• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

משרד הבריאות קבע – המרכז הרפואי מאיר במקום הראשון בהצלת חיים אחרי התקפי לב

בכל המדדים שנבדקו, נמצא המרכז הרפואי "מאיר" עומד ביעדי משרד הבריאות בהצלחה מרובה

בית חולים "מאיר" כפר סבא, (צילום: ויקיפדיה)

היום פרסם משרד הבריאות מספר מדדי איכות של כלל בתי החולים בארץ. איסוף נתונים ארצי חדש מסוגו של משרד הבריאות קבע כי המרכז הרפואי מאיר עומד במקום הראשון בהצלת חיים לאחר התקף לב אקוטי על ידי צנתור תוך 90 דקות לכל היותר.

בכל המדדים שנבדקו – מתן אספירין בשחרור לאחר אוטם חד בלב, ניתוח של חולים עם שבר בצוואר הירך תוך 48 שעות ומתן טיפול אנטיביוטי לפני ניתוחי מעי, נמצא המרכז הרפואי מאיר עומד ביעדי משרד הבריאות בהצלחה מרובה.

המדד בו המרכז הרפואי נמצא במקום הראשון בביצוע צנתורים של חולים המגיעים עם אוטם לב חריף תוך 90 דקות לכל היותר. במרכז הרפואי מאיר נרשם האחוז הגבוה ביותר מבין כלל בתי החולים בארץ ועומד על 95% מכלל המקרים.

ד"ר עזרי רוזנבאום, מנהל שירות הצנתורים במרכז הרפואי מאיר מסביר כי ישנם מספר סוגים של אוטמים בלב, והחמור שבהם הוא אוטם הנובע מחסימה מלאה של אחד מעורקי הלב בדרך כלל על ידי קריש דם. אוטם זה נקרא אוטם עם עליית מקטע ST המעידה כי שריר הלב נפגע לכל רוחבו. באוטם זה שריר הלב נפגע בצורה הנרחבת ביותר וההשלכות העתידיות שלו במקרה ולא מטופל הן קשות.

מומחי קרדיולוגיה הגיעו להבנה כי פתיחת העורק תוך 90 דקות לכל היותר, מביאה ליתרון משמעותי בהחלמה של החולים לעומת אלה שעברו את הצנתור לאחר זמן רב יותר.

במקרים של אוטם בשריר הלב מדובר בתהליך שמתרחש לאורך מספר שעות ומתקדם בהדרגה ולכן התערבות בשלבים מוקדמים ככל האפשר מונעת נזקים חריפים לטווח הארוך. התערבות בשלב מוקדם עשויה להחזיר את הלב לתפקוד תקין לחלוטין.

צנתור בטווח של 90 דקות הוא אתגר לא מבוטל עבור צוותי בית החולים. התהליך כולל מגע ראשוני עם החולה בחדר המיון, אבחנה נכונה ומדויקת של מצבו (ישנן מחלות אחרות עם סימפטומים דומים, שאינן התקף לב והטיפול בהן שונה), שיחה עם המטופל והמשפחה, העברת החולה מהמיון הכללי וליוויו על ידי צוות רפואי עד הכניסה לחדר צנתורים.

מכון הלב יצר קשר ישיר עם מד"א על מנת "לדלג" במקרה האפשרי על המעבר במיון במקרה ומד"א סבורים כי מדובר בחולה עם אוטם חריף המצריך צנתור מיידי. במקרים אלה מד"א מעבירים את  החולים ישירות לחדר צנתורים בתיאום מלא עם הצוות לטיפול מיידי על מנת לחסוך זמן קריטי.

בשירות הצנתורים במרכז הרפואי מאיר ערוכים 24/7 לקליטה וטיפול בחולים בעלי אוטם חמור וקליטתם לצנתור באופן מיידי. הצוות מונה רופא מצנתר, אחות צנתורים וטכנאי רנטגן הנמצאים בכוננות מיידית.

מאת: חגית שרון, דוברות המרכז הרפואי מאיר

נושאים קשורים:  חדשות,  משרד הבריאות,  איכות טיפול רפואי,  המרכז הרפואי "מאיר"
תגובות