• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר: אחד מכל שלושה גברים סינים צפוי למות כתוצאה מעישון

דו"ח שפורסם ב-LANCET מצביע על סין כמוקד המגיפה העולמית של עישון, שגובה כשישה מיליון קורבנות מדי שנה; כשני-שלישים מגברים בסין מתחילים לעשן לפני גיל 20

עישון בסין (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח שפורסם בסוף השבוע בכתב העת The Lancet קובע, כי מדי שנה מתים יותר מ-6 מיליון בני אדם ברחבי העולם כתוצאה מעישון. זהו גורם המוות הגדול ביותר שניתן למניעה. על-פי חישובים שונים, אם לא ינקטו הצעדים הנדרשים מצד רשויות הבריאות במדינות השונות ומצד גורמי הרפואה, עד סוף המאה ה-21 צפויים למות כתוצאה מעישון יותר מ-1 מיליארד בני אדם.

הדו"ח מצביע על כך שסין היא בימים אלה מוקד מגיפת העישון העולמית. כשני-שלישים מכל הגברים בסין מתחילים לעשן בטרם מלאו להם 20, וכשליש מכל הגברים שמתחת לגיל 20 בסין עשויים למות בגיל מוקדם מממוצע תוחלת החיים, כתוצאה ממחלות הקשורות ישירות בעישון, אם לא יפסיקו ממנהגם.

בעוד שכמחצית מכלל הגברים בסין מעשנים – שיעור המעשנות הוא רק 2.4%

הדו"ח, שחובר על ידי צוות משותף לאוניברסיטת אוקספורד הבריטית, האקדמיה הסינית לרפואה והמרכז לבקרת מחלות בסין, גם קבע בסבירות גבוהה, כי כמעט מחצית מכלל המעשנים ימותו כתוצאה מהרגלם.

כל הנתונים הם על בסיס שני מחקרים ארציים שנעשו בסין, בהפרש של 15 שנה, ובהשתתפות מאות אלפי בני אדם. ב-2010, לדוגמא, בערך 1 מיליון בני אדם בסין מתו כתוצאה מצריכת סיגריות ומוצרי טבק. אם מגמה זאת תימשך, שיעור זה יוכפל ל-2 מיליון מדי שנה עד שנת 2030. רובם יהיו גברים.

"מדובר במגפה הגדולה ביותר שידע העולם הגורמת למוות מוקדם ושניתן היה למנוע", הדגישו מחברי הדו"ח. בעוד שכמחצית מכלל הגברים בסין מעשנים – שיעור המעשנות הוא רק 2.4%.

בארה"ב, שיעור המעשנים בקרב הגברים הוא קצת יותר מ-20%, ושיעור הנשים המעשנות – כ-18%. לפני נתוני ה-WHO, שיעור המעשנים באירופה (ממוצע) הוא כ-10% מהגברים וכ-2% מהנשים.

בעוד שבמדינות המפותחות שיעור המעשנים מצוי בירידה – בסין הוא דווקא עולה, בין השאר משום שהסיגריות זמינות והצרכנים חשופים לפרסום ולמותגים. כיום, סין היא צרכנית הסיגריות הגדולה בעולם, ו-1 מכל 3 סיגריות שמיוצרות מגיעה לסין.

בסין יש יותר מפעלי ייצור סיגריות לעומת כל מקום אחר על פני כדור הארץ. בסין צורכים מדי שנה 2.5 טריליון סיגריות, לעומת רוסיה, למשל, הניצבת במקום השני עם כ-275 מיליארד סיגריות וארה"ב עם כ-250 מיליארד. המעשן הסיני מחסל מדי יום בממוצע 22 סיגריות.

כל הניסיונות מצד הרשויות בסין להטיל הגבלות על עישון במקומות ציבוריים – נכשלו עד היום.

לדו"ח המחקר המלא

נושאים קשורים:  חדשות,  סין,  עישון,  מוות מוקדם,  מחלות כרוניות,  סיגריות
תגובות