חדשות

גורמי הסיכון המובילים לכאבי גב תחתון: עישון, דיכאון, אלכוהול והשמנת יתר

כך דווח בכנס שקיימה האקדמיה האמריקאית לכירורגיה אורתופדית; על פי הערכות, כמעט שליש מהמבוגרים בארה"ב סובלים מבעיה זו, רבים מהם במצב כרוני

כאב גב תחתון (צילום: אילוסטרציה)
כאב גב תחתון (צילום: אילוסטרציה)

מחקר חדש, שהוצג בסוף השבוע בכנס השנתי של האקדמיה האמריקאית לכירורגיה אורתופדית (AAOS), הצביע על ארבעה גורמי סיכון מרכזיים לכאבי גב תחתון. גורמי הסיכון עליהם הצביע המחקר הם: עישון ותלות בניקוטין; השמנת יתר של מעל BMI 30; צריכת אלכוהול מוגזמת והפרעת דיכאון.

כאבי גב תחתון נחשבים לאחת הבעיות הרפואיות השכיחות בעולם המערבי, והם גורמים להיעדרויות מהעבודה, הוצאות גבוהות על תרופות, מוגבלות בתנועה וירידה באיכות החיים.

19.3% מקרב מי שאובחנו עם הפרעת דיכאון סבלו גם מכאבי גב תחתון

על-פי נתוני ה-CDC העדכניים ל-2012, כמעט שליש מהמבוגרים בארה"ב דיווחו כי סבלו מכאבי גב תחתון בשלושה החודשים שקדמו לסקר. עבור רבים מהם מדובר במצב כרוני.

עורכי המחקר החדש בנושא, ובראשם ד"ר סקוט שמורי (Scott Shemory) אורתופד-כירורג מאקרון, אוהיו, ציינו כי איתור ארבעת גורמי הסיכון לכאבי גב תחתון יעזור לרופאים המטפלים במניעה או בהכוונה לטיפול שיחליש את הכאב, וגם יקטין הוצאות כספיות ויפחית את חומרת ההיבטים הרגשיים-נפשיים הנלווים לבעיה הרפואית.

לצורך המחקר בחנו החוקרים תיקים רפואיים אלקטרוניים של יותר מ-26 מיליון מטופלים ב-13 מערכות בריאות ברחבי ארה"ב, כולל 1.2 מיליון שאובחנו עם כאבי גב תחתון.

נמצא, כי 19.3% מקרב מי שאובחנו עם הפרעת דכאון סבלו גם מכאבי גב תחתון; כך גם לגבי 16.75% מאלו שאובחנו עם השמנת יתר של BMI מעל 30, 16.53% מקרב מי שאובחנו כתלויי-ניקוטין ומעשנים, ו-14.66% מקרב צרכני אלכוהול. גורמי הסיכון שמרו על מובהקות סטטיסטית בהשוואה למטופלים אחרים ללא כאבי גב תחתון.

נושאים קשורים:  חדשות,  מחקר,  כאבי גב תחתון,  עישון,  אלכוהול,  דיכאון,  האקדמיה האמריקאית לכירורגיה אורתופדית,  AAOS,  השמנת יתר
תגובות