחות מחזיקה חיסוני שפעת. צילום: פלאש 90

ועדת הבריאות של הכנסת קיימה דיון על בעיית המחסור בחיסונים לשפעת. לקראת הדיון שלחה "מכבי שירותי בריאות" לח"כים הצעה, לפיה משרד הבריאות יחזיק בעתיד מאגר חירום של חיסונים, למקרה שמלאי החיסונים העונתי ייגמר לפתע - כפי שקרה השנה.

העיתון "ידיעות אחרונות", המדווח על כך הבוקר, מצטט גורם נוסף במערכת הבריאות הטוען כי בהתחשב בהתפרצות המחלה השנה, ובנהירה ההמונית של הציבור בשבועות האחרונים להתחסן, על משרד הבריאות לרכוש בעצמו עוד חיסונים, כפי שנהג במשבר הפוליו.

משרד הבריאות הודיע, כי מלאי החיסונים לשפעת יתחדש בתוך כשבועיים, בעוד מקורות בקופות מסרו לעיתון שיידרשו לכך 4-3 שבועות

הגורם, שבחר להישאר אנונימי, הדגיש כי שפעת היא מגפה שיכולה לשבש את הפעילות במשק ולהביא למותם של עשרות בני אדם. לכן, לדבריו, לא בטוח שהאחריות לרכישת החיסונים צריכה להיות מוטלת על קופות החולים.

משרד הבריאות הודיע, כי מלאי החיסונים לשפעת יתחדש בתוך כשבועיים, בעוד מקורות בקופות מסרו לעיתון שיידרשו לכך 4-3 שבועות.

משרד הבריאות מסר בתגובה לדיווח, כי על-פי ההנחיות יש להעלות מדי שנה את כמות החיסונים שכל קופה רוכשת בהשוואה לשנה קודמת, ועל הקופות להפעיל בעניין הזה שיקול דעת ולהזמין בהתאם לנדרש עבור מבוטחיהן. השנה, לדברי המשרד, קיים מחסור עולמי זמני עקב בעיות בייצור החיסון החי-מוחלש בתרסיס והכמויות שהוזמנו לא הגיעו במלואן למדינות שונות.

לישראל לא הגיעו השנה כ-61 אלף מנות חיסון שהוזמנו. לדברי המשרד, בכל הקופות יחדיו נותרו בסך הכול אלפי מנות בלבד.

על-פי הנתונים שהופיעו בדיווח, בחורף 2013 הוזמנו 1.66 מיליון מנות חיסון ובתום עונת השפעת התברר ש-213 אלף מנות נותרו ללא דורש. בחורף 2014 הוזמנו 1.7 מיליון מנות ובכולן נעשה שימוש. לחורף השנה הוזמנו 1.83 מיליון מנות.

שרת הבריאות לשעבר, יעל גרמן, אמרה לעיתון כי בתקופת כהונתה נדרשו הקופות לרכוש כמות גדולה של חיסונים ומשרדה הבטיח להן כי אם יישארו חיסונים יוחזרו להן חלק מעלויות הרכש. "אבל התחייבות זאת לא קיימת עוד", ציינה.

נושאים קשורים:  חדשות,  חיסון,  שפעת,  קופות החולים,  ועדת הבריאות של הכנסת,  יעל גרמן
תגובות