סוכרת סוג 2

מטופלים עם מחלת כלי דם ורמות סוכר נמוכות הנוטלים סטטינים נמצאים בסיכון מוגבר לסוכרת סוג 2

מחקר מצא, כי נטילת סטטינים מגבירה את הסיכון לסוכרת בקרב מטופלים עם מחלת כלי-דם מבוססת וללא גורמי סיכון לסוכרת או תסמונת מטבולית

סטטינים (צילום: אילוסטרציה)
סטטינים (צילום: אילוסטרציה)

מספר ניסויים קליניים ומחקרי עקבה הראו עלייה בהיארעות של סוכרת סוג 2 בקרב מטופלים הנוטלים סטטינים. השאלה האם הסיכון תקף רק כלפי מטופלים שהיו מלכתחילה בסיכון לפתח סוכרת סוג 2, או לכל המטופלים הנוטלים סטטינים, עודנה שנויה במחלוקת.

במחקר עקבה פרוספקטיבי זה נכללו 4,645 מטופלים עם מחלת כלי-דם מבוססת שהיו ללא סוכרת סוג 2 בנקודת הבסיס. 3,057 מטופלים נטלו סטטינים בנקודת הבסיס ו- 1,608 מתוכם היו תחת טיפול אינטנסיבי בסטטינים, שהוגדר כטיפול שמטרתו להוריד את רמות כולסטרול LDL ב- 40% לפחות.

נמצא קשר בין הטיפול בסטטינים ובין סיכון מוגבר לסוכרת ארעית מסוג 2 (יחס סיכון: 1.63), כאשר בוצע תקנון עבור גיל, מין, מדד מסת הגוף (BMI), רמות כולסטרול HDL ורמות טריגליצרידים.

טיפול אינטנסיבי בסטטינים נטה להגביר את הסיכון לסוכרת סוג 2, בהשוואה לטיפול מתון (יחס סיכון: 1.22, לאחר תקנון עבור גיל, מין, BMI ורמות כולסטרול HDL וטריגליצרידים). הסיכון גבר ללא קשר למספר המאפיינים המתקיימים במטופל העונים להגדרות של תסמונת מטבולית (metabolic syndrome) או תנגודת לאינסולין (insulin resistance), אך סיכון זה היה מוחשי יותר בקרב מטופלים עם רמות סוכר נמוכות יותר בנקודת הבסיס (מתחת ל- 5.6 מילימול לליטר).

מחקר זה הראה כי השימוש בסטטינים מגביר את הסיכון לפתח סוכרת סוג 2 בקרב מטופלים עם מחלת כלי דם מבוססת. העלייה בסיכון אינה תלויה במספר המאפיינים העונים לקריטריונים של תסמונת מטבולית, והיא אף גבוהה יותר בקרב מטופלים שהיו בתחילת המחקר עם רמות סוכר נמוכות.

מקור:
Anton P. van de Woestijne, Yolanda van der Graaf, Jan Westerink, Hendrik M. Nathoe, Frank L.J. Visseren.  Effect of Statin Therapy on Incident Type 2 Diabetes Mellitus in Patients With Clinically Manifest Vascular Disease. The American Journal of Cardiology, Volume 115, Issue 4, 15 February 2015, Pages 441-446.

נושאים קשורים:  סוכרת סוג 2,  type 2 diabetes mellitus,  T2DM,  סטטינים,  כולסטרול LDL,  LDL,  כולסטרול HDL,  HDL,  טריגליצרידים,  triglyceride,  מחקרים
תגובות