• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

ארגון הבריאות העולמי קובע: אין הצדקה רפואית לרבים מהניתוחים הקיסריים

שיעור הניתוחים הקיסריים המתוכננים נמצא בעולם במגמת עלייה, נאמר במסמך שפירסם ה-WHO, אבל רבים מהם מיותרים ורק מעלים את הסיכון הבריאותי לאם וליילוד; לפי נתוני החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, שיעור הניתוחים הקיסריים בישראל עומד על כ-19.5%

ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)
ניתוח קיסרי (צילום: אילוסטרציה)

ארגון הבריאות העולמי (WHO) פירסם בסוף השבוע נייר עמדה חדש, שבו הודגש כי שיעור הניתוחים הקיסריים המתוכננים מראש בעולם גבוה מדי ובמקרים רבים הניתוחים מיותרים.

ניתוח קיסרי הינו אחד הניתוחים הנפוצים ביותר בעולם, ושיעורו נמצא במגמת עלייה מתמשכת, במיוחד במדינות המבוססות מבחינה כלכלית. "הגם שניתוח כזה עשוי להציל חיים, לעתים קרובות הוא מבוצע שלא לצורך רפואי ויש בו סיכון לגרום לבעיות בריאות בטווח הקצר והרחוק לאשה וליילוד", נכתב בנייר העמדה.

מאז 1985, רשויות הבריאות בעולם מעריכות כי השיעור האידיאלי של הניתוחים הקיסריים בכלל הלידות אמור להיות 10%-15% . מחקרים חדשים בבריאות הציבור, נכתב בנייר העמדה, מראים כי כאשר שיעור הניתוחים הקיסריים מתקרב ל-10% באוכלוסייה – שיעור מקרי המוות של האימהות ושל הילודים יורד. עם זאת, כאשר השיעור עובר את סף ה-10%, אין ראיה לכך ששיעור המוות ממשיך לרדת.

פרופ' יריב יוגב: "המטרה כיום היא להוריד את שיעור הניתוחים הקיסריים הראשונים"

ד"ר מרלין טמרמן, מנהלת המחלקה לבריאות הפוריות בארגון, ציינה כי "מסקנות אלו ממחישות את ערכו של הניתוח הקיסרי לשם הצלת חיי האימהות והילודים אבל גם מבהירות עד כמה חשוב להבטיח שניתוח קיסרי אכן יספק את הצורך של האשה".

העיתון "ידיעות אחרונות", שדיווח היום (א') על נייר העמדה, ציטט נתונים של החברה הישראלית לרפואת האם והעובר, לפיהם שיעור הניתוחים הקיסריים בישראל כיום עומד על ממוצע של 19.5%. ב-2001 שיעור הלידות בניתוח קיסרי בישראל עמד על כ-17%.

בשנים האחרונות, דיווח העיתון, נרשמה דווקא ירידה בניתוחים שנעשים על פי בקשת היולדות, כאשר שיעורם מכלל הניתוחים הקיסריים עומד עתה על כ-1.8% (ב-2008 הוא הוערך ב-3.5%).

העיתון פירסם גם נתונים של ארגון ה-OECD, לפיהם שיעור הניתוחים הקיסריים בישראל עומד על 198 ל-1,000 לידות. זאת, בהשוואה להולנד (156), שבדיה (162), פינלנד (163), בריטניה (241), קנדה (261), פולין (299) קוריאה (346) וטורקיה (462).

פרופסור יריב יוגב, יו"ר החברה לרפואת העם והעובר ומנהל חדרי הלידה ב"בילינסון", אמר לעיתון כי כיום המטרה היא להוריד את שיעור הניתוחים הקיסריים הראשונים, וזאת משום שידוע כי אצל אשה שעברה לידה בניתוח קיסרי בלידה הראשונה קיים סיכוי של 50% גם ללידה כזאת בהריון השני.

נושאים קשורים:  חדשות,  ארגון הבריאות העולמי,  WHO,  ניתוח קיסרי,  לידה,  אם ועובר
תגובות
אנונימי/ת
15.04.2015, 08:20

זה מאוד פשוט להפחית את מספר הניתוחים הקיסריים המיותרים , לפחות בישראל.
פשוט קובעים שכאשר אין הצדקה רפואית, אין מימון ציבורי (לא במסגרת ביטוח בריאות ממלכתי ולא במסגרת שירותים נוספים) והיולדת צריכה לשלם מחיר מלא מכיסה.

15.04.2015, 12:15

המימון הוא לא הבעיה ואחוז הניתוחים הקיסריים ללא הורייה רפואית הוא 2-4 אחוז מסך כל הניתוחים הקיסריים.
הניתוח הקיסרי הראשון נעשה לעיתים קרובות "מיראת התביעות" ולאחריו הסיכויים ללדת לידה רגילה יורדים מאוד.