• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

חוקרים בארה"ב יוצאים נגד ההנחיות הקיימות לבדיקות CT למעשנים לשעבר

לדברי חוקרים מ"מאיו קליניק", העובדה כי כיום ישנם בארה"ב הרבה יותר מעשנים לשעבר בגיל מבוגר, שבדיקת CT שנתית אינה ממומנת להם על ידי חברות הביטוח כפי שהיה כשעישנו, מעלה את הסיכון למקרי סרטן ריאות המאובחנים באיחור; החוקרים קוראים לשנות ההנחיות

תאי סרטן ריאה (צילום: אילוסטרציה)
תאי סרטן ריאה (צילום: אילוסטרציה)

מעשנים לשעבר עלולים למות כתוצאה מסרטן ריאות לא מאובחן משום שאינם עונים על הקריטריונים הממנים להם בדיקות CT שנתיות; כך טוען מחקר שפורסם בשבוע שעבר ב-JAMA, ושבוצע על ידי צוות מ"מאיו-קלינק". החוקרים מאשימים את ההנחיות הקיימות כיום לגבי סריקות בחוסר עדכניות, וכי אינן מתמודדות עם הירידה שחלה בשנים האחרונות בשיעור המעשנים בארה"ב.

אחד מחברי צוות המחקר, ד"ר דיויד מידטון (Midthun) אמר ל-CNN, כי הנתונים שהצטברו במחקר מעלים שאלות ותהיות לגבי ההמלצות הקיימות כיום לגבי בצוע סריקות CT. "בשלב הנוכחי אין לנו את הכלי הטוב ביותר לזהות מי מצוי בסיכון לסרטן ריאות", אמר ד"ר מידטון.

השאלה הראשונה שאני נשאל על ידי מטופל היא: "אם אני מפסיק לעשן, האם יהיה עלי גם להפסיק לעבור את בדיקת הסריקה השנתית?"

כיום, ההנחיות לרופאים מטעם ה-US Preventive Services Task Force ממליצות לבצע מדי שנה סריקות CT במינון נמוך לבני 80-55 שנהגו לעשן במשך 30 שנה חפיסה אחת ביום (30 סיגריות) ושעודם מעשנים היום או חדלו בתוך 15 השנים האחרונות.

רופאים עושים שימוש בקריטריון הזה וגם חברות הביטוח הרפואי בארה"ב.

בהתאם לממצאי המחקר החדש, שיעור חולי סרטן ריאות שעישנו 30 שנה חפיסה ביום ירד בתקופת המחקר ושיעור חולי סרטן ריאות שנגמלו מהעישון כבר למעלה מ-0-15 שנה דווקא עלה.

ככל שמעשנים מפסיקים לעשן מוקדם יותר, פחות ופחות מהם נמצאים מתאימים לסריקות CT, אף כי בדיקות אלו הוכחו כ"יעילות להצלת חיים", הסביר האפידמיולוג ד"ר פינג יאנג מ"מאיו קלינק", שהוא אחד מחברי צוות המחקר. "חולים שבסופו של דבר מפתחים סרטן ריאות מאובחנים בשלב מאוחר של המחלה, כאשר הטיפול כבר לא יכול להשיג תוצאות ריפוי נאותות", הוסיף ד"ר יאנג.

לאורך התקופה שבה נעשה המחקר ונאספו הנתונים, שיעור חולי סרטן ריאות שהיו אמורים לעבור סריקות CT על-פי ההנחיות הקיימות עתה ירד באופן דרמטי: מ-56.8% בשנים 1990-1984 לכדי 43.3% בשנים 2011-2005. היחס בקרב הגברים שעשויים היו להיות מתאימים לסריקה ירד מ-60% ל-49%, ואילו שיעור הנשים ירד אף הוא באורח ניכר מ-52.3% מהן ל-36.6%.

החוקרים אמרו, כי הם חוששים לגבי המגמה שנתונים אלו מציגים. "איננו רוצים לחדול מלעודד מטופלים להפסיק לעשן. כאשר אני מספר לאחד ממטופלי על המחקר, השאלה הראשונה שאני נשאל היא: אם אני מפסיק לעשן , האם יהיה עלי גם להפסיק לעבור את בדיקת הסריקה השנתית?", סיפר ד"ר מידטון בראיון ל-CNN .

רופאי "מאיו קליניק" אמרו, כי הם רוצים שיותר ויותר אנשים יפסיקו לעשן, "אבל איננו רוצים שהם ישקרו או ימשיכו לעשן רק כדי שיאפשרו להם לעבור את בדיקת הסקר השנתית. יש צורך בכלים טובים יותר כדי לבצע חישובי סיכון עבור אלו שעליהם לעבור את בדיקות הסריקה".

במחקר לא נלקחו גורמי סיכון אחרים לסרטן ריאות כמו היסטוריה אישית או משפחתית של COPD, משום שאלו אינם נמצאים בהנחיות הנוכחיות להחזרי ההוצאות . COPD מעלה את הסיכון של החולה לסרטן ריאות כדי פי 6-4 מהרגיל. רק גיל והיסטוריה של צריכת סיגריות (חפיסה ליום לאורך תקופת עישון של עשרות שנים) נכללות בהנחיות לרופאים בארה"ב.

לדיווח ב-JAMA לחצו כאן

נושאים קשורים:  חדשות,  עישון,  בדיקות CT,  ארה"ב,  הנחיות קליניות
תגובות