• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

מחקר ב"לנסט": 17 מיליון מקרי מוות בשנה בעקבות חוסר גישה לניתוחים נפוצים

דו"ח של ועדת מומחים מצביע לראשונה על אחת הסיבות המובילות לתמותה ברחבי העולם - מחסור בגישה לניתוחים כירורגיים, או חוסר יכולת כספית לממנם

הודו, אסיה (צילום: אילוסטרציה)

כשני שלישים מאוכלוסיית תבל היא חסרת גישה לניתוחים רפואיים ברי-השגה ובטוחים. בין אם מדובר בחולים הזקוקים לניתוחי תוספתן, תיקון עצמות שבורות או לקות כתוצאה מלידה (Labour dystocia), ידם של מיליארדם אינה משגת לממנם, או שהם כלל אינם אפשריים באזור מגוריהם, ולכן הם לא זוכים לטיפול כירורגי ראוי; הנתונים פורסמו בכתב העת The Lancet, במסגרת דו"ח של ועדת מומחים בינלאומית.

על-פי הדו"ח, מדובר ב-5 מיליארד בני אדם ברחבי תבל. אין להם גישה למתקן רפואי נאות בקרבתם והם אינם יכולים להרשות לעצמם ניתוח בהרדמה כאשר הם זקוקים לו. הגישה לכירורגיה נדירה במיוחד במדינות העניות ביותר (הכנסות לנפש המוגדרות נמוכות ונמוכות-בינוניות), שבהן 90% מהאנשים חסרי גישה לכירורגיה, מצא הדו"ח.

על פי הדו"ח, 32.9% מכל מקרי המוות בשנה (16.9 מיליון) ברחבי העולם נגרמים עקב מצבים ניתנים לטיפול באמצעות כירורגיה – כלומר הרבה יותר ממקרי המוות מאיידס, שחפת ומלריה גם יחד, כך על פי הדו"ח.

על פי הדו"ח, 32.9% מכל מקרי המוות בשנה (16.9 מיליון) ברחבי העולם נגרמים עקב מצבים ניתנים לטיפול באמצעות כירורגיה

למרות שמדובר במעמסה כבדה מאוד מבחינת תמותה ותחלואה, סוגיית הגישה לניתוחים לא נבחנה עד היום, ולא ראו בה צורך קריטי לבריאות האוכלוסיות בעולם. התוצאה היא שהכלכלות העניות ביותר מושפעות מההיבטים השליליים שאינם מוכרים בידי הרשויות.

המחבר הראשי של הדו"ח הוא ד"ר לארס האגנדר (Lars Hagander) מאוניברסית לונד בשבדיה. הוא ציין: "יותר מדי בני אדם מתים ממצבים שכיחים הניתנים לטיפול רפואי באמצעות ניתוח והמצב הזה אקוטי במיוחד במדינות מזרח ומערב אפריקה, מרכז היבשת ותת-הסהרה וכן בדרום ובדרום-מזרח אסיה".

מנהל המרכז לבריאות גלובלית ב"קינגס קולג'" בלונדון, ד"ר אנדי לת'ר (Leather), שהיה חבר גם הוא בוועדה שכתבה את הדו"ח, אמר: "הקהילה העולמית איננה יכולה להמשיך ולהתעלם מהבעיה הזאת. מדובר במיליוני אנשים שמתים ללא סיבה. הם זקוקים לגישה למתקנים רפואיים שבהם יקבלו טיפול כירורגי נאות. זה חייב להיות פרויקט לעשורים הבאים, משום שבתקופה הזאת הבעיה עלולה להחריף. במדינות הללו צפויה עלייה בשיעורי סרטן, מחלות לב ותאונות דרכים".

עד שנת 2030 ותוך השקעה של 420 מיליארד דולר ניתן לשדרג את מצב הכירורגיה ברת-ההשגה במדינות העניות

על-פי הדו"ח, מדי שנה מבוצעים בעולם 313 מיליון ניתוחים, אבל רק 1 מתוך 20 מהם נעשים במדינות העניות שם חיה יותר משליש מאוכלוסיית תבל. הערכות חדשות, שעליהן נמסר בדו"ח, קובעות שיש צורך מדי שנה לפחות ב-143 מיליון פרוצדורות כירורגיות ויש אזורים שזקוקים לפי שניים. כ-25% מהאנשים בעולם שיש להם גישה לפרוצדורות כירורגיות אינם יכולים לעבור אותן מסיבות כספיות.

מחברי הדו"ח סבורים, כי עד שנת 2030 ותוך השקעה של 420 מיליארד דולר ניתן לשדרג את מצב הכירורגיה ברת-ההשגה במדינות העניות. מאחר שהכלכלות בהן אינן יכולות לעמוד במעמסה כספית כזאת, קובע הדו"ח, יש צורך "לבנות מנגנונים פיננסיים אחרים לרוחב כל מערכות הבריאות" כדי להשיג את היעד.

בכתיבת הדו"ח השתתפו 25 מהמומחים המובילים בעולם בכל סוגי הכירורגיה וההרדמה. אתמול (יום ב') קיימה החברה המלכותית הבריטית סימפוזיון בנושא הזה בלונדון בהמשך לכנס רופאים שעסק בכירורגיה, הרדמה ומיילדות.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  ניתוחים,  תוספתן,  שבר,  לקות לידה,  לנסט
תגובות