סרטן החלחולת

לפרוסקופיה לעומת ניתוח פתוח בטיפול בסרטן החלחולת

מחקר בינלאומי מצא, כי שיעור החזרה מקומית-אזורית, השרידות ללא מחלה, והשרידות הכוללת היה דומה בשני סוגי הניתוח השונים

03.05.2015, 16:06
ניתוח (צילום: אילוסטרציה)

כריתה של סרטן המעי-חלחולתי (colorectal) בעזרת לפרוסקופיה נמצאת בשימוש נרחב. אף על פי כן חסרים ממצאים חד משמעיים כדי להסיק שתוצאותיו ניתוח לפרוסקופי זהות לאלו של ניתוח פתוח בסרטן החלחולת (rectal). תוכנן מחקר שמטרתו להשוות את שיעור חזרת הסרטן הממוקם באגן או באזור הפרינאום במשך תקופה של שלוש שנים (חזרה מקומית-אזורית – locoregional), ואת השרידות לאחר ניתוח לפרוסקופי וניתוח פתוח של סרטן החלחולת.

במחקר הבינלאומי, שבוצע ב-30 בתי חולים, החוקרים חילקו באופן אקראי חולים עם אדנוקרצינומה יחידה בחלחולת, הנמצאת במרחק 15 ס"מ מפתח פי הטבעת (anal verge), שאינה חודרת לרקמה סמוכה ושאינה בעלת גרורות רחוקות לניתוח לפרוסקופי או לניתוח פתוח ביחס של 1:2. התוצאה העיקרית שנבדקה הייתה חזרה מקומית-אזורית לאחר שלוש שנים מביצוע הניתוח. התוצאות המשניות שנבדקו כללו שרידות ללא מחלה ושרידות כוללת.

בסך הכול 1044 חולים הוכללו במחקר (699 השתייכו לקבוצה שעברה ניתוח לפרוסקופי ו-345 לקבוצה שעברה ניתוח פתוח). לאחר 3 שנים החזרה המקומית-אזורית הייתה 5.0% בשתי הקבוצות (השוני באחוזים היה 0, רווח סמך 90%: 2.6 – (2.6-)). שרידות ללא מחלה עמדה על 74.8% בקבוצה שעברה את הניתוח הלפרוסקופי ו-70.8% בקבוצה שעברה את הניתוח הפתוח (שוני באחוזים 4.0, רווח סמך 95%: 9.9 – (1.9-)).

השרידות הכוללת הייתה 86.7% בקבוצה שעברה ניתוח לפרוסקופי ו-83.6% בקבוצה שעברה ניתוח פתוח (שוני באחוזים 3.1, רווח סמך 95%: 7.8 – (1.6-)).

החוקרים מסכמים, כי ניתוח לפרוסקופי בחולים עם סרטן החלחולת היה קשור בשיעור חזרה מקומית-אזורית, בשרידות ללא מחלה, ובשרידות כוללת הדומה לזה של ניתוח פתוח. הם מוסיפים כי נתונים אלו מאשרים כי ניתוח לפרוסקופי הוא בטוח ויעיל לטיפול בסרטן החלחולת כמו ניתוח פתוח.

מקור:
Bonjer, H. J., Deijen, C. L., Abis, G. A., Cuesta, M. A., van, d. P., de Lange-de Klerk, Elly S.M., et al. (2015). A randomized trial of laparoscopic versus open surgery for rectal cancer. N Engl J Med, 372(14), 1324-1332.

נושאים קשורים:  סרטן החלחולת,  ניתוח לפרוסקופי,  ניתוח פתוח,  חזרה מקומית-אזורית,  שרידות,  מחקרים