• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

דו"ח בבריטניה: עלייה בשיעור הזיהומים הדלקתיים העמידים לאנטיביוטיקה

מחקר של גוף בריאות הציבור בבריטניה מצביע על היקף מגמת העלייה בעמידות חיידקים לאנטיביוטיקה; העמידות לתרופות קרפנם ופיפרציקלין, למשל, עלתה ב-36% ו-55%, בהתאמה

חיידק אי. קולי, E. Coli (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש של הגוף לבריאות הציבור בבריטניה (PHE) מצביע על היקף מגמת העלייה של זיהומים מחיידקים עמידים לאנטיביוטיקה בשנים האחרונות. "יותר אנשים באופן מובהק סובלים מזיהומים ודלקות, בעקבות עמידות חיידקים לתרופות אנטיביוטיות, שהפכו לחסרות תועלת במקרים רבים", הודגש בדו"ח.

המסמך מציין כי העלייה בזיהומים עמידי-אנטיביוטיקה נרשמה גם בבתי החולים וגם בקהילה. הדו"ח מתייחס לנתונים שנאספו בין השנים 2010 ל-2014.

בהנפקת תרופות מרשם אנטיביוטיות בבתי החולים בעת אשפוז בין השנים 2014-2011 חלה עלייה ב-11.7% לעומת שנים קודמות

74% מהתרופות האנטיביוטיות נרשמות למטופלים במרפאות קהילה, הכוללות רופאי משפחה ורופאי רפואה ראשונית, ואילו מערכת בתי החולים הציבוריים של ה-NHS אחראית ל-18% ממרשמי האנטיביוטיקה בבריטניה.

בתקופת הדו"ח, ארבע שנים, נרשמה עלייה של 15.6% בזיהומים הנגרמים עקב חיידקי E.Coli. חיידק זה גורם לעוויתות במערכת העיכול, הקאות, שלשולים וגם עלול להוביל לאי ספיקת כליות ומוות. בזיהומים עקב חיידק הקלבסיאלה פנאומוניה, הגורם לדלקת ריאות או הרעלת דם, אך לרוב מעורב בדלקות בדרכי השתן או בזיהומי פצעים הנרכשים בבתי חולים - נרשמה עלייה של 20.8%.

בעוד שכלל העמידות לתרופות האנטיביוטיקה העיקריות נותרה ללא שינוי בהשוואה לנתונים של לפני 2010, העלייה המסתמנת עתה מראה שיותר אנשים לקו בזיהומים בדם באופן משמעותי עקב עמידות לאנטיביוטיקה.

בבתי החולים משתמשים במגוון רחב של תרופות אנטיביוטיות ואלו גם יעילות עדיין מול זני חיידקים רבים, אבל הדו"ח מצביע באופן ברור כי העלייה בעמידות נרשמת במיוחד בנוגע לקרפנם - אנטיביוטיקה רחבת טווח מקבוצת הבטא לקטם. שלושה התכשירים העיקריים בקבוצה זאת הנמצאים בשימוש הם אימיפנם (imipenem), מרופנם (meropenem) וארטפנם (ertapenem). עמידות נרשמה גם לפיפרציקלין (piperacillin) גם היא ממשפחת הבטא-לקטם, המשווקת יחד עם מעכבי בטא לקטמאז כמו טאזובקטם (tazobactam). פיפרציקלין ניתנת דרך הווריד או לתוך השריר - לטיפול בחיידקי גרם שלילי. על-פי הדו"ח, נרשמה עלייה בעמידות חיידקים לתרופות אלה ב-36% וב-55%, בהתאמה.

לפי הנתונים שפורסמו, בהנפקת תרופות מרשם אנטיביוטיות בבתי החולים בעת אשפוז בין השנים 2014-2011 חלה עלייה ב-11.7% לעומת שנים קודמות. במרפאות בתי החולים חלה עלייה של 8.5% .

ד"ר מייק דורקין, מנהל תחום בטיחות החולה ב-NHS, הדגיש בדברי הסבר לדו"ח כי על שירות הבריאות הממלכתי הבריטי, כספק שירותי הבריאות הגדול בעולם, להוביל את המאבק כנגד בעיה כלל-עולמית זאת של עמידות החיידקים לתרופות אנטיביוטיות. "התרופות האנטיביוטיות הן בעלות חשיבות ממדרגה ראשונה גם עבור הבריאות של הדורות הבאים", ציין.

נושאים קשורים:  חדשות,  בריטניה,  עמידות לאנטיביוטיקה,  חיידקים,  זיהומים
תגובות