חדשות

הנויורולוג והסופר פרופ' אוליבר סאקס מת בניו-יורק בגיל 82, לאחר מחלת סרטן

פרופ' סאקס, בן למשפחה יהודית בריטית, פירסם שורת רבי מכר בנושא נוירולוגיה והפרעות מוחיות, ונחשב למי שתיווך לציבור הרחב תופעות כמו תסמונת טורט ותסמונת אספרגר

פרופ' אוליבר סאקס (מקור: ויקיפדיה)

הנוירולוג פרופסור אוליבר סאקס, שנחשב למי שהביא למודעות הציבור את תסמונת טורט ותסמונת אספרגר, כמו גם שורה של סוגיות המערבות מוח והכרה - הלך אתמול (יום א') לעולמו בניו-יורק, והוא בן 82. פרופ' סאקס נפטר מסרטן. בפברואר השנה כתב לעמוד הדעות של "ניו יורק טיימס" מאמר בו חשף את העובדה שהוא כבר בשלב המאוחר של סרטן סופני, בעקבות מלנומה שהתגלתה בעינו והתפשטה לכבד.

סאקס הוא יליד לונדון ובן למשפחה של יהודים מסורתיים וציונים, שהיה בן דודם של אבא אבן מצד אחד ושל פרופסור ישראל אומן, חתן פרס נובל. הוא גם היה אחיינו של מי שהיה הרב הראשי של בריטניה, ג'ונתן זאקס. הוא הגיע בצעירותו כמתנדב לקיבוץ עין השופט, סיים לימודי הרפואה ב"קווינס קולג'" בלונדון ועבר לארה"ב בתחילת שנות ה-60, לאחר שקיבל מלגת מתמחה צעיר בבית החולים "מאונט סיני" בסן פרנסיסקו.

פרופ' סאקס הוא יליד לונדון ובן למשפחה של יהודים מסורתיים וציונים, שהיה בן דודם של אבא אבן מצד אחד ושל פרופסור ישראל אומן, חתן פרס נובל, מצד שני

סאקס קבע את מגוריו בלוס-אנג'לס, והתמחה גם בנוירופיזיולוגיה ונוירו-כימיה, ועסק זמן רב במחקרים על חולים ששרדו את מחלת השינה. הוא תיאר אותה ב"יקיצות" (Awakening), הראשון מ-13 ספריו (שמכרו בארה"ב למעלה מ-1 מיליון עותקים). הספר, שעשה אותו בבת אחת לגיבור תרבות, ראה אור ב-1973 ומיד משך תשומת לב עולמית.

הוא מבוסס על קבוצה של מטופלים שסבלו מסוג לא-אופייני של דלקת קרום המוח (encephalitis) בהם טיפל בבית החולים "בית אברהם" בברונקס. כאשר החל ד"ר סאקס את הקריירה הקלינית שלו ב-1966, חולים אלו היו קטטונים, ו"נעולים בתוך עצמם" עשרות שנים כתוצאה ממחלת השינה. הוא היה מראשונים שהחליטו לטפל בהם בתרופה "ל-דופה" (L-dopa), כאשר זו רק החלה לקבל את ההכרה כתכשיר לתסמינים דומים בקרב חולי פרקינסון.

תיאורי מחלות של מטופליו שעליהן כתב, שימשו גם בסיס לכמה סרטי קולנוע הוליוודיים, להצגת תיאטרון ואפילו לאופרה. בשעתו סיפר' כי מדי שנה הוא מקבל יותר מעשרת אלפים מכתבים מקוראים ומשתדל לענות לכולם, בין אם מדובר בקורא בן 10 או מעל גיל 90, או שנמצא בכלא.

אחד מספריו המפורסמים ביותר היה רב-המכר "האיש שחשב שאשתו היא כובע,  שבו תיאר הפרעות נפשיות ומוזרויות בהן נתקל בקרב מטופליו. באתר האינטרנט שלו פירט את רשימת הנושאים הרפואיים עליהם כתב, ואלו כללו בין השאר הזדקנות, שכחה (אמנזיה), עיוורון צבעים, חרשות, פשר החלומות, הזיות וכאבי פאנטום.

עד גיל מתקדם המשיך פרופסור סאקס ללמד נוירולוגיה בבית הספר לרפואה ע"ש אלברט איינשטיין, וגם שימש כפרופסור נספח לנוירולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת ניו יורק, ונוירולוג-יועץ למסדר הנוצרי "האחיות הקטנות של העניים". במקביל גם ניהל מרפאה בבעלותו, בניו יורק.

במארס 2006 היה סאקס בין 263 רופאים, שפרסמו מכתב גלוי בכתב העת LANCET, שבו נמתלה ביקורת נוקבת על רופאי צבא ארה"ב שניהלו או פיקחו על הזנה בכפייה של עצירים שובתי רעב במחנה גואנטנמו

להספד שפירסם ה"ניו יורק טיימס" לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' אוליבר סאקס,  ספרות,  "האיש שחשב שאשתו היא כובע",  ארה"ב
תגובות