• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

משרד הבריאות הוציא צו סגירה לחדרי הניתוח בבית החולים האיטלקי בחיפה

על הצעד החריג הודיע הרופא המחוזי של המשרד בחיפה, פרופ' שמואל רשפון, שאמר ל"דוקטורס אונלי": "השמירה על בריאות הציבור גוברת על האינטרס הכלכלי והפגיעה במוניטין בית החולים"; בין השאר, הושאר חלון פתוח בחדר ניתוח ונרשמו ליקויים במערכת הגזים בחדרים

בית החולים האיטלקי בחיפה (מקור: ויקיפדיה)

משרד הבריאות הוציא אתמול (יום ד') צו סגירה לחדרי הניתוח של בית החולים האיטלקי בחיפה, אחד המוסדות הרפואיים הוותיקים ביותר בישראל, שחגג לפני 8 שנים את שנת ה-100 להיווסדו.

בצו, החתום על ידי הרופא המחוזי של משרד הבריאות בחיפה, פרופסור שמואל רשפון, מודגש כי ההוראה לסגור את חדרי הניתוח במקום היא משום ש"הם מתנהלים בדרך שאינה לטובת בריאותם של המנותחים בו".

הצו הוצא בעקבות ממצאי בדיקה שערך ב-16 ביוני צוות רב-מקצועי של משרד הבריאות, במסגרת הבקרה לקראת חידוש רישיון ההפעלה של בית החולים. בבדיקה נמצאו "כשלים חמורים בחדרי הניתוח, שעלולים לפגוע בבטיחות המטופלים ובבריאותם".

בבדיקה נמצאו "כשלים חמורים בחדרי הניתוח, שעלולים לפגוע בבטיחות המטופלים ובבריאותם"

הליקויים החמורים נמצאו בתשתיות חדרי הניתוח ובאופן ניהולם. דו"ח מפורט בנושא נכתב על ידי ד"ר סיגל ליברנט-טאוב, ראש האגף לרפואה כללית במשרד הבריאות בירושלים ורות פרוינד, מנהלת המחלקה לבקרה באגף. מנהל בית החולים פרופסור אליאס טובי, פנימאי בהתמחותו, קיבל את הדו"ח ב-22 ביוני והוזמן לשימוע. בהזמנה צוין כי ההליך הוא "נוכח האפשרות שיוצא צו סגירה לחדרי הניתוח".

בשיחה עם "דוקטורס אונלי" סיפר פרופסור רשפון, כי הליקויים שנתגלו בבית החולים האיטלקי בחיפה היו בין השאר במערכת הגזים בחדרי הניתוח, שאיננה על-פי התקנים הסטנדרטיים שמשרד הבריאות מחייב לחדרי ניתוח. גם מערכת מיזוג האוויר בהם לא הייתה על-פי התקינה.

נמצאו גם ליקויים בהתנהלות הצוות המפעיל את חדרי הניתוחים: לא הייתה תכנית עבודה ותכנית ניתוחים כנדרש, לא הייתה בחדרי הניתוח אחות ראשית ואת התפקיד מילאה נזירה שאיננה אחות במקצועה.

"בשימוע נתן לנו פרופסור טובי, מנהל בית החולים, מענה חלקי בלבד לנושאים שהועלו – בעיקר התייחס לליקויים הפחות מהותיים שנמצאו בבקרה. הוא לא נתן מענה לבעיות המהותיות שנמצאו", אמר פרופ' רשפון.

חלק מהליקויים נמצאו עוד בבקרה קודמת ולא טופלו. "על אף שחלפו כשבועיים ממועד הבקרה ועד למועד השימוע, עלה מפירוט התיקונים עליהם מסר פרופסור טובי במהלך השימוע כי מרבית הליקויים טרם טופלו", מסר פרופ' רשפון.

"לא הייתה תכנית עבודה ותכנית ניתוחים כנדרש, לא הייתה בחדרי הניתוח אחות ראשית ואת התפקיד מילאה נזירה שאיננה אחות במקצועה"

במסגרת השימוע ביקש מנהל בית החולים לתת ארכה של חודש וחצי לתיקון הליקויים, אבל הרופא המחוזי קבע כי זו בקשה בלתי סבירה. "באיזון השיקולים הגעתי למסקנה שהשמירה על בריאות הציבור גוברת על האינטרס הכלכלי והפגיעה במוניטין בית החולים שעלולה להיגרם מהוצאת הצו", אמר.

לפיכך הורה על צו הסגירה – הליך חריג במערכת הבריאות בשנים האחרונות – שנכנס לתוקף מיידי שלשום ולא נקבע מועד לביטולו. בית החולים רשאי להגיש ערר על הצו לשר הבריאות, אבל הגשתו לא מעכבת את ביצוע הסגירה. הצו ניתן מתוקף סמכותו של הרופא המחוזי לפי סעיף 25 א' בפקודת בריאות העם משנת 1940 .

פרופסור רשפון ציין, כי בית החולים האיטלקי בחיפה פועל במבנה ישן מאוד עם תשתית כללית מיושנת שחובה לתקנה. פרופסור טובי התלונן כי הביקורת לגבי המוסד שאותו הוא מנהל היתה קפדנית מדי.

בין הדרישות שמשרד הבריאות העלה בפני בית החולים: להעסיק במשרה מלאה מהנדס שמתמחה במתקני מערכת הבריאות, משום ש"המהנדס המועסק במקום לא עומד בסטנדרטים שקבע משרד הבריאות".

"הודענו למנהל בית החולים כי כאשר יודיע לנו שכל הליקויים שמנינו אכן תוקנו תבוצע במקום בדיקה חוזרת שלאחריה יוחלט על הסרת צו הסגירה", אמר פרופ' רשפון.

מנהל בית החולים, פרופ' אליאס טובי, התלונן כי הביקורת לגבי המוסד שאותו הוא מנהל היתה קפדנית מדי

בבית החולים האיטלקי בחיפה מופעלים שני חדרי ניתוח. רוב הניתוחים שנעשים בהם הם בתחום הכירורגיה הפלסטית. עם זאת, יש במקום גם חדרי אשפוז. "זה בהחלט מוסד קטן והניתוחים שנעשים בו אינם בגדר מצילי חיים אבל להערכתנו זה מה שיצר אווירה שאין מקפידים על סטנדרטים שונים. למשל: מצאנו מצב לא סביר בו יש חלון פתוח בחדר ניתוח", אמר פרופ' רשפון.

לבית החולים האיטלקי בחיפה היסטוריה ייחודית. הוא נוסד ב-1907 במימון אגודה נוצרית-איטלקית, בין השאר כדי לתת שירותים רפואיים לצליינים מאיטליה המגיעים לארץ הקודש. שלוש שנים לאחר הקמתו החלה הקמת מוסד קשור, בית החולים האיטלקי בירושלים. במשך עשרות שנים בתחילת המאה ה-20 היה בית החולים האיטלקי בחיפה בית החולים הכירורגי היחיד בצפון הארץ.

למקומו הנוכחי עבר ביה"ח ב-1933, ובמלחמת העולם השנייה שימש כבית חולים צבאי של בעלות הברית. עם הקמת המדינה הופקע המקום והפך לבית חולים צבאי. בשנת 1953 נפתח מחדש כבית חולים אזרחי. מחלקת היולדות שהייתה בו נסגרה בשנות ה-80.

מ-2013 מנהל אותו פרופסור טובי. המנהלת הכללית היא אחות-נזירה מהמסדר הפרנציסקני. תפקידי אחיות רבים ממלאים בו נזירות מאותו המסדר, שגם מתגוררות במקום, לצד אחים ואחיות שכירים, מקומיים.

יש להדגיש, כי בית החולים האיטלקי בחיפה היה חלוץ בתחומי כירורגיה שונים בארץ, והיה למשל הראשון שרכש מכשיר הקרנה מתקדם לטיפול בגידולים ממאירים. כיום מבוצעים בו בעיקר ניתוחים קוסמטיים, אבל גם אונקולוגיים.

לקריאת צו הסגירה המלא לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  בית החולים האיטלקי בחיפה,  משרד הבריאות,  צו סגירה,  פרופ' שמואל רשפון,  פרופ' אליאס טובי,  חדרי ניתוח
תגובות